خبرگزاری کار ایران

پرینوش صنیعی:

«جمع پریشان» هفت سال در ارشاد خاک خورده

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۶۷۱

اگر در زمینه نشر آزادی وجود داشته باشد، فرهنگ کتابخوانی روبه بهبود خواهد رفت / ‌شبکه‌های اجتماعی راهی است برای تبلیغ کتاب‌خوانی / کتاب خواندن یک جامعه را به سمت روشنفکری سوق می‌دهد.

پرینوش صنیعی معتقد است؛ اوضاع خراب اقتصادی اولین چیزی که از سبد خانواده حذف می‌کند، کتاب است که جنبه‌ای تجملی پیدا می‌کند.

این نویسنده در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به کتاب «جمع پریشان» که پس از هفت سال خاک خوردن در وزارت ارشاد علی رغم پیگیری‌های فراوان، هنوز نتوانسه مجوز بگیرد، گفت: «جمع پریشان» عنوان آخرین اثرم است و آنقدر درباره‌اش صحبت کردم که احساس می‌کنم موضوع کهنه شده اما باید بگویم که این کتاب بعد از هفت سال نتوانسه مجوز بیگرد.

وی درباره محتوای اثر اظهار داشت: در کتاب به یک مسئله روانشناسی - اجتماعی اشاره شده. همانطور که می‌دانید یکی از معضلات جامعه ما؛ نبود خانواده‌های منجسم است. متأسفانه در خانواده‌ها پراکندگی وجود دارد و این پراکندگی تا آن‌جایی است که خواهر و برادر، مادر و فرزند، عمو و عموزاده و نسبت‌هایی از این قبیل، یکدیگر را نمی‌شناسند و به گونه‌ای غریبه‌اند. در «جمع پریشان» این غریبه‌ها به هم می‌رسند. خانواده‌ها دیگر مثل قدیم دور هم جمع نمی‌شوند و همه از هم دور افتاده‌اند. در کتاب در این باره صحبت می‌شود.

صنیعی در جواب این سوال که مشکل کتاب برای گرفتن مجوز چیست؛ گفت: فکر نمی‌کنم مشکل خاصی داشته باشد. متأسفانه وقتی جدل بین دو طرف صورت می‌گیرد و هرکدام دیگری را مقصر می‌داند، نمی‌شود کاری کرد و به چنین مشکلاتی برمی‌خوریم.

او با اشاره به این مسئله که وضع اقتصادی تأثیر زیادی در خرید کتاب و فرهنگ کتابخوانی دارد؛ بیان کرد: وقتی در کشوری اوضاع اقتصادی روبه وخامت گذارد و مشکل مخارج برای خانواده‌ها ایجاد شود، اولویت با نیازهای اساسی از قبیل مسکن و خوراک و پوشاک است. بعد از تأمین اینهاست که می‌توان به سراغ نیازهای بعدی مثل نیاز به شناخت و آگاهی رفت.

صنیعی با بیان اینکه باید تربیت کتابخوانی را از کودکی بیاموزیم؛ گفت: این تربیت را باید از کودکی شروع کنیم، جا انداختن یک عادت فرهنگی کاری نیست که در کوتاه مدت انجام شود، بلکه نیاز به زمانی طولانی و کار و تلاش فراوان دارد.

او در جواب این سوال که چه می‌توان کرد تا علاقه به کتاب را در افراد ایجاد کنیم؛ گفت: مهمترین مسئله محتوای کتاب‌هاست که باید جذاب باشند و برای هر سلیقه‌ای کتاب وجود داشته باشد تا افراد بسته به میل خود کتابی را انتخاب کرده و مطالعه کنند. وقتی کتاب خوب منتشر نشود روزنامه و مجله بیشتر خریداری می‌شود، در حالی که بسیاری از مجله‌ها دارای محتوایی سطحی هستند و به دلیل تکراری بودنشان جذابیتی ندارند.

صنیعی ادامه داد: وجود کتاب‌ها در دنیای مجازی که به راحتی قابل دانلود شدن هستند میل به خرید کتاب را در افراد کم می‌کند. اما با وجود این مسئله باز هم معتقدم که اگر خواننده به کتاب خوب دسترسی پیدا کند، ما مخاطب کم نداریم. خواننده سراغ چیزی می‌رود که مورد علاقه‌اش باشد، اگر در زمینه نشر آزادی وجود داشته باشد اوضاع نشر و وضیعت کتابخوانی روبه بهبود می‌رود.

این نویسنده در رابطه با تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: جامعه جوان ما بیشتر با این شبکه‌ها درگیر است. اما همین وسایل می‌تواند راهی باشد برای تبلیغ کتابخوانی و بالا بردن سطح فرهنگ اجتماعی.

وی افزود: در رابطه با فرهنگ سازی کتابخوانی نباید سهل انگاری کرد. این موضوع باید جدی گرفته شود و برایش برنامه ریزی شود. این کار یک روز و دو روز نیست و زمان بر است. با توجه به اینکه سال‌ها کارم پژوهش و تحقیق بوده باید بگویم در این زمینه باید یک پروژه تحقیقی اجرا شود، نظرسنجی صورت بگیرد، راه کارها ارائه شود و براساس آن‌ها برنامه ریزی صورت بگیرد.

صنیعی در جواب این سوال که کتابخوانی چه تأثیری می‌تواند روی جامعه داشته باشد؛ گفت: کتابخوانی می‌تواند یک جامعه را به سمت روشنفکری سوق دهد. منظور از جامعه روشنفکر پولدار بودن و پیشرفته بودن نیست، ‌ بلکه منظور جامعه‌ای است که خوب را از بد تشخیص می‌دهد و درگیر سنت‌های نادرست و دست و پا گیر نمی‌شود.

او ادامه داد: این جامعه می‌تواند خود را از خیلی زمینه‌های منفی بیرون بکشد. چشم‌ و هم‌چشمی‌ها که ناشی از ناآگاهی در جامعه است را با کتابخوانی می‌توان برطرف کرد. این که دغدغه جوانان امروز ما مارک لباس و مدل ماشین شده غم‌انگیز است. به وسیله اطلاع رسانی و آگاهی درست می‌توان این مشکل را حل کرد به گونه‌ای که سطح فرهنگ و کتاب‌خواندن دغدغه جوانان باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز