خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان در نشست خبری:

برای ادغام وزارت نفت و نیرو صحبتی در دولت نشده است / سه راهکار برای جلوگیری از اسراف آب در بخش کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۶۱۲

هر تهرانی‌حدود ۳۲۵ لیتر در روز آب مصرف می‌کنندجزئیات مربوط به افزایش پلکان‌های تعرفه را هفته آینده به مردم اعلام می‌کنیم / در تهران در مقایسه با بارندگی سال‌های گذشته ما ۳۵درصد کاهش بارندگی را داشته‌ایم که همه این مسائل نشان می‌دهد که تهران از نظر منابع آب در محدودیت جدی قرار دارد

وزیر نیرو با بیان اینکه در تهران حدود ۳۲۵ لیتر در روز به ازای هر نفر مصرف آب داریم، ‌گفت: میانگین به ازای هر نفر مصرف آب در کل کشور کمتر از ۲۰۰ لیتر است. بنابراین تهرانی‌ها باید سعی کنند خود را باسایر نقاط کشور هماهنگ کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدچیت‌چیان در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که در ماه‌های اخیر آمار مربوط به مصرف آب مطرح شده و این موضوع محل تامل مردم ورسانه‌ها بود امروز نیز گزارش تشریحی مصارف و منابع آب تهران ارائه شد. در تهران ما حدود ۲۵ درصد از کل آب شرب را تولید و مصرف می کنیم درحالی که جمعیت تهران ۱۲ درصد کل کشور است و این نشان می دهد که تهرانی‌ها دوبرابر متوسط کل کشور آب مصرف می‌کنند.

وی افزود: مصرف آب شرب در تهران در سال بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است و در پیک مصرف ایام تابستان دبی آب مصرفی به ۳۸ متر مکعب در ثانیه می‌رسد. با اینکه رشد جمعیت د ر سال‌های اخیر در تهران ۱.۸ درصد بوده اما مصرف آب حدود ۳ درصد افزایش داشته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه آب مورد نیاز تهران از سه سامانه تامین می‌شود، یادآور شد: از سمت شرق سد لار و لتیان از غرب سد طالقان و کرج(امیرکبیر) آب تهران را تامین می‌کنند و سامانه چاه‌های جنوب شهر تهران سومین منبع تامین آب تهران است که با توجه به کاهش بارندگی تهران طبعا درصد برداشت از آب چاه‌ها افزایش پیدا کرده.

وی افزود: در تهران در سال ۹۱ در ۴ سد نامبرده در شهریور ما ه حدود ۷۱۶ متر مکعب ذخیره آب داشتیم که این میزان امروز به ۳۵۵ میلیون مترمکعب رسیده است یعنی طی دوسال اخیر ذخیره آب ما نصف شده است که دلیل آن کاهش بارندگی در اطراف تهران است.

وزیر نیرو ادامه داد: در تهران در مقایسه با بارندگی سال‌های گذشته ما ۳۵درصد کاهش بارندگی را داشته‌ایم که همه این مسائل نشان می‌دهد که تهران از نظر منابع آب در محدودیت جدی قرار دارد و با اینکه سرمایه گذاری سنگینی در این خصوص انجام شده و در سال‌های قبل وزارت نیرو کارنامه خوبی در تامین آب مورد نیاز تهران داشته، اما شرایط امروز ما را در تنگنا قرار داده است و در اطراف تهران دیگر ظرفیت بیشتری برای انتقال آب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنها راه حل مسئله کم آبی مدیریت مصرف آب است، گفت: ما باید خود را با طبیعت وفق بدهیم. ما در تهران حدود ۳۲۵ لیتر در روز به ازای هر نفر مصرف آب داریم در حالی که این میزان در میانگین کل کشور کمتر از ۲۰۰ لیتر است. بنابراین تهرانی‌ها باید سعی کنند خود را باسایر نقاط کشور هماهنگ کنند.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها اقدامی که برای ما متصور است، انتقال آب از سد ماملو است گفت: هم اکنون سامانه انتقال آب این سد به تهران در حال اجرا و تکمیل است و تصفیه خانه مربوطه نیز کار خود را انجام می‌دهد امادولت تصمیم گرفت که در انتقال آب این سد به تهران تسریع شود و با این راهکار دیگر راهی برای انتقال آب به تهران وجود نخواهد داشت.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: امروز همچنین تصمیمات مهم دیگری در این خصوص اتخاذ شد. اول اینکه آب مشترکین پرمصرف ابتدا به شکل موقت قطع خواهد شد و همچنین ما باید تجهیزاتی نصب کنیم که اجازه ندهد مصرف کننده بیش از حد مقرر از آب استفاده کند. در دومین اقدام قرار شد که نظام تعرفه پلکانی که برای قیمت آب وجود دارد در شهر تهران تغییراتی داشته باشد و قیمت پله‌های بالای مصرف افزایش پیدا کند تا کسانی که بیهوده آب را اسراف می ‌کنند به دلیل انگیزه اقتصادی خود را محدود کنند.

وی با اشاره به اینکه جزئیات مربوط به افزایش پلکانهای تعرفه را هفته آینده به مردم اعلام می کنیم گفت: مردم باید مراقبت کنند چرا که ما در حال حاضر چاره‌ای جز صرفه جویی در مصرف آب تهران نداریم. بنابراین همه مردم باید خود را با شرایط جدید تطبیق بدهند.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه دولت چه راهکارهایی برای اسراف آب توسط کشاورزان در نظر گرفته است گفت: این مسئله بارها موردتاکید وزیر جهاد، وزارت نیرو وحتی رهبر معظم ا نقلاب بوده است. برای این کار سه راه حل اصلی وجود دارد.

وی گفت: اولین راه حل اصلاح الگوی کشت در مناطقی است که دسترسی آنها به آب محدود است. نباید اجازه داشته باشیم که در این مناطق هر کشتی را بکاریم. در این مناطق باید محصولاتی کاشته شود که نیاز کمتری به آب دارد.

چیت چیان بابیان اینکه کشت برنج در مناطق کویری نامعقول است گفت: باید جلوی این کار گرفته شود. راه دوم نیز اصلاح روش آبیاری به آبیاری مکانیزه است.

وزیر نیرو راه حل سوم را تغییر نوع کشت به صنعتی و گلخانه‌ای یاد کرد و گفت: این روش‌ها به میزان قابل توجهی مصرف آب را کاهش می‌دهد.

وی در مورد جزئیات واردات آب تاجیکستان گفت: این مسئله از گذشته مطرح شده بود در سفر اخیر رئیس جمهور به تاجیکستان نیز مورد بررسی قرار گرفت که هم اکنون تحت مطالعه است وفعلا نمی شود به شکل قاطع نتیجه مثبت یا منفی آن را اعلام کنیم.

چیت‌چیان در خصوص برنامه وزارت نیرو برای اتصال به شبکه برق اتحادیه اروپا نیز گفت: در حال حاضر چنین چیزی در دستور کار وزارت نیرو نیست. اگر چه که ما با هفت کشور همسایه ارتباط شبکه برق داریم و مبادلات برقی خوبی در جریان است.
وی افزود: ما در کشور مقادیری صادرات برق داریم که امسال به دلیل محدودیت تامین سوخت نیروگاه‌ها به ناچار صادرات برق را کاهش دادیم و امیدواریم باهمکاری وزارت نفت صادرات برق جایگاه مناسبی پیداکند.

چیت‌چیان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت با بخش خصوصی جهت تامین برق قراردادی را امضا کرده است، گفت: در نظام اجرایی کشور تقسیم کار شده است و وظیفه هر دستگاه معلوم است. تولید وانتقال برق در نیروگاه‌ها جزء‌ مواردی است که در وظایف وزارت نیرو قرار دارد. ما شاهد هستیم که یکی از مهمترین مراکز تصمیم‌گیری کشور فرماندهی شبکه برق است که قابل تقسیم‌بندی نیست. اگر فرماندهی واحد شبکه برق مختل شود، اولین ضرر آن عاید مردم خواهد شد.

وزیر نیرو با رد خبر ادغام وزارت نیرو وزارت نفت تاکید کرد: تاکنون مطلقا در مورد ادغام این دو وزارت خانه در دولت صحبتی نشده است. وزارت نفت و نیرو وظایف خود را انجام می‌دهند و چنین بحثی در دولت یازدهم مطرح نیست. ممکن است کارشناسی از وزارت نفت نظر شخصی خود را بدهند که این ارتباطی به تصمیم وزارت نفت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بحثسدسازی پروژه‌ای از سوی ایران در خارج از کشور در حال ا نجام است گفت: یکی از زمینه‌های ایجاد شده در کشور بومی کردن فناوری ساخت سد و نیروگاه‌های برق آبی است که با توانمندی شرکت‌های ایرانی در کشورهای متعدد صدور خدمات فنی ومهندسی در جریان است و در آخرین مورد نیز در سفر رئیس جمهور پروژه‌ای مورد بهره برداری قرار گرفت و این مسئله در سریلانکا نیز انجام خواهد شد.

چیت چیان با اشاره به مسئله چاه‌های غیر مجاز نیز اظهار کرد: قانون در این خصوص تعیین و تکلیف کرده است. وزارت نیرو نیز با تمام تلاش سعی می‌کند که قانون اجرا شود. در جلسه روز گذشته شورای عالی آب نیز راجع به مدیریت مصرف آب‌های زیر زمینی تصمیماتی اتخاذ شد که به شکل رسمی اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها انجام می‌دهد گفت: تبخیر آب پشت سدها غیر قابل اجتناب است. البته در دانشگاه تبریز روش‌هایی پیشنهاد شده که برای ما ملاحظات مربوط به تاثیرات زیست محیطی این روش‌ها مهم است و در صورتی که منعی در این خصوص وجود نداشته باشد، نسبت به اجرایی کردن این روش‌ها اقدام خواهیم کرد.

چیت چیان در مورد اینکه آیا انتقال آب خزر به مناطق کویری ادامه خواهد داشت گفت: این مسئله بارها مطرح شده که ما آن را مطالعه می کنیم. در خصوص بحثنمک‌زدایی آب و انتقال آن به سمنان هم طرحی داریم که مراحل مطالعاتی خود را طی می کند و منتظر موافقت سازمان محیط زیست در این خصوص هستیم.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به آمار مصرف آب خاطر نشان کرد: از مجموع منابع آب کشور ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز