خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

امسال تهران ۶ روز هوای پاک داشته است

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۱۴۷

بر اساس پیش‌بینی‌های هوا‌شناسی انتظار می‌رود، تا پایان آبان ماه سال جاری فقط دو روز شاهد بارش باران در کلانشهر تهران باشیم که این موضوع در تثبیت خاک و کنترل منشا کانون‌های گرد و غبار در اطراف تهران متاسفانه تاثیر خاصی نخواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران گفت: تهران از ابتدای سال ۶ روز هوای پاک داشته است.

به گزارش ایلنا، محمدهادی حیدرزاده با در نشست کارگره آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه مدل آلودگی هوای تهران تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر عمده آلودگی هوا به علت ذرات معلق کمتر از دو ونیم میکرون بوده که این امر متأثر از پدیده گرد و غبار است.

وی افزود: بیشتر منشا گرد و غبار داخلی تحت تاثیر خشکسالی، بیابانی شدن کشور و کاهش سفره آب‌های زیرزمینی و نشست زمین قرار گرفته است.

حیدرزاده با بیان اینکه کمترین وزش باد در تهران موجب افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون شده و در نتیجه هوای تهران در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: البته در موضوع شکل گیری ذرات معلق عوامل دیگری نیز تاثیرگذار است که از آن جمله سوخت مصرفی خودرو‌ها است.

وی با اشاره به اینکه ارتقاء سطح استاندارد سوخت و خودرو از اقدامات مناسبی بوده که با پیگیری‌های دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، ابراز داشت: هم‌اکنون در ۱۲۳ جایگاه شهر تهران سوخت با کیفیت مناسب توزیع می‌شود و تا پایان سال جاری در تمام کلانشهرهای کشور بنزین یورو ۴ توزیع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: نتیجه این اقدامات، بهبود کیفی وضعیت هوای تهران از ابتدای سال تاکنون بوده که داشتن ۶ روز هوای پاک و برخورداری از حدود ۷۹ درصد هوای مطلوب(پاک و سالم) گواه این موضوع است.

حیدرزاده ادامه داد: البته مشکلات در حوزه حمل و نقل و ترافیک، معاینه فنی خودرو‌ها و منابع ثابت آلاینده و نیز برنامه خروج واحدهای صنعتی دارای بار آلایندگی از استان تهران همچنان باقی است و بحران آلودگی هوا علی رغم اقدامات مناسب، کماکان در کشور بخصوص تهران ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه ۵ ساله بودن قانون معاینه فنی از جمله مشکلاتی است که همچنان ادامه دارد، افزود: منابع ثابت در استان تهران آلودگی‌های قابل ملاحظه‌ای را تولید می‌کند که از جمله آن می‌توان به پالایشگاه و معادن سیمان اشاره کرد.

حیدرزاده با تصریح این موضوع که در مورد وضعیت آلایندگی صنایع و آلودگی هوا نمی‌توان از سلامت مردم هزینه کرد، گفت: با تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست، برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا قبلی مربوط به سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۹۰ همزمان با فعالیت دولت جدید در این کارگروه بررسی، کار‌شناسی و آسیب‌شناسی شد و سپس به تصویب هیأت وزیران رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با بیان اینکه این مصوبه دارای محورهای متعدد است، افزود: بررسی وضعیت آلودگی منابع ثابت و متحرک، آموزش و تنویر افکار عمومی و بطور کلی تکالیف دستگاه‌های اجرایی در خصوص کاهش آلودگی هوا با قید زمانبندی مشخص از جمله محورهای این مصوبه است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای مصوبات استانی و همچنین بررسی کیفیت سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از خودروهای برقی در کارگروه ملی پیگیری می‌شود.

دبیر گارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران درآستانه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: ۷۰ درصد آلودگی‌ها در کلانشهر تهران ناشی از منابع متحرک است.

حیدرزاده در ادامه یادآور شد: هم‌اکنون خوشبختانه خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروسازی داخلی بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود که این مهم پس از انجام آزمایش‌های لازم که در حال اجراست، از خرداد ماه سال جاری محقق شد.

وی همچنین عنوان کرد: موتورسازان نیز برای مهلتی که گرفته بودند هنوز درخواست تمدید نکردند و اکنون در تولید موتور استاندارد یورو ۴ مشکلی نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین با اشاره به پیش‌بینی کاهش تعداد روزهای بارانی در پائیز امسال ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های هوا‌شناسی انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه سال جاری فقط دو روز شاهد بارش باران در کلانشهر تهران باشیم که این موضوع در تثبیت خاک و کنترل منشا کانون‌های گرد و غبار در اطراف تهران متاسفانه تاثیر خاصی نخواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز