خبرگزاری کار ایران

خارقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر روحانی به نیویورک، در مذاکرات هسته‌ای اثر مثبت دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۲۸۱

روحانی آن قدر شجاع است که اگر به این نتیجه برسد که منافع ملی ایران در گرو مذاکره است حتما این کار انجام بدهد.

سفیر اسبق ایران در آلمان معتقد است که سفر رئیس جمهور به نیویورک می‌تواند به پیشبرد مذاکرات موثر است.

شمس‌الدین خارقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاثیر سفر رئیس جمهور به نیویورک در مذاکرات هسته‌ای گفت: فکر می‌کنم که سفر آقای روحانی به نیویورک دو دلیل داشته باشد کمااینکه آقای روحانی تا هفته پیش نیز برای رفتن به نیویورک مردد بودند و تصمیم نهایی گرفته نشده بود.

وی ادامه داد: اولین دلیل حضور آقای روحانی می‌تواند این باشد که رئیس جمهور در این سفر می‌خواهد نظرات نظام جمهوری اسلامی را درباره مسائل بین‌المللی و به خصوص مسائل منطقه‌ای را بیان کند بالاخص اینکه بسیاری از کشورها خواستار شنیدن و آگاه شدن از نظرات جمهوری اسلامی ایران هستند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل بزرگترین اجلاس سالیانه سازمان ملل است، اظهار داشت: در این اجلاس سران و مقامات ارشد کشورها حضور دارند و آقای روحانی می‌تواند در دیدارها و ملاقات‌هایی که دارند نه تنها نظرات ایران را بیان کنند بلکه به تامین منافع ملی ایران و جلب نظر کشورهای دیگر کمک کنند.

خارقانی در تشریح دلیل دوم احتمالی سفر روحانی به نیویورک تصریح کرد: دلیل احتمالی دوم سفر روحانی به نیویورک می‌تواند در خصوص مسئله هسته‌ای باشد. اگر روابط ایران با ۱ + ۵ در حال بحران شدیدی بود، ایشان در اجلاس مجمع عمومی شرکت نمی‌‌کرد. تصور می‌کنم خوش‌بینی‌های ایجاد شده حاصل از مذاکرات هم از سوی ایران و هم از سوی اروپا و آمریکا منجر به این سفر شده است.

سفیر اسبق ایران در آلمان با اشاره به دیدار احتمالی روحانی با سران کشورهای ۱ + ۵ خاطرنشان کرد: این دیدارها و ملاقات‌ها کمک می‌کند تا راه‌حل‌ها و نظرات جدید بیشتر و بهتر مورد ملاحظه و مذاکره قرار گیرند تا بهترین راه‌حل اتخاذ شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد هم اروپا و هم‌ آمریکا به خاطر فشارهای سنگینی که در منطقه مانند یمن، لیبی، سوریه و داعش احساس می‌کند، نمی‌خواهد مشکلی به مشکلات فعلی‌اش اضافه کند و سعی می‌کنند که از این فرصت به بهترین نحو استفاده کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در مجموع فکر می‌کنم که حاصل مذاکرات نیویورک منجر به رسیدن به یکسری از توافقات ضمنی باشد که ما را به یک توافقات کلی و نهایی در زمان مقرر رهنمود می‌کند.

خارقانی در خصوص حاشیه‌سازی‌هایی که درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و ملاقات احتمالی روحانی با رئیس جمهور آمریکا از سوی افراطیون شده است، عنوان کرد: همه گروه‌ها آزاد هستند تا نظرات‌شان را بیان کنند چراکه آقای روحانی، رئیس جمهور همه مردم است ولی به نظر می‌رسد که برخی منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند.

سفیر اسبق ایران در آلمان اضافه کرد: رفتار آقای روحانی نشان می‌دهد که ایشان اگر به نتیجه‌ای برسد و تصمیمی اتخاذ کنند، آن را اجرایی می‌کنند و در برابر فشارها نیز مقاومت می‌کنند. به نظرم، آقای روحانی آن قدر شجاع است که اگر به این نتیجه برسد که منافع ملی ایران در گرو مذاکره است حتما این کار انجام بدهد.

وی ادامه داد: مردم ما نیز آن قدر آگاه هستند که خود را درگیر بازی‌های سیاسی جناحی نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز