خبرگزاری کار ایران

دانشجویان دانشگاه آزاد در نامه‌ای به سرپرست وزارت علوم:

کاهش مداوم کیفیت آموزش کشور می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۱۷۸

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد در نامه‌ای به نجفی ضمن انتقاد از افزایش ۸ برابری ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری، بر رعایت استاندارهای لازم برای تصویب رشته محل‌های جدید از سوی وزارت علوم تاکید کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد در نامه‌ای به نجفی ضمن انتقاد از افزایش ۸ برابری ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری، بر رعایت استاندارهای لازم برای تصویب رشته محل‌های جدید از سوی وزارت علوم تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، جمعی از دانشجویان دکترای محیط زیست دانشگاه‌ آزاد در نامه‌ای سرگشاده به محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به افزایش ظرفیت دوره دکترای دانشگاه آزاد انتقاد کردند.

در این نامه آمده است:

همان‌گونه که مستحضرید جناب آقای دکتر میرزاده، رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نمودند که " افزایش ظرفیت در مقطع دکتری ۱.۷۷ برابر می‌باشد و افزایش ۸ برابری کذب محض است "، اما اینجانبان به شما اعلام می‌داریم که متاسفانه تنها واقعیت موجود همان افزایش ۸ برابری می‌باشد.

به‌ عنوان مثال رشته علوم محیط زیست(شامل سه گرایش آلودگی‌های محیط زیست، تنوع زیستی و آمایش محیط زیست) که تا سال ۹۲ حداکثر ۳۷ نفر را به مصاحبه دعوت کرده و تنها ۱۶ نفر را در این سه رشته جذب کردند در سال ۱۳۹۳ با اقدامی ناباورانه به جای ۳۷ نفر از ۲۲۸ نفر دعوت به مصاحبه شد و به جای ۱۶ نفر حدود ۱۵۰ را جذب شده‌اند(تمامی مدارک به پیوست ضمیمه نامه می باشد).

البته شاید در ظاهر این همه پذیرش جنبه منفی نداشته و ممکن است برای خیلی از داوطلبان خوشحال‌کننده باشد و خیلی‌ها نیز آرزوی دیرینه خود یعنی پذیرش در مقطع دکتری را دست یافتنی‌تر ببینند، ولی باید منتظر عواقب ناخوشایند این سونامی پذیرش در مقطع تخصصی دکتری بود.

به عنوان نمونه تنها در رشته محیط زیست در حالی که در هنگام ثبت‌نام اولیه تنها واحد علوم تحقیقات تهران برای داوطلبان قابل انتخاب بود، در مرحله انتخاب رشته مجدد و پس از اعلام نتایج علاوه بر واحد قبلی، هفت واحد دانشگاهی دیگر، یعنی واحدهای تهران شمال، یزد، کرمانشاه، همدان، دماوند، اهواز و اراک نیز برای انتخاب در دسترس داوطلبان قرار گرفت!

عدم تجزیه و تحلیل بین بازار عرضه وتقاضای کار در رشته محیط زیست و نگاه مادی به دانشجو مانند کالای تجاری و لوکس جهت سودآوری بیشتر عاقبت خوشی نخواهد داشت.

نکته تاسف‌بار و قابل تامل این است که چگونه در عرض یک هفته امکان افزایش ظرفیت دانشگاه آن هم بیشتر از قاعده در مقطع دکتری فراهم شده است؟

چگونه پذیرش دانشجوی دکتری در واحدهایی ممکن شده که تا چند هفته پیش اصولا صحبتی از برقراری رشته جدید در آنها نبوده و نه تنها برای سنجش داوطلبان در این واحدها هیچ مصاحبه‌ای به عمل نیامده بلکه در فهرست ظرفیت اولیه حتی به صورت محدود هم وجود نداشته‌اند؟ چگونه ممکن است هیئت‌علمی لازم برای آموزش دانشجوی دکتری در واحدهایی مثل اراک و کرمانشاه در عرض چند هفته تامین شده باشد؟ آن هم در حالی که بسیاری از این واحدها حتی سابقه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد را برای رشته مذکور نداشته‌اند.

وزارت علوم لازم است همان‌گونه که مدارک صادر شده از خارج کشور را ارزیابی می‌نماید، با دقت به ارزیابی مراکز پذیرش دانشجو در کشور نیز اهتمام ورزد و از تصویب رشته محل‌ها بدون رعایت استانداردهای لازم خودداری و از فعالیت مراکز و مؤسساتی که از حداقل‌های لازم برای پذیرش دانشجو برخوردار نیستند، جلوگیری نماید.

با وضع آئین‌نامه‌های دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر و با ارزیابی مدام امکانات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، باعثارتقاء کیفیت آموزش کشور گردد.

به راستی باید توجه داشت که کاهش مداوم کیفیت آموزش کشور و سیر نزولی کارآیی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به عرصه دانش و پژوهش کشور وارد سازد.

دیری نخواهد پایید که شاهد ورود افرادی با حداقل تخصص و شاید تعهد، در عرصه اجتماع باشیم و چنین افرادی قرار است تصمیمات کلیدی را در جامعه اتخاذ نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز