خبرگزاری کار ایران

امین‌زاده در اجلاس آلکو:

تروریسم، اخلاق، قانون و مرز نمی‌شناسد

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۸۲۴

در زمانی که بی قانونی وجود دارد و قدرت‌های خاص با سوء استفاده از قدرت، به نقض حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهند، الکو می‌تواند نشان دهد که تنها از طریق حاکمیت قانون می توان به همزیستی مسالمت آمیز دست یافت.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری مسئله فلسطین و معضل آوارگان فلسطینی را در صدر دغدغه‌های جامعه جهانی دانست و گفت: مصونیت طولانی مدتی که رژیم صهیونیستی طی هفت دهه اخیر از آن برخوردار بوده است، دلیل اصلی نقض حقوق بشر از سوی این رژیم است.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده روز دوشنبه در مراسم آغاز پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی(آلکو) افزود: دولت‌ها وظیفه دارند به دیوان بین المللی کیفری برای فشار به رژیم صهیونیستی، فشار آورند.

وی در آغاز سخنانش با یادآوری اینکه آلکو تنها سازمان بین الدولی دارای عضویت فرامنطقه‌ای است، گفت: آلکو جایگاه بی‌بدیلی در بین سازمان‌های بین‌المللی دارد اما پتانسیل‌های بالقوه آن هنوز به کار گرفته نشده است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، آلکو را فرصت مغتنمی برای کشورهای آسیای - آفریقایی جهت توسعه حقوق بین الملل دانست و گفت: آلکو می‌تواند به اصول و اهداف سازمان ملل متحد به خصوص در تقویت صلح و امنیت کمک کند، ابزار مهمی که الکو در دست دارد حقوق بین‌الملل است و این سازمان حقوقی مشورتی، هیچکدام از ابزار های سنتی مانند ظرفیت مالی، نیروی نظامی یا نفوذ سیاسی را ندارد.

امین‌زاده خاطر نشان کرد: در زمانی که بی قانونی وجود دارد و قدرت‌های خاص با سوء استفاده از قدرت، به نقض حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهند، الکو می‌تواند نشان دهد که تنها از طریق حاکمیت قانون می توان به همزیستی مسالمت آمیز دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه حقوق بین الملل نباید در انحصار گروه معدودی باشند، تصریح کرد: حقوق بین الملل نباید برای رسیدن به منافع سیاسی به صورت گزینشی مورد استفاده قرار گیرد بلکه تمامی قدرتهای بزرگ و کوچک حق دارند در فرآیند شکل گیری حقوق بین الملل ایفای نقش کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در بخش دیگر سخنانش، با تاکید بر اینکه حل چالش های جدید و بزرگی که سربرآورده اند اراده جمعی ما را محک خواهد زد، یادآور شد: خشونت، تروریسم و افراطی گری مواردی از این چالش ها و وحشیگری های بیسابقه است که طی آنها صدها هزار نفر کشته و نقص عضو شده و یا از خانه های خود رانده شده اند.

امین‌زاده افزود: پیشتر هشدار داده ایم که ممکن است بحران سوریه به کشورهای همسایه برسد که این اتفاق افتاد تروریسم هیچ اخلاق، قانون و حد ومرزی برای فعالیت های خود نمی شناسد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری، افراطی گری و اقدامات خشونت آمیز را تهدیدی واقعی برای کل بشریت دانست و گفت: دکتر روحانی با ارئه طرح جهان عاری از خشونت و افراطی گری به سازمان ملل قصد داشت نسبت به خطر حتمی این تهدید که در حال گسترش است هشدار دهد و این هشدار به دلیل احساس مسئولیتی بود که جمهوری اسلامی ایران نسبت به صلح منطقه ای دارد.

وی خاطر نشان کرد: افراطی گری، خشونت و تروریسم با یکدیگر همراه شده و نمی توان آنها را به عنوان پدیده های مستقل از هم جدا کرد و به نظر می رسد حقوق بین الملل ابزارهای لازم برای مقابله با تروریسم را دارد.

معاون حقوقی رییس جمهوری از نمایندگان ۵۰ کشور عضو آلکو خواست شد ظرفیت های سازمان حقوقی و مشورتی آسیایی – آفریقایی(الکو) را به مقابله با مسئله تروریسم و خشونت اختصاص دهند.

امین‌زاده، ارائه نظرات و پیشنهادات اعضای آلکو در پنجاه و سومین اجلاس سالانه این سازمان بین المللی را زمینه ساز درک عمیق تر نسبت به افراطی گری های خشونت امیز دانست و ابراز امیدواری کرد این اجلاس فرصتی برای بررسی مجدد برخی موضوعات قدیمی در پرتو تحولات جدید باشد.

معاون حقوقی رییس جمهوری همچنین در دستور قرار دادن مباحثی نظیر حقوق دریاها، حقوق محیط زیست و توسعه پایدار و همچنین حقوق تجارت بین المللی را از اعضای آلکو خواستار شد و تاکید کرد‌: حوزه های نوظهوری نظیر حقوق فضا، حقوق انرژی و حقوق فضای مجازی ارزش آن را دارند که توسط آلکو مورد بررسی قرار گیرند.

امین زاده تصریح کرد: اجلاس ۴ روزه آلکو در تهران فرصت خوبی برای کشورهای عضو ایجاد می کند تا با هدف رسیدن به مواضع آگاهانه در صحنه بین الملل درباره موضوعات مشترک و همچنین یافتن راه حل های خلاقانه برای بحران های پیش رو اقدام کرده و موضوعات مورد علاقه مشترک آلکو را بررسی کنند.

وی در پایان ایجاد تشکل گروه افراد برجسته آلکو را گامی در راستای ایجاد ساز و کارهای مشخص برای شناسایی رویه های غالب حقوقی در آسیا و آفریقا دانست و ابراز امیدواری کرد اراده جمعی محکمی در میان دولتهای عضو آلکو وجود داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز