خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن‌ صنفی کارگران ساختمانی:

اقدامات برخی نمایندگان مجلس، روند بیمه کارگران ساختمانی را متوقف کرده‌ است

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۶۴۵

«از ابتدای امسال که نمایندگان مجلس تلویحا اعلام کردند قانون بیمه کارگران ساختمانی را تغییر می‌دهند، یک کارگر ساختمانی هم بیمه نشده است».

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت از ابتدای امسال که نمایندگان مجلس تلویحا اعلام کردند قانون بیمه کارگران ساختمانی را تغییر می‌دهند، یک کارگر ساختمانی هم بیمه نشده است.

«اکبر شوکت» در این باره به ایلنا گفت: از زمانی کهتغییر ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانیتوسط مجلس طرح شد، اکثر بساز و بفروش‌ها ساخت و ساز را متوقف کرده‌اند، به این امید که با تصویب این طرح از پرداخت هزینه‌ بیمه کارگران ساختمانی معاف شوند.

یادآوری این می‌شود به موجب این طرح مصوب مجلس که هفته گذشته توسط شورای نگهبان قانون رد شد، سازمان تامین اجتماعی مکلف بود ۷ درصد حق بیمه را از کارگران ساختمانی و بخشی از حق بیمه سهم کارفرما(معادل ۱۲ درصد مجموع عوارض و درآمد تامینی ناشی از صدور پروانه ساختمان) را از مالک دریافت کند.

همچنین بر اساس تبصره ۱ این طرح، مابه التفاوت ناشی از اجرای این حکم جهت پوشش ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما بعد از اعلام سازمان تامین اجتماعی و پس از تائید وزارت کشور از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

شوکت در ادامه با اشاره به تخلف تعدادی از استانداری‌ها و شهرداری‌ها در معرفی نکردن کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه، افزود: بی‌توجهی غیر قابل توجیه سازمان تامین اجتماعی نسبت به تخلفات استانداری‌ها و شهرداری‌ها و حجم بالای این تخلفات در کنار اظهانظرهای تلویحی نمایندگان مجلس مبنی بر تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی، در عمل به توقف بیمه کارگران ساختمانی از ابتدای امسال منجر شده است.

شوکت تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس زمزمه تغییر قانون بیمه کارگران ساختمانی را از ابتدای امسال طرح نمی‌کردند، روال کنونی در پروانه‌های ساختمانی و تخلفاتی که امروز شاهد وقوع آن هستیم وجود نداشت.

این فعال کارگری در عین حال از دولت و وزارت کشور به دلیل برخورد نکردن با تخلفات استانداری و شهرداری‌ها و از سازمان تامین اجتماعی به دلیل پیگیری نکردن این تخلفات و متوقف کردن بیمه کارگران ساختمانی برخلاف قانون انتقاد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز