خبرگزاری کار ایران

جزئیات راهکارهای بورسی برای برای برون رفت از رکود

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۸۵۹

حل مشکل کمبود نقدینگی، ساماندهی نرخ سود بانکی، حل ابهام مالیاتی موجود در خصوص اعتبارات دریافتی کارگزاری‌ها و تسریع در تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع پتروشیمی‌ها از جمله راهکارهای کارگزاران برای بیرون رفت بورس از رکود در جلسه دیروز بود.

در نشست مشترک رییس سازمان بورس، مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل فرابورس و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه با کارگزاران بورس که عصر دیروز در محل بورس تهران برگزار شد در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه و راهکارهای بهبود شرایط بحثو تبادل نظر شد.

راهکارهای کارگزاران برای بهبود شرایط بورس

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست کارگزاران دیدگاههای خود را درخصوص علت‌های افت بورس و راهکارهای خروج از شرایط کنونی بیان کردند که اتخاذ راهکارهایی برای حل مشکل کمبود نقدینگی در بازار، ساماندهی نرخ سود بانکی و نظارت بر فعالیت موسسات پولی غیرمجاز، حل ابهام مالیاتی موجود درخصوص اعتبارات دریافتی کارگزاری ها و درنظر گرفتن هزینه های مالی این اعتبارات، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی، تسریع در تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها و فرمول کیفی سازی پالایشگاه ها، تقویت سازوکار اعطای مجوز سبدگرانی اختصاصی به شرکت های کارگزاری، فعال سازی بازار آتی سهام به منظور تنوع بخشی بیشتر به ابزارهای مدیریت ریسک در بازار، اجرای هرچه سریع تر سیاست های خروج از رکود از سوی دولت به منظور جلوگیری از رخوت بیش از حد در بازار، تسهیل برخی مقررات موجود در بازار، اعتمادبخشی به فعالان بازار و جلوگیری از ایجاد جو روانی منفی و در نهایت، شفاف سازی درخصوص نحوه اجرای سیاست دولت برای جلوگیری از بنگاهداری بانک ها و درنظر گرفتن ملاحظات مربوط به بازار سرمایه در این خصوص، عدم گره خوردن بیش از حد بازار به نتایج مذاکرات و گسترش صندوق های بازارگردانی اختصاصی، ازجمله پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده از سوی کارگزاران در این نشست بود.

طرح دولت و مجلس برای دائمی کردن احکام بودجه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در ادامه اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان در راستای بهبود شرایط بازار و رفع برخی ابهامات موجود را تشریح کرد.
علی صالح آبادی با اشاره به طرح دولت و مجلس برای دائمی کردن احکام بودجه گفت: در طرح پیشنهادی احکام مناسبی درخصوص نرخ نفت خام پالایشگاه ها، نرخ گاز صنعت، معادن پیش بینی شده که در صورت تصویب نهایی در مجلس آثار مناسبی بر بازار سرمایه خواهد داشت.
سخنگوی سازمان بورس همچنین از پیگیری جدی به منظور تعیین تکلیف نرخ خوراک مایع خبر داد و ابراز امیدواری کرد این موضوع در تعامل با وزارت نفت، بزودی تعیین تکلیف شود.

کیفی سازی پالایشگاه ها در دست بررسی

وی همچنین به موضوع کیفی سازی پالایشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: با همکاری خوب وزارت نفت اعمال فرمول کیفی سازی در سال ۹۲ منتفی شد، برای تعیین تکلیف این موضوع در سال ۹۳ هم تاکنون چندین جلسه برگزار و فرمول اولیه پیشنهادی وزارت نفت، در تعامل با پالایشگاه ها تعدیل شده است و انتظار داریم بزودی این موضوع تعیین تکلیف شود؛ به هر حال با توجه به اهمیت تعیین تکلیف پالایشگاهها، سازمان بصورت جدی در حال پیگیری این موضوع است.

نهایی شدن تدوین آیین نامه بهبود فضای کسب و کار در دولت

صالح آبادی در ادامه با اشاره به طی مراحل نهایی تدوین آیین نامه بهبود فضای کسب و کار در دولت افزود: در این آیین نامه پیش بینی شده است که دولت خسارت ناشی از قطع برق و گاز را به صنایع بپردازد که این موضوع، تاثیر مثبتی بر وضعیت صنایع خواهد داشت، بعلاوه اینکه انتظار می رود با راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی در آینده نزدیک مشکل قطع گاز صنایع بخصوص پتروشیمی ها تا حد زیادی برطرف شود.

واگذاری اموال مازاد بانکها در قالب عرضه های عمده

رییس سازمان بورس به دغدغه کارگزاران درخصوص واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاهداری اشاره و تاکید کرد: قطعا سهام بانک ها، با درنظر گرفتن شرایط بازار و بصورت تدریجی، در قالب عرضه های عمده انجام خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد، ضمن اینکه در این موضوع طبیعتا واگذاری بنگاه های بورسی و املاک مازاد بانک ها در اولویت قرار خواهد داشت.
وی در ادامه به نشست مشترک با مدیران عامل بانک ها به منظور حل مشکلات این صنعت خبر داد و گفت: موارد و دغدغه های طرح شده از سوی بانک ها ازطریق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال پیگیری است.

بازنگری در حجم مبنا و دامنه نوسان منتفی شد

سخنگوی سازمان بورس در بخش دیگری از اظهارات خود به بحثمقررات معاملاتی اشاره کرد و گفت: بازنگری در حجم مبنا و دامنه نوسان فعلا از دستور کار خارج است و طبیعتا هرگونه تصمیم گیری در این خصوص، با درنظر گرفتن شرایط بازار صورت خواهد گرفت.

افزایش صندوق‌های بازارگردانی برای بالا رفتن نقدشوندگی در بورس

صالح آبادی همچنین از برنامه جدی سازمان برای افزایش تعداد صندوق های اختصاصی بازارگردانی، به منظور افزایش نقدشوندگی در بازار خبر داد و گفت: سازمان در این خصوص آمادگی دارد با کارگزاران همکاری لازم را انجام دهد.

حل ابهام مالیاتی اعتبارات دریافتی کارگزاری‌ها

وی با اشاره به موضوع اعتبارات کارگزاری ها و دغدغه ایشان درخصوص درنظر گرفتن هزینه مالی این اعتبارات، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی گفت: این موضوع فقط خاص شرایط کنونی بازار نیست و ابهامی است که باید یک بار برای همیشه برطرف شود، از این رو در روزهای اخیر هماهنگی خوبی با سازمان امور مالیاتی انجام شده و امیدواریم این دغدغه کارگزاران در اسرع وقت طی یکی دو روز آینده در تعامل با سازمان امور مالیاتی حل شود.

سازکارهای سرمایه گذاری در بورس فرهنگ‌سازی می شود

رییس سازمان بورس از شروع برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی سازمان در رسانه ملی، با هدف معرفی سازکارهای سرمایه گذاری در بورس در روزهای آینده خبر داد و تاکید کرد: مناسب است کارگزاران نیز به عنوان نقطه تماس بازار سرمایه با سرمایه گذاران، فعالیت گسترده به منظور معرفی فرصت های سرمایه گذاری در این بازار انجام دهند، اگرچه قطعا هدف از اجرای این برنامه ها تبلیغ نیست و فرصت ها، ریسک ها و ابزارهای موجود در بازار باید همزمان و واقع بینانه برای سرمایه گذاران تشریح شود.

صالح آبادی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان همه اقدامات و پیگیری های لازم را به منظور بهبود شرایط بازار را انجام خواهد داد تاکید کرد: کارگزاران و سایر ذینفعان بازار نیز می توانند با ایفای نقش موثر در شرایط کنونی، به بهبود شرایط کمک کنند و سازمان و سایر ارکان نیز آمادگی همکاری لازم در این خصوص را دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز