خبرگزاری کار ایران

معاون مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت:

چنانچه اکتشاف ثابت بماند ۶۰ سال نفت و ۲۰۰ سال دیگر گاز داریم

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۸۰۸

کار مطالعاتی را در تمامی ۷ رده و عملیات اکتشاف و ژئوفیزیک را از مرحله یک تا ۳ انجام می‌دهیم و اگر از نظر حجم مناسب بود کار انجام می‌شود و اولویت های ۴ تا ۷ را فقط در دست مطالعه داریم و سرمایه‌گذاری از اولویت‌های یک تا ۳ انجام می‌شود.

معاون مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: بعد از انقلاب گفته می‌شد که ما ۲۰ سال بیشتر نفت نداریم در حالی که در ۱۰ سال گذشته به اندازه‌ای نفت کشف شده که اگر هیچ فعالیتی هم انجام نشود تا ۶۰ سال دیگر نفت داریم و ۲۰۰ سال دیگر گاز ثابت داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن سلیمانی، معاون مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت در دومین جلسه آموزشی خبرنگاران در خصوص اینکه چرا سرمایه‌گذاری نفتی در کشور ما یکسان نیست و اینکه چرا در مراکز زاگرس و خلیج فارس برای اکتشاف نفت متمرکز شده‌ایم گفت: ما بر مبنای اینکه کشور پتانسیل هیدروکربوری کشف داشته باشد و بر اساس مستندات و مطالعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیک کشور را از رده یک تا ۷ تقسیم کرده‌ایم.

وی افزود: بر این اساس منطقه خلیج فارس در رتبه یک اولویت ما قرار دارد زیرا از ریسک کمتری برخوردار است و جاهایی که آتش‌فشانی هستند و مواد هیدروکربوری از بین رفته عملیات اکتشاف انجام نمی‌شود فقط کار مطالعاتی انجام می‌شود زیرا به خاطر فعالیت‌های آتش‌نشانی که در دوره سوم و چهارم زمین‌شناسی انجام شده کار اکتشاف در این محدوده‌ها بسیار سخت بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد.

سلیمانی با بیان اینکه به لحاظ کشف پتانسیل تمامی مناطق کشور در دست مطالعه است تصریح کرد: ما کار مطالعاتی را در تمامی ۷ رده و عملیات اکتشاف و ژئوفیزیک را از مرحله یک تا ۳ انجام می‌دهیم و اگر از نظر حجم مناسب بود کار انجام می‌شود و اولویت های ۴ تا ۷ را فقط در دست مطالعه داریم و سرمایه‌گذاری از اولویت‌های یک تا ۳ انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ ذخایر متعارف و غیرمتعارف تمامی کشور را پتانسیل‌سنجی می‌کنیم زیرا برای کشوری مثل ایران که ذخایر متعارف بسیار بالایی دارد هزینه کردن روی ذخایر متعارف در حال حاضر اقتصادی نیست.

معاون امور اکتشاف توضیح داد: کشوری مثل آمریکا در صدد است که در سال ۲۰۲۰ میزان نفت و گازی که از ذخایر نامتعارف برداشت می‌کند را وارد بازار کند لذا در آن زمان قیمت نفت و گاز نیز بالاتر خواهد رفت و برای ما نیز که در حال حاضر کارهای مطالعاتی را انجام می‌دهیم و میزان ذخایر را برآورد می‌کنیم در آن زمان به صرفه خواهد بود که عملیات برداشت را انجام دهیم.

وی مدیریت اکتشاف را قلب تپنده صنعت نفت برشمرد و گفت: اکتشاف در حال حاضر هر روز سخت‌تر از دیروز است و با پیچیدگی‌ها و مشکلات امروز کشور کسی این مجموعه را در اولویت سختی کار نمی‌بیند.

وی ادامه داد: طی یک دهه گذشته ما برابر سی سال گذشته کشف نفت و گاز داشته‌ایم.

سلیمانی حجم ذخیره نفت کشور را ۱۵۷ میلیارد بشکه یعنی در رتبه چهارم جهانی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب گفته می‌شد که ما ۲۰ سال بیشتر نفت نداریم در حالی که در ۱۰ سال گذشته به اندازه‌ای نفت کشف شده که اگر هیچ فعالیتی هم انجام نشود تا ۶۰ سال دیگر نفت داریم و ۲۰۰ سال دیگر گاز ثابت داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز