خبرگزاری کار ایران

آیا تلویزیون سهم سینما را می‌پردازد؛ مجتبی راعی پاسخ می‌دهد / ۷ /

مدیران تلویزیون فرق فیلم سینمایی و تله‌فیلم را نمی‌دانند

کد خبر : ۲۰۷۰۳۱

باید به سینماگران هالیوودی تبریک گفت زیرا سکه‌ی شانس در دست آن‌هاست و فیلم‌هایشان برای مسئولان صدا وسیما باارزش‌تر از آثار سینمای ایران است / در تلویزیون افرادی درباره سینما حرف می‌زنند که تفاوت بین سینما و تلویزیون را نمی‌دانند.

رابطه سینما و صداوسیما همیشه دستخوش نوسان بوده اما این نوسان در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده به گونه‌ای که صداوسیما حاضر نیست برای سینمای ایران تبلیغ کند. مجتبی راعی(کارگردان سینما) معتقد است؛ نه تنها صداوسیما برای رشد سینما گامی برنمی‌دارد بلکه رفتارش در بسیاری از موارد به ضرر سینماست.

راعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به رابطه صداوسیما با تلویزیون گفت: بعداز ورود سیستم دیجیتال به کشور صداوسیما به سمت ساخت فیلم‌هایی رفت تا بتواند آنتن خود را پرکند.

وی ادامه داد: ساخت این فیلم‌ها و نمایش آن‌ها فی‌نفسه مشکلی نیست. مشکل آنجا آغاز می‌شود که مدیران صداوسیما این فیلم‌ها را بنام فیلم سینمایی پخش می‌کنند و در زمان نمایش یک تله‌فیلم زیرنویس فیلم سینمایی درج می‌شود.

کارگردان فیلم عصر روز دهم ادامه داد: مخاطب عام تلویزیون زمانی که تله‌فیلم را به‌عنوان فیلم سینمایی از تلوزیون مشاهده می‌کند؛ تصور می‌کند فیلم سینمایی واقعی نیز اینگونه است. این رفتار صداوسیما معیار‌های ارزشگذاری فیلم سینمایی را تغییر می‌دهد. رسانه ملی با این رفتار بطور غیرمحسوسی به بیننده آموزش می‌دهد که فیلم سینمایی که امروز در سینما‌ها اکران می‌شود هم ارزش تله‌فیلم را دارد. به همین دلیل اگر از مردم بپرسیم که فیلم سینمایی چیست همین تله‌فیلم‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود را به‌عنوان فیلم سینمایی معرفی می‌کنند.

کارگردان فیلم ترنج با اشاره به اینکه در همه جای دنیا؛ تلویزیون باعثرونق سینما‌ و تبلیغ فیلم‌های روی پرده می‌شود؛ افزود: زمانی که در صداوسیما فیلم تلویزیونی بنام فیلم سینمایی پخش می‌شود؛ معیار بیننده درباره سینما تغییر می‌کند و تماشاگر انگیزه‌ای برای رفتن به سینما ندارد و منتظر می‌نشیند تا فیلم از تلویزیون پخش شود یا لوح فشرده‌ی آنرا تهیه کند و ببیند.

راعی با تاکید براینکه به نظر می‌رسد مدیران صداوسیما و کسانی که تصمیم‌گیر هستند؛ خودشان نیز فرق بین تلوزیون و سینما را نمی‌دانند؛ گفت: این نوع نگاه به سینما نه تنها در ساخت تله‌فیلم بلکه در سایر برنامه‌هایی که در شبکه‌های مختلف و درباره سینما ساخته می‌شود؛ نیز وجود دارد و نمونه بارز آن برنامه‌هایی است که به نقد سینما می‌پردازد.

راعی درباره اینکه برنامه‌های نقد سینمایی از سال‌های گذشته تا امروز به مرور ضعیف‌تر شده؛ افزود: در کشور‌های اروپایی و آمریکایی بخصوص هالیوود؛ زمانی‌که یک فیلم سینمایی ساخته می‌شود؛ گروهی نیز فیلمی از پشت صحنه فیلم اصلی تهیه می‌کنند و در هنگام اکران یا مناسبت‌های دیگر آنرا از شبکه‌های تلوزیونی پخش می‌‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعی‌ست فیلمی که توسط گروه سازنده ساخته شده کاملا ویژگی‌های فیلم اصلی را دارد و آن اثر را به‌صورت کامل معرفی می‌کند و بیننده فقط با دیدن دقایقی از آن؛ با فیلم اصلی آشنا شده و برای رفتن به سینما ترغیب می‌شود و بهتر تصمیم می‌گیرد.

کارگردان تولد یک پروانه با اشاره به اینکه این وضعیت در ایران کاملا برعکس است؛ گفت: در ایران برنامه‌هایی که درباره سینما ساخته می‌شود و از صداوسیما پخش می‌شود؛ توسط سازندگان برنامه‌های تلویزیونی تهیه می‌شوند به همین دلیل ما شاهد هستیم که بسیاری از این برنامه‌ها موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: بسیار مواجه شدم که در برنامه‌هایی که به سینما می‌پردازد؛ افرادی حضور پیدا کرده‌اند و حرف‌هایی راجع به سینما یا یک فیلم خاص زده‌اند که کاملا مشخص بوده تفاوت بین سینما و تلویزیون را نمی‌دانند و آدم‌های بیسوادی در این حوزه هستند.

راعی با اشاره به اینکه متاسفانه این بیسوادی حتی در بعضی از مدیران میانی نیز وجود دارد؛ گفت: تلویزیون از نشان دادن تبلیغ یک فیلم ایرانی از سینمای ایران به شکل بلندمدت خودداری می‌کند در عوض در بخش‌های مختلف برنامه‌های خود به سینمای هالیوود و آمریکا می‌پردازد.

وی ادامه داد: صداوسیما با اشتیاق کامل فیلم‌های حداقل ۲۵ دقیقه‌ای که از پشت صحنه فیلم‌های هالیوودی و سینمای هالیوود ساخته شده را در بهترین ساعات پخش می‌کند اما هرگز چنین زمانی را به نشان دادن پشت صحنه یک فیلم ایرانی یا معرفی فیلمی از سینمای ایران اختصاص نمی‌دهد.

راعی ادامه داد: به نظر می‌رسد با این رفتار صداوسیما باید به سینماگران هالیوودی تبریک گفت زیرا سکه‌ی شانس در دست آن‌هاست و فیلم‌هایشان برای مسئولان صدا وسیما باارزش‌تر از آثار سینمای ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز