خبرگزاری کار ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد:

خوشبختانه چینی‌ها به اکتشاف راه نیافته‌اند / در ۷۰ سال آینده فقط ایران، عراق و عربستان نفت دارند

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۹۵۹

آمار اکتشافات امسال در اختیار وزیر نفت قرار گرفته است و در صورت صلاحدید آمار مورد نظر به اطلاع عموم خواهد رسید، اما قابل گفتن است هم اکنون ۶ دکل خشکی و یک دکل دریایی در مناطق مرزی کشور در سال ٩٣ فعال هستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با ١٥ شرکت اروپایی و ٣ شرکت آسیایی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی جدید ایران خبر دادو گفت: از ٩۶ بلوک اکتشافی که در ١٠تا ١٢ سال گذشته کشف شده ١١ بلوک تعیین تکلیف شده است.

به گزارش ایلنا، هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران از مذاکره با ١٨ شرکت خارجی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد و اظهار کرد: همکاری شرکت ملی نفت ایران با یک دانشگاه و یک شرکت اروپایی در بلوک زاگرس در حال نهایی شدن است.

وی افزود: این بلوکها براساس قراردادهای جدید نفت(IPC) واگذار خواهد شد که در این قراردادها اکتشاف، توسعه و تولید به صورت همزمان دیده شده است.

کشف ١٥ بلوک اکتشافی طی ١٢ سال

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با یادرآوری این که در ١٢ سال گذشته حدود یک میلیارد و ۴٠ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش اکتشاف انجام شده است، گفت: در این مدت ١٥ بلوک اکتشافی تعیین شده بود که از این تعداد کار ١١ بلوک انجام شده است، سه بلوک دیگر به دلیل اعمال تحریمها نیمه کاره رها شده که امور اکتشاف شرکت نفت عملیات یکی از این بلوکها را برعهده گرفته است.

قلاوند از تشکیل شورای عالی اکتشاف با حضور مدیران با تجربه در یکسال گذشته خبر داد و گفت: در این شورا اولویتهای حفاری تعیین و سیاستگذاری در بخش اکتشاف مشخص می شود که بر این اساس امسال کوهدشت، لرستان و… در اولویت است.

اکتشاف ٨٣٠ افق در ١٠٠ سال

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که همه مخازن بزرگ در کشور کشف شده اند، تصریح کرد: هم اکنون مدیریت اکتشاف بدنبال کشف مخازن اقماری در کشور است.

وی با یادآوری این که در یکصد سال گذشته چهار هزار و ٣۶٥ افق در کشور شناسایی شده است، افزود: از این تعداد ٨٣٠ افق حفاری شده است و ٢ هزار و ٥٣٩ افق اکتشاف نشدند که هم اکنون دراولویت نیستند.

به گفته قلاوند، تعداد ٩٩٥ افق نیز در اولویت مدیریت امور اکتشاف است که باید حفاری آن آغاز شود.

وی با بیان این که در ٧٠ سال آینده تنها سه کشور ایران، عربستان و عراق بر مبنای کشفهایی که انجام شده نفت خواهند داشت، تصریح کرد: برای گاز نیز در ٨٠ سال آینده تنها ایران و روسیه گاز خواهند داشت.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون ضریب موفقیت عملیات اکتشاف نفت و گاز در ایران ٧٠ درصد است یادآور شد: این رقم در سالهای آینده کاهش خواهد یافت به طوری که ممکن است به ٥٠ تا ۶٠ درصد هم برسد.

قلاوند همچنین به بودجه اکتشاف در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بودجه این مدیریت ١١٠ میلیون دلار و معادل ١٥٠ میلیارد تومان بوده است.

شیلهای نفتی " شو بازار " نیست

وی درباره برخی انتقادها درباره مطالعه شیلهای نفتی و گازی که آن را " شو بازار " می نامند، گفت: منابع غیر متعارف یک واقعیت است که باید مطالعات آن انجام شود چون تا سال ٢٠٢٠ تولید نفت در آمریکا، کانادا و مکزیک از ١٧ میلیون بشکه به ٢٧ میلیون بشکه در روز می رسد و در آن سال برداشت از این منابع اقتصادی می شود، بنابراین این منابع باید مطالعه شود تا بتوان در صورت اقتصادی شدن آن به سرعت از آن برداشت کرد.

قلاوند درباره اکتشاف ذخایر غیرمتعارف نفت و گاز در ایران گفت: هم اکنون سه پروژه در این زمینه در حال انجام است؛ طرح قالیکوه لرستان که مربوط به ذخایر غیرمتعارف نفتی(شیل اویل) است حدود ٧٠ درصد پیشرفت داشته است. طرح دیگر مربوط به ذخایر غیرمتعارف گازی در لرستان که پیشرفت آن به ١٠ درصد رسیده است. پروژه آخر نیز مربوط به هیدراتهای گازی در دریای عمان است که این پروژه٩٠ درصد پیشرفت دارد.

به گفته وی، ذخایر غیرمتعارف ایرانبسیار گسترده است، به طوری که در طول ناحیه زاگرس(که حدود ١٢٠٠ تا ١۴٠٠ کیلومتر است) ذخایر غیرمتعارف وجود دارد.

قلاوند درباره تحقق سالانه ۴٠٠ میلیون بشکه نفت که در برنامه پنج ساله پنجم توسعه در بخش اکتشاف آمده است، اظهار کرد: اهداف اکتشاف در این برنامه در همان سال نخست با کشف چندین میدان بزرگ و خوب محقق شده است و عددهای که کشف می شود به عددهای برنامه پنجم افزوده خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره اکتشاف در گرمسار نیز اظهار کرد: اکتشاف در کویر انجام نشد و مسائل محیط زیست آن نیز به دلیل تحریم رفع نشده، زیرا شرکت پیمانکار به دلیل تحریم حاضر نشد این مهم را انجام دهد.

آمار اکتشاف در دستان وزیر نفت / خوشبختانه چینی‌ها به اکتشاف راه نیافته‌اند

قلاوند درباره آمار اکتشاف در سال جدید نیز گفت: آمار اکتشافات امسال در اختیار وزیر نفت قرار گرفته است و در صورت صلاحدید آمار مورد نظر به اطلاع عموم خواهد رسید، اما قابل گفتن است هم اکنون ۶ دکل خشکی و یک دکل دریایی در مناطق مرزی کشور در سال ٩٣ فعال هستند.

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در مورد حضور شرکتهای چینی در بخش اکتشاف نفت و گاز هم یادآور شد: خوشبختانه شرکتهای چینی به بخش اکتشاف راه نیافته اند، اگر چه در بخش تولید و توسعه حضور دارند، البته در صورت استفاده از شرکتهای چینی قطعا از شرکتهایی استفاده خواهیم کرد که عملکردی با کیفیت داشته باشند.

وی با اشاره به این که در یکسال گذشته حدود یک هزار و ١٢٠ کیلومتر مربع لرزه نگاری انجام شده است، تصریح کرد: عملیات اکتشاف در بلوکهای ذهاب و سپهر در حال انجام است و مناقصه بلوک تندیس برگزار شده و امکان سنجی بلوک دشت مینو نیز درحال انجام است.

به گفته قلاوند در این دوره زمانی، ۴٣ نقشه زمین شناسی نیز تهیه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز