خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهشی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی:

جنگ و کشمکش به هر شکل و به هر بهانه‌ای خلاف عقلانیت است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۶۵۷

مردم جهان باید بدانند که جنگ و کشمکش به هر شکل و به هر بهانه‌ای خلاف عقلانیتی است که بشر خود را به آن آراسته می‌داند و نتیجه‌ای جز افزایش خشونت و خونریزی و سرانجام ویرانی نخواهد داشت.

معاون پژوهشی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: نشست‌هایی که درباره صلح در هر جای دنیا برگزار می‌شود گرچه فاقد قدرت انسانی است اما این فایده از آن متصور است که توجه مردم و مخصوصا زمامداران را تا اندازه‌ای به خطری که بشریت را مورد تهدید جدی قرار داده است متوجه گرداند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید صادق سجادی در همایش روز جهانی صلح گفت: به همه دوستداران صلح که امروز یکی از مهم‌ترین آرزوهای انسان فارغ از هر دین و آیین و حکومت است خوش آمد می‌گویم. گرچه برای صلح و صلح خواهی که به دیده برخی فیلسوفان جمله فضیلت‌ها است تعریفی مطلق نمی‌توان به دست داد اما بحثدرباره مفهوم صلح بدون دریافت مفهوم جنگ بدون آن اعم از کشمکش‌های روحی و درونی و جنگ‌های مادی راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: اگر این نظر که جنگ یکی از کهن‌ترین کنش‌های انسان چه در برابر طبیعت و چه در برابر یکدیگر بوده است درست باشد خواستاری صلح و آرامش هم از آمال انسانی است. صلح در برابر جنگ به معنای آن پوشش برای پرداختن آن است گرچه قالب آن بنابر طبیعت آموزه‌های خود از مدافعان صلح و آرامش بوده است اما صاحبان ادیان و مذاهب همه وقت به آن عمل نکرده‌اند و قمستی از طولانی‌ترین و خونین‌ترین پیکارهای بشر جنبه‌های دینی و مذهبی داشته است.

سجادی گفت: گروهی مخالف مطلق هر نوع جنگی هستند و معتقدند ارتش‌ها باید منحل شوند برخی با جنگ‌های تهاجمی مخالفند و بعضی جنگ برای اعاده استقلال و آزادی را مجاز می‌شمارند در عصر جدید نخستین بار در سال ۱۸۳۴ کنگره جهانی صلح در لندن برگزار شد و در ۱۸۹۲ دفتر بین المللی صلح در سوئیس افتتاح گردید.

معاون پژوهشی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی خاطرنشان کرد: جایزه صلح نوبل در گسترش عقیده صلح طلبی بسیار موثر بوده است مباحثی چون خلع سلاح عمومی و نهادهایی چون سازمان ملل متحد و دیوان‌های بین المللی و اندیشه‌های چون گفتگوی تمدن‌ها در برابر جنگ تمدن‌ها هم با نهضت صلح طلبی جهانی مرتبطند گرچه بازهم در برابر قدرت طلبی و سلطه روزافزون قدرت‌های بزرگ راه به جایی نبرده‌اند.

سجادی تاکید کرد: ‌مردم جهان باید بدانند که جنگ و کشمکش به هر شکل و به هر بهانه‌ای خلاف عقلانیتی است که بشر خود را به آن آراسته می‌داند و نتیجه‌ای جز افزایش خشونت و خون ریزی و سرانجام ویرانی نخواهد داشت. نشست‌هایی که درباره صلح در هر جای دنیا برگزار می‌شود گرچه فاقد قدرت انسانی است اما این فایده از آن متصور است که توجه مردم و مخصوصا زمامداران را تا اندازه‌ای به خطری که بشریت را مورد تهدید جدی قرار داده است متوجه گرداند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یقین دارم که سخنان استادان و دانشمندان حاضر در این نشست اهمیت موضوع را بیش از پیش برای ما روشن می‌کند و ما را به کوشش برای توسعه فکر صلح طلبی و مخصوصا اثبات صلح خواهی ایرانیان و مسلمانان وا می‌دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز