خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

بهترین وسیله برای شناخت لایه‌های دفاع مقدس زبان هنر است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۶۹۷

پس از پایان جنگ تحمیلی؛ مقاومت جدیدی در لبنان و فلسطین شکل گرفت لذا کار هنرمندان از این جهت اهمیت دارد که لایه‌های اصلی این جریان را نشان دهند و بگویند امروز چه کسانی در منطقه دارند آتش به پا می‌کنند.

علی لاریجانی(رییس مجلس شورای اسلامی) معتقد است؛ برای شناخت لایه‌های مختلف دفاع مقدس فقط باید از زبان هنر استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ لاریجانی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اعلام این مطلب افزود: امروز ایران اسلامی از یک ظرفیت ارزشمند در حوزه هنر برخوردار است و پشتوانه خوب برای تصویب کردن رشادت‌های فرزندان آن فراهم است. صحنه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یک ظرفیت بزرگ برای هنرمندان است و ممکن است امروز برای نسل جوان این سؤال پیش بیاید چرا باید از تاریخ دفاع مقدس یاد کنیم و این سختی‌ها را برای نشان دادن این تاریخ تحمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دفاع مقدس یک حادثه بسیار مهم در منطقه و دنیا بود و درست است که جنگ همیشه از جنس سختی است اما در دل آن مخصوصاً‌ اگر با ایمان همراه باشد یک نوری برای یک حیات مجدد نهفته است و آن را باید یافت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ‌هم باید کین جنگ را شناخت و هم مهر جنگ را و درون جنگ هم کین است و هم مهر. برای روایت دفاع مقدس باید هر دو را شناخت. حضرت آیت‌الله جوادی یک سخنی دارند که بسیار آن را مطرح کردند و می‌گویند: «اگر کسی دنیا را نشناسد فریب می‌خورد از مهرش کیش می‌بازد و از قهرش خویش» سخنی بسیار دقیق و جذاب که نشان می‌دهد در دنیا هر دو وجه وجود دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: ‌ دفاع مقدس لایه‌های مختلفی داشت و برای شناخت لایه‌های مختلف آن حتماً باید از زبان هنر استفاده کرد و ما ابزار دیگری غیر از هنر برای شناخت لایه‌های متعدد دفاع مقدس نداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به دشمنی‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ملت ایران صورت گرفت؛ گفت: امروز پس از پایان جنگ تحمیلی مقاومت جدیدی در لبنان و فلسطین شکل گرفت لذا کار هنرمندان از این جهت اهمیت دارد که لایه‌های اصلی این جریان را نشان دهند و بگویند که امروز چه کسانی در منطقه دارند آتش به پا می‌کنند.

لاریجانی تاکید کرد: ‌با زبان هنر می‌توان این موضوعات را روشنگری کرد و این جریان هنر مقاومت مسئولیت بزرگی بر دوش دارد و باید شما را تحسین کرد که یک روشنگری بزرگ بر دوش دارید و باید بیاموزید به جوانان این کشور راه صراط مستقیم انقلاب را تا بتوانند بار مسئولیت‌های مختلف را بر دوش بکشند.

محمد خزاعی نیز دبیر جشنواره فیلم مقاومت نیزطی سخنانی گفت: اینجانب تصمیم گرفته ام برای شما چیزی بنویسم تا اگر جرات و شهامتش را داشتید در حضور جمع بخوانید.
این نامه به نفع شما نیست حتی می توانید علیه شما هم باشد؛ فقط این نامه را پشت میز خود نخوانید، لطفا بایستید و بخوانید.
می خواهم از روزهایی بگویم که برادران و خواهران شجاع ما زیر باران خمپاره، بی ترس و چتر ایستاده بودند، آسمان خون گریه می کرد بر این خاک تا بروید از خون آن، یاس سفید بروید.
شما آن روزها کجا بودید؟ نمی دانم.
پس می گویم تا بدانید از روزهایی که هنوز چون فولادی گداخته از زیر پوستمان می گذرد، روزهای پدران منتظر برکوچه های تنگ و مادران دلواپس بر درگاه ایوان برای بازگشت آنان که راه بازگشت را از یاد برده بودند چرا که مرامشان جز رفتن چیز دیگری نبود.
من تنها از جانب خودم حرف نمی زنم، من، شاید همه کسانی است که من نیز یکی از آنانم. کاش از کلمه مقاومت کلمه بزرگتری هم بود تا بتواند تمام آنچه برایشان پای سفت کرده ایم را آشکار کند…
ما سهمی برای خودمان از بزرگی آن ۸ سال مقدس خواهان نیستیم، ما از شما چیزی نخواسته و نمی خواهیم، همچنانکه از کسانی پیش از شما. چراکه فرزندانمان به ما آموخته اند خواستن در گفتن نیست، چراکه به عمل کار برآید و شعار تنها بر داشتن بار امانت است، نه به مقصد رساندن آن.
من کوچک از شما می‌خواهم در فضای خسته امروز، در فضایی که حرف ها نامهربان تر شده و پرده های سالن ها از خستگی کهنه است، تنها و تنها یادتان نرود…
یادتان نرود وقتی ۱۸۰ سانتی متر قد در پلاستیک کهنه ای به وزن یک کیلو برمی گردد به خانه یعنی چه؟ وقتی سرو می رود ساقه برمی گردد یعنی چه؟ وقتی سنگ می جوشد بر ستایش آنان که رفتند یعنی چه؟ وقتی مادری هر روز کیسه سنگین خردش در راه خانه با دست هایی که نیست سبک می شود یعنی چه؟ اینها را درک کنید. برای همان هایی که به خاطر حضورشان شما اکنون روبروی ما ایستاده اید و اگر توان درکتان نیست بروید.
بگذارید بگویم: می‌خواهم کوچک باشید که چقدر بزرگان آن دوران خود را کوچک می شمردند و این معرفتی بود که بزرگانشان به ایشان آموخته بود. چیزی بسازید که ایثار را معنی که نه، زمزمه کند… بخوانید آنچه که خواندنی نبود. امروز از هر روز دیگری بیشتر به آن روزها نیازمندیم تا از این خلاء و رخوت و ملال، شوری دوباره برخیزد، نه به قصد خلق حماسه و شور، به نیت معرفتی که پر رنگ بود و اکنون تنها رنگ محو و کهنه ای از آن ماده است. بیاموزیم از آنان، عبور از خویش برای دیگران را، فنا شدن در وحدت کلمه، ترجیح نفع دیگری بر نفع خویش، لگدکوب کردن دنیاپرستی و جاه طلبی و زیاده خواهی را، یادمان نرود مردانی را که با کفش های کتانی سفید در سرمای مهران یا گرمای تب دار حور پای بر گل، سرنوشت خویش را از گل جدا کردند…
و حواستان باشد که آنها ناظرند و حضور دارند، نکند با رفتاریتان، کلامتان، اثرتان لحظه ای روحشان را آزرده خاطر کنید.
نکند لحظه ای پیر و مرادمان را تنها بگذارید. حواستان باشد دچار حواس پرتی نشوید که شاید با لحظه ای غفلت از قافله عقب بمانید، حتی با پلک زدن مثل خیلی های سواره که امروز پیاده شده اند.
اگر باورتان بر این است که گفتم، از پشت میز خود بلند شوید بروید میان مردم در کوچه ها، پیاده ها، جمعه های بهشت زهرا در تهران، اصفهان، اندیمشک، خراسان، زاهدان، مازندران، تبریز، کردستان، آبادان، خرمشهر، ایلام و هرجای دیگری که از لاله سرشار است…
بروید درب خانه ها را بکوبید. حرفهای بسیاری است که نشنیده اید. چیزهای بسیاری است که ندیده اید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز