خبرگزاری کار ایران

معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با ایلنا:

احداثکارخانه ترشی سازی در ۵ کیلومتری پاسارگاد به کالبد بنا آسیبی نمی‌زند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۳۶۱

من نمی‌گویم که احداثاین دو کارخانه اهمیتی ندارد اما حریم پاسارگاد بسیار گسترده است و احداثاین دو کارخانه، اگرچه به کالبد این بنای تاریخی آسیبی نمی‌زند، اما حریم منظری بنا را متاثر می‌کند.

معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس با تایید خبر احداثکارخانه ترشی سازی در ۵ کیلومتری پاسارگاد گفت: احداثاین کارخانه‌ به کالبد بنای پاسارگاد آسیب نمی‌زند.

عبدالرضا نصیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید احداثدو کارخانه ذرت‌خشک‌کنی و ترشی سازی در حریم درجه دو و درجه یک پاسارگاد ادامه داد: بهتر است به جای درست کردن جنجال‌های رسانه‌ای انرژی خود را در راستای حل این مشکلات به کار گیریم.

وی افزود: من نمی‌گویم که احداثاین دو کارخانه اهمیتی ندارد اما حریم پاسارگاد بسیار گسترده است و احداثاین دو کارخانه، اگرچه به کالبد این بنای تاریخی آسیبی نمی‌زند، اما حریم منظری بنا را متاثر می‌کند. البته در زمینه حریم منظری نیز اختلاف‌نظرهای بسیاری میان کار‌شناسان وجود دارد.

نصیری در پاسخ به اینکه آیا بر اساس قانون احداثکارخانه در حریم درجه یک پاسارگاد ممنوع است یا خیر گفت: بله، این کار غیرقانونی است و کارخانه ترشی سازی که در گذشته کارخانه تولید رب گوجه فرنگی بوده در ۵ کیلومتری این بنا احداثشده است.

وی تصریح کرد: ما تلاش خود را برای حل این مشکل انجام می‌دهیم، در گذشته یک گاوداری نیز در نزدیکی پاسارگاد قرار داشت که میراثفرهنگی اقدام به خرید آن و رفع مشکل کرد.

برگزاری مسابقات رالی به تخت جمشید آسیب نمی‌زند

این معاون اداره میراثفرهنگی فارس در مورد برگزاری مسابقات رالی در نزدیکی تخت جمشید اظهار کرد: این مساله به معاونت ما مربوط نمی‌شود اما نظر شخصی من این است که برگزاری این مسابقات مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: این مسابقات در جاده‌ای برگزار می‌شود که در گذشته رفت و آمد اتومبیل در آن مجاز بوده و مسیری که اتومبیل‌ها آن را طی می‌کنند، آسیبی به تخت جمشید وارد نمی‌کند.

وی همچنین در ارتباط با تخریب خانه تاریخی «پورنواب» گفت: دوشنبه شب(۲۴ شهریور ماه) متوجه شدیم که خانه پورنواب در ضلع شرقی شاهچراغ دچار آسیب‌دیدگی شده است.

وی ادامه داد: دیوار خارجی این خانه که به احتمال زیاد قدمت آن به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار برمی‌گردد، به دلیل گسترش صحن شاهچراغ تخریب شده است اما به اصل بنا آسیب چندانی نرسیده و تنها دو ستون چوبی بنا افتاده است.

معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس گفت: نامه‌نگاری‌های لازم برای توقف این تخریب انجام شده و امیدواریم که مشکل دیگری پیش نیاید.

وی افزود: اداره میراثفرهنگی به شدت مخالف تخریب این بناست. اگرچه این بنا تاکنون به ثبت ملی نرسیده اما ظرفیت ثبت شدن در آثار ملی را دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز