خبرگزاری کار ایران

گزارش مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی؛

زنده باد آب زرشک!

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۳۸۷

مرضیه برومند در مراسم اختتامیه به ارسال ایمیلی مشکوک علیه خود طی روزهای گذشته واکنش نشان داد و گفت: گویا جشن کاخ گلستان بعضی را ناراحت کرد اما اگر آب زرشک بتواند دل‌های ما را کمی بهم نزدیک‌ کند، پس زنده‌باد آب زرشک.

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک، شب گذشته شنبه – ۲۹ شهریورماه – با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک درحالی به گام نهایی رسید که تالار وحدت شاهد حضور چهره‌های شناخته شده و اجرای پرانرژی هنرمندان جوان روی صحنه بود.

این مراسم با حضور دو نفر از چهره‌های جوان هنر نمایش روی صحنه آغاز شد که طی آن محمد بحرانی و امیر سلطان احمدی ضمن اجرای زنده قطعه‌ موسیقی در ستایش هنرمندان عروسکی، از مسئولان درخواست کردند توجه بیشتری به این هنر داشته باشند.

این بخش که با استقبال تماشاگران همراه بود؛ پس از حضور نگار استخر، دیگر مجری مراسم به اتمام رسید تا او ضمن قدردانی از هنرمندان، مدیران و حاضران در سالن از همه درخواست کند تا به بخش بعدی توجه کنند که به اجرای موسیقی گروهی خردسال اختصاص داشت.

پیام‌ تصویری معاون امور هنری و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی از دیگر بخش‌های در نظر گرفته شده برای مراسم اختتامیه بود که بعد از آن شخصیت مبارک، بصورت زنده روی صحنه حاضر شد.

مرضیه برومند، دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی نیز در میان تشویق تماشاگران روی صحنه آمد و ضمن اشاره به برگزاری آبرومندانه جشنواره اظهار داشت: اگر چه برگزاری جشنواره در خیال و تصور من بسیار بزرگتر، باشکوه‌تر و گسترده‌تر بود اما به هر حال اتفاق خوبی افتاد که امیدوارم همه رضایت داشته باشند.

وی همچنین برگزاری دوره پانزدهم را دارای ویژگی‌هایی دانست و توضیح داد: بعد از سال‌ها شاهد همراهی ارگان‌های گوناگون همچون شهرداری تهران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در کنار معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی بودیم.

این هنرمند افزود: یکی دیگر از نکات مهم دوره پانزدهم این بود که جشنواره برای نخستین بار بصورت کاملا مستقل و توسط هنرمندان تئاتر عروسکی برگزار شد. البته تمام برنامه‌ریزی‌ها با حضور همین هنرمندان در خانه عروسک اتفاق می‌افتاد که بسیاری از آن‌ها در جشنواره نمایش داشتند و باید به کارهای خودشان هم رسیدگی می‌کردند.

برومند به همراهی نهادهای فرهنگی برای برگزاری بهتر جشنواره اشاره کرد و گفت: سفارتخانه‌های کشورهای مختلف، انستیتو گوته و یونیسف و خانم مهتاب کرامتی همراه ما بودند که یونیسف برای برگزاری کارناوال شادی کودکان به همراه عروسک‌ها بسیار کمک کرد و من امیدوارم از این به بعد بیشتر شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم چون جامعه واقعا نیاز دارد و البته امیدوارم فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم واژه‌ای جایگزین برای «کارناوال» به ما پیشنهاد دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «شهرموش‌ها۲» مشارکت هنرمندان در برگزاری این دوره را به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: امیدوارم بعد از این کار هنر به هنرمندان سپرده شود و کمتر شاهد بروکراسی‌های اداری باشیم؛ چون فکر می‌کنم در جریان جشنواره چیزی حدود دو هزار امضا انجام دادم که امیدوارم دبیر بعدی با چنین مسائلی مواجه نباشد.

زنده‌باد آب زرشک!

وی با تاکید بر اینکه سعی شد فضایی شاد برای همه مهیا شود به ارسال ایمیلی مشکوک ظرف چند روز گذشته و پس از برگزاری ضیافت شام در کاخ گلستان واکنش نشان داد و گفت: دیدم بعضی گلایه داشتند و نوشتند مسئولان جشنواره آب زرشک دادند که گویا این دوستان را ناراحت کرده بود، اما من فکر می‌کنم اگر آب زرشک بتواند دل‌های ما را به هم نزدیک کند؛ پس زنده باد آب زرشک.

برومند از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم اختتامیه قدردانی کرد و خطاب به علی مرادخانی، معاون امور هنری گفت: از شما هم تشکر می‌کنم که در شرایط سخت یار و یاور بودید و با لطف و مهربانی از من حمایت و پشتیبانی کردید.

اما نکته معنادار این بخش، اشاره مرضیه برومند به حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی بود که در پایان ضمن تشکر از او اظهار داشت: آقای طاهری خیلی متشکرم که در این مدت صبورانه من را تحمل کردید!

بزرگداشت علی منتظری / به عنوان خدمت‌گذار به مرکز رفتم، نه رئیس!

سپس نوبت به برگزاری بزرگداشت برای علی منتظری، مدیر شناخته شده مرکز هنرهای نمایشی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ رسید که با پخش تصاویر اظهار نظر هنرمندان درباره این مدیر همراه بود.

بهروز غریب‌پور، نویسنده و کارگردان شناخته شده تئاتر کشور درباره علی منتظری و عملکرد او در سال‌های مدیریت گفت: منتظری دلسوز و همراه هنرمندان بود و سبب شد بعضی اتفاق‌های فرهنگی هنری مانند برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی که به دلیل وقوع انقلاب متوقف شده بود حرکت کند و به یک جریان ماندگار تبدیل شود.

این هنرمند تصریح کرد: ای کاش همه مدیران از علی منتظری بیاموزند که حتی وقتی به جامعه تئاتر نزدیک نیست، هرکجا می‌رود با روی گشاده و استقبال خانواده تئاتر مواجه می‌شود.

مرضیه برومند به شرایط و دوران مدیریتی منتظری اشاره کرد و گفت: ما باید مقطع کاری علی منتظری را در نظر بگیریم. سال‌های ۶۶ که فضا بسته بود و زبان مشترکی میان مسئولان و هنرمندان وجود نداشت و این مدیر موفق شد میان هنرمندان و مسئولان زبان مشترک ایجاد کند.

هادی مرزبان نیز در همین رابطه بیان کرد: در شرایطی قرار داشتیم که اصولا به نظر نمی‌رسید علاقه‌ای به ادامه حیات تئاتر وجود داشته باشد اما علی منتظری کاری کرد که هنرمندان تئاتر باور کنند می‌توانند فعالانه به کار هنری بپردازند. او به آتش می‌زد تا برای بچه‌ها امکان اجرا فراهم کند.

علی منتظری نیز در تصاویری که برای تماشاگران پخش می‌شد به دورانی که مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را پذیرفت اشاره کرد و اظهار داشت: من به عنوان یک دوست و خدمت‌گذار به مرکزهنرهای نمایشی رفتم نه رئیس. این خود هنرمندان تئاتر بودند که تلاش کردند و برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی نیز به پیشنهاد همین عزیزان مطرح شد و من هیچ نقشی نداشتم.

سهراب سلیمی، یکی دیگر از اعضای خانواده تئاتر به توصیف برخورد این مدیر با هنرمندان پرداخت اظهارداشت: منتظری در دورانی پا به عرصه مدیریت گذاشت که بسیاری از هنرمندان یا ترور فیزیکی شده بودند یا مغزی؛ و دیگر فعالیتی نداشتند. به جرات می‌توانم بگویم صداقت، صراحت، شجاعت و امانت ویژگی‌های منحصر به فرد او هستند که موجب می‌شود همواره غبطه بخورم چرا دیگر نظیر چنین مدیری را ندیدم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تئاتر عروسکی می‌تواند مبنایی برای دیپلماسی فرهنگی باشد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از آغاز صحبت‌های خود بابت تاخیر حضور در مراسم اظهار داشت: با دیدن تصاویر جشنواره احساس غم می‌کنم که نتوانستم در این یک هفته به تماشای اجرای گروه‌ها بنشینم. عروسک‌ها نماد مردمان جهانند و ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک‌هایی است که به زندگی ما آمدند و رفتند.

وی با بیان اینکه عروسک‌ها نماد روشنی از واقعیت هستند ادامه داد: ماسک‌ها ابزار واقعیت‌هاست که با گریه و خنده کماکان پیش می‌رود و درسی که از این نمادها می‌آموزیم تلاش برای هم‌زیستی، خستگی ناپذیری، مغرور نبودن هنگام پیروزی‌های لحظه‌ای و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری موفق جشنواره تئاتر عروسکی ابراز خرسندی کرد و گفت: اعتقاد دارم این جشنواره می‌تواند مبنایی برای رسیدن به اهداف مورد نظر دولت یازدهم و تحقق شعار دیپلماسی فرهنگی باشد که این مهم می‌تواند با برنامه‌ریزی برای حضور شایسته هنرمندان ایرانی در رویدادهای فرهنگی کشورهای مختلف و میزبانی از گروه‌های خارجی محقق شود.

این مدیر فرهنگی در ادامه از معاون امور هنری درخواست کرد تا شرایطی فراهم بیاورد که فعالیت‌های جشنواره تئاتر عروسکی در طول سال جاری باشد و خاطرنشان کرد: تئاتر عروسکی می‌تواند سفیر خوبی برای حضور جهانی باشد و باید تلاش مضاعف داشته باشیم که چهره‌ای دقیق از مردم ایران اسلامی به جهانیان ارائه شود.

وی تصریح کرد: حضور عروسک‌هایی پاک و ساده همچون کودکان، این دوره را دوست داشتنی‌تر کرد و حمایت از کودکان غزه زنگ و بوی متفاوتی به این رویداد بخشید.

جنتی در پایان گفت: عملکرد هنرمندان بویژه دبیر جشنواره تئاتر عروسکی نشان داد می‌توان همسو با شعار رئیس جمهور محترم، امور فرهنگ را به دست هنرمندان سپرد و در یک کار جمعی به نتیجه رسید. امیدوارم تجربه امسال توشه سال‌های آینده باشد و راه جدیدی را پیش‌ پای هنرمندان عروسکی باز کند.

گروه‌های اجرای محیطی و صحنه‌ای حاضر در پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک، با حضور روی صحنه اصلی تالار وحدت هر یک تندیس یادگاری این رویداد را دریافت کردند.

در پایان این مراسم و با حضور حمید جبلی، سعید اسدی و علیرضا نادری روی صحنه از هنرمندان برگزیده در بخش نمایش‌نامه نویسی تقدیر شد. همچنین نمایندگان گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران ابراز امیدواری کردند بار دیگر امکان سفر به کشورمان را داشته باشند.

اهدای یک عروسک توسط نماینده کشور ارمنستان به مرضیه برومند و حضور نماینده آمریکا با کوچکترین عروسک نمایش خود روی صحنه از نکات جالب توجه بخش اهدای تندیس یادبود جشنواره به گروه‌های بخش بین‌الملل بود.

آزاده پورمختار، لیلی رشیدی، جواد مجابی، حسین مسافر آستانه، سهراب سلیمی، حمید جبلی، فرهاد توحیدی، بهزاد فراهانی، هنگامه مفید، علیرضا نادری، ایرج راد، عادل بزدوده، مسعود کرامتی، سعید اسدی، منیژه حکمت، مهتاب کرامتی، شهرام کرمی، ‌ مریم کاظمی، هرمز هدایت به همراه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، معاون امور هنری، ‌ محمد سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، علی منتظری، مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی، سید اشرف طباطبایی، رئیس انجمن نمایش از جمله هنرمندان و مدیران حاضر در این مراسم بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز