خبرگزاری کار ایران

بازى «سین جیم» ایرانیزه شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۱۱۲

با حضور برخی چهره‌هاى سینمایى و تجسمى، بازی فکری «سین جیم» با طراحی صنم حقیقی؛ عصر روز ۲۸ شهریور در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

بازی فکری «سین جیم» با طراحی صنم حقیقی عصر روز ۲۸ شهریور در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا؛ این بازی با اجرای ویشکا آسایش و در حضور چهره‌هایى مانند حمید امجد، ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، لیلی گلستان، شیرین بزرگمهر، پانته‌آ پناهی‌ها، بهرام دبیری، علی مصفا، لیلا حاتمی و سمیرا علیخان‌زاده رونمایى شد.

سین جیم، بازى مشارکتى و رقابتى پرهیجانى ست که با تکیه بر دانش عمومى افراد و البته کمى تا قسمتى شانس(به جهت حضور تاس) مى‌تواند فضایى با طراوت و پرشور در محفل خانواده خلق کند. تاکنون لیلی گلستان، بابک احمدی، حمید امجد، فرزانه طاهری و باربد گلشیری این بازی را امتحان کرده‌اند و گویا از آن لذت برده‌اند.

صنم حقیقی، خالق بازى " سین جیم " فرزند لیلى گلستان و زنده‌یاد نعمت حقیقی است. او دکتراى حقوق نفت و گاز خوانده و پس از ١۶ سال زندگى و کار در اروپا و آمریکا به ایران بازگشته است. او درباره این بازی گفت: من علاقه زیادی به بازی‌های گروهی داشتم و از بازی‌های کامپیوتری گریزان بودم. همیشه تست کردن اطلاعات عمومی اشخاص مختلف و محک زدن معلومات متفرقه آنها هم برایم جذاب بود. طرفدار پرو پا قرص مسابقه " هفته " با اجرای آقای منوچهر نوذری بودم و درجایی خوانده بودم که بهترین راه برای آشنایی با اشخاص مختلف و حتی برای بهتر شناختن خودتان و نحوه برخوردتان با دیگران، شرکت در بازی‌های گروهی رقابتی است. «سین جیم» یک بازی معلومات عمومی است که در زمینه‌هاى سینما، تلویزیون، ادبیات، موسیقی، جغرافیا، تاریخ، علوم و ورزش طراحى شده است. براى این بازی ۳ هزار سؤال در قالب ۵۰۰ کارت تعبیه شده و طراحی این بازی و سؤالات مربوط به آن حدود دو سال زمان برده است.

او گفت: ایده پایه‌اى این بازی از نمونه‌های مشابه خارجی آن گرفته شده اما بومى و ایرانى شده است. از آنجایی که نمونه‌های زیادی از این بازی‌های اطلاعات عمومی در دنیا وجود دارد تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم، اما نقشه و طرح این بازی براساس نمادهای ایرانی و معلومات عمومی ایرانی شکل گرفته ضمن آنکه نشانه‌گذاری‌های این بازی نیز بر اساس رنگ‌بندی انجام شده است.

صنم حقیقی با ذکر این نکته که این بازی برای افراد بالای ۱۶ سال طراحی شده است، از به روز شدن سالانه این بازى خبر داد و گفت: در هر بسته بازی ۳ هزار سؤال قرار دارد که می‌تواند مدت‌ها برای بازیکنان، بازی سؤال داشته باشد، اما از سال آینده این بازی با سؤالات دیگری هم تقویت می‌شود. یعنی هر سال ۳ هزار سؤال دیگر طراحی شده و علاقه‌مندان می‌توانند فقط برای خرید سؤالات جدید اقدام کنند.

ویشکا آسایش: سین جیم، معاشرت مى‌آفریند

ویشکا آسایش درباره این بازی گفت: سین جیم بازی بسیاری خوبی است. این ایده که که یک گروه دورهم جمع بشوند و این بازی را انجام بدهند در وهله اول برایم جذاب است؛ خصوصا در این دوره که همه سرشان در تبلت و موبایل است این بازی باعثمی شود که دور هم بنشینیم و با هم معاشرت کنیم.

وی ادامه داد: این بازی یک بعد آموزشی هم دارد که باز هم برایم جذاب است. خیلی از سوال‌های این بازی را ما در مدرسه خوانده‌ایم اما آن زمان فقط خواندیم که نمره بگیریم و الان از ذهنمان رفته است. فکر کنم این بازی یک تفریح سالم است که در عین حال نشان می‌دهد کدام‌مان باسوادتر هستیم.

ویشکا آسایش با اشاره به اینکه سوال‌هایی که برای این بازی طراحی شده سخت است اما در عین حال گفت: به نظرم هر بازی که به این خوبی طراحی بشود جایش در میان بازی‌ها خالی است. این بازی خیلی با زحمت طراحی شده و تا حدودی در جریانش بوده‌ام. روی دانه دانه سوال‌ها و طراحی بازی و رنگ‌ها و طراحی جعبه و کارت‌ها و… فکر شده است تا یک چیدمان درستی اتفاق بیافتد. من خصوصا از رنگ‌های تندی که در بازی استفاده شده بسیار خوشم می‌آید. همین که ما یک بازی این چنین داریم که می‌توانیم سطح علمی خود را هم با آن بیازماییم خیلی خوب است. این بازی برای غیرایرانی‌ها ممکن است کاربرد نداشته باشد اما آنها هم نمونه‌های خود را دارند که برای ما کاربردی ندارد.

على مصفا: خانوادگی بازی کردن مطلوب است

علی مصفا که از نزدیک و با دقت بسیار رونمایى بازى سین جیم را دنبال مى‌کرد؛ گفت: این ایده که با این بازی خانواده و دوستان دور هم جمع می‌شوند و یک بازی گروهی انجام می‌دهند بسیار جذاب است. خیلی مواقع ما کاری نداریم و وقتمان را هم به بطالت می‌گذرانیم اما این بازی یکی از راه‌هایی است که وقتمان را به بطالت نگذرانیم.

مصفا که یکی از بازی‌ها را در این مراسم خریداری کرده بود؛ اذعان داشت که حتما با خانواده دور هم این بازی را انجام می‌دهد و امیدورا است سوال‌هایش را بتواند جواب بدهد.

شیوه بازى سین جیم

بازی «سین جیم» یک بازی فکری است که بازی‌کنندگان آن براساس معلومات عمومی خود می‌توانند در این بازی پیروز شوند. شیوه این بازی به نحوی است که ۶بازیکن(گروه) همزمان می‌توانند آن را بازی کنند. بازیکنان بر اساس تاس‌هایی که می‌ریزند در این بازی به سمت خانه هاى رنگى پیش مى‌روند که هر رنگ مظهر یک گروه از سوالات هنرى، علمى… است و با پاسخ صحیح دادن به سؤالات امتیاز دریافت می‌کنند. این در حالی است که رقبا نیز می‌توانند با شناسایی نقطه ضعف حریف خود در پرسش سؤالات به نحوی عمل کنند که در امتیازگیری حریف خلل ایجاد کنند.

ویژگی اصلی این بازی با توجه به بالا بردن معلومات عمومی و حس تحقیق برای بازیکنان، توجه به فرهنگ ایرانی است. نحوه انتخاب سؤالات این بازی توجه خاصی به فرهنگ ایرانی - اسلامی دارد و سعی شده در پس یک بازی فکری معلومات تاریخی از فرهنگ و هنر ایرانی نیز به بازیکنان انتقال داده شود. ضمن آن‌که در طراحی بازی نیز توجه به المان‌های ایرانی حس زیبا‌شناسانه بازی را تقویت کرده است. کیفیت متریال این بازی نیز از جهت ماندگاری اثر درست پردازش شده و در کیفیت قابل قبولی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

علاقمندان مى‌توانند " سین جیم " را از شهرکتاب‌ها و کتابفروشى‌هاى معتبر تهیه نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز