خبرگزاری کار ایران

فرستاده سازمان ملل در افغانستان:

تشکیل حکومت وحدت ملی تنها گزینه برای جلوگیری از بحران در افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۹۰۹

هیچ راهی بهتر از تشکیل حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری منتخب و مورد تایید کمیسیون انتخابات در همکاری با رئیس شورای اجرائیه جدید نیست.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تشکیل حکومت وحدت ملی تنها گزینه برای جلوگیری از بروز کشمکش‌ داخلی و بروز بحران در افغانستان است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی٬ «یان کوبیش» که روز گذشته از طریق یک کنفرانس ویدیوئی در جلسه شورای امنیت درباره «پیشرفت‌ها و چالش‌های» کوتاه مدت و درازمدت افغانستان و تحولات انتخاباتی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «هیچ راهی بهتر از تشکیل حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری منتخب و مورد تایید کمیسیون انتخابات در همکاری با رئیس شورای اجرائیه جدید نیست.»

اشاره کوبیش به راه حل پیشنهادی برای بن‌بست انتخاباتی افغانستان است که براساس آن، رئیس جمهوری با همکاری یک رئیس شورای اجرائیه، اداره امور را در دست خواهد گرفت. در این طرح، قاعدتا نامزدی که برنده انتخابات نشده یا فرد مورد نظر وی٬ سمت ریاست شورای اجرائیه را در دست می‌گیرد.

کوبیش وضعیت کنونی افغانستان را بحرانی توصیف کرده و گفته است که به دلیل بن‌بست انتخاباتی کنونی در افغانستان نتوانسته در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل حضور داشته باشد.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که «دولت وحدت ملی بازنده ندارد» و افزود که اگر تا زمان اعلام نتیجه نهائی انتخابات توافقی بر سر اختلاف انتخاباتی به دست نیاید، امکان بروز تحرکات جدید نیرومند و حتی وقوع جنگ موجود است.

در متن بیانیه‌ کوبیش که توسط هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان منتشر شده، به نقل از وی آمده است که تمام گزینه‌های دیگر یا افغانستان را با خطرهای شدید رو‌به‌رو می‌کند یا سبب تضعیف قانون اساسی می‌شود.

از آغاز روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان که در دهم آبان سال گذشته میلادی شروع شد٬ تا کنون ۱۱ ماه گذشته اما افغان‌ها همچنان در حاشیه بحران سیاسی و بن‌بست انتخاباتی، منتظر نخستین انتقال قدرت مسالمت‌آمیز هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز