خبرگزاری کار ایران

استفاده از خدمات خانه‌ کتاب محدود شده است؛

مدیرعامل خانه کتاب: دربرابر اطلاعات هزینه دریافت نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۸۰۸

خانه کتاب می‌گوید برنامه‌ای برای دریافت هزینه دربرابر اطلاعاتی که به کاربران می‌دهد؛ ندارد اما استفاده از اطلاعات این خانه هنوز محدود است و مدیران آن قصد دارند استفاده از اطلاعات انبوه کتابشناسی را موکول به عضویت؛ نامه‌نگاری و احیانا دریافت هزینه کنند.

اخیرا اگر وارد سایت خانه کتاب(ketab. ir) شده باشید و به بخش عضویت این سایت درآمده و بخواهید اطلاعات کتابشناسی را از قسمت بانک‌های اطلاعاتی در بخش کتاب‌ چاپی دریافت کنید؛ وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید کتاب‌های موردنظر خود را در آن انتخاب کنید. بعداز جستجوی سایت؛ صفحه‌ای برای شما بازمی‌شود و شما باید برای دیدن اطلاعات کتاب؛ گزینه‌ای را که سمت چپ صفحه قرار دارد؛ انتخاب کنید. بعداز انتخاب این بخش؛ صفحه‌ی دیگری برای شما باز خواهد شد که برای دست‌یابی به قسمت‌های مختلف کتاب از شما هزینه‌ می‌خواهد.

قیمت هزینه‌های درخواستی برای خدمات مختلف به این شرح است: چکیده کتاب ۴۰۰ تومان، اطلاعات کتابشناسی ۱۰ تومان، تصویر روی جلد ۱۵۰ تومان، تصویر پشت جلد ۱۰۰ تومان، تصویر صفحات اولیه ۱۵۰ تومان.

اگرچه پیگیری خبرنگار ایلنا نشان داد درحال حاضر برای دریافت این خدمات در سایت خانه کتاب؛ نیازی به پرداخت هزینه نیست و هنوز هزینه‌ای از حساب شما کسر نمی‌شود و البته جالب‌تر این است که هیچ اطلاعاتی هم به شما داده نمی‌شود.

مدیران خانه کتاب این موضوع را به مشکلی مربوط می‌دانند که از چند سال پیش در سایت خانه کتاب به‌وجود آمده و هنوز برطرف نشده است. اما معلوم نیست چرا این سایت هنوز اطلاعات کامل و جامع موردنیاز کاربران را به آنها ارایه نمی‌دهد؟ آیا برنامه‌ای برای دریافت هزینه برای استفاده از این خدمات از کاربران در دستور کار است؟

خبرنگار ایلنا؛ سراغ مدیرعامل خانه کتاب رفت و البته جواب منفی دریافت کرد.

به گفته‌ی نجفعلی میرزایی، سایت خانه کتاب دربرابر خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهد هیچ‌گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و اگر کاربران با چنین موردی مواجه شدند؛ به دلیل برنامه‌ریزی‌هایی است که مدیران قبلی در این رابطه انجام داده‌اند درغیراین صورت سایت خانه کتاب هیچ‌گونه هزینه‌ای دربرابر خدماتش دریافت نمی‌کند.

میرزایی ادامه داد: درحال حاضر اطلاعات مربوط به کتاب که در دسترس عموم قرار دارد؛ رایگان است و هیچ‌گونه تغییری در سایت انجام نگرفته. درنتیجه تمام مردم ایران شامل دانشگاهیان، پژوهشگران و دیگر علاقه‌مندان به کتاب با وارد شدن به بخش عضویت در سایت خانه کتاب می‌توانند به اطلاعات کتابشناسی به صورت محدود دسترسی پیدا کنند.

چرا محدود؟ آیا این سایت نباید همه اطلاعات کاربران را رایگان به آنها ارایه دهد؟ میرزایی پاسخ داد: چرا تصور می‌کنیم که وقتی نهادی دولتی است؛ تمام خدماتی که ارایه می‌دهد نیز باید رایگان باشد؟ اگر قرار باشد هزینه‌ای دریافت شود؛ این مبلغ بسیار اندک و نمادین است.

وقتی از او پرسیدیم درصورت پولی شدن خدمات این سایت؛ کاربران این سایت چرا هربار باید برای استفاده از خدمات سایت مبلغی پرداخت کنند حال آنکه اغلب این کاربران از میان روزنامه‌نگاران؛ نویسندگان؛ ناشران و مترجمان هستند که شرایط مالی مناسبی هم ندارند؟ که او پاسخ داد: درصورتی که ارایه این خدمات پولی شود زیرا درحال حاضر این خدمات رایگان است؛ می‌توانیم به این قشر تخفیف ویژه دهیم. طبیعتا یک فرد نمی‌تواند تمام اطلاعات کتابشناسی را دریافت کند. استفاده عمومی برای افراد آزاد است اما استفاده انبوه از این اطلاعات برای سایت‌های فروش کتاب یا برخی گروه‌ها که می‌خواهند به اطلاعات وسیعی از کتاب‌ها دسترسی داشته باشند؛ امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: اگر کسی اطلاعات انبوه بخواهد باید با معاونت اطلاع‌رسانی خانه کتاب مکاتبه کند تا بعداز بررسی این مجموعه، اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد.

مدیرعامل خانه کتاب به صورت ضمنی دریافت هزینه برای استفاده از خدمات سایت کتاب را تایید کرد زیرا گفت: برای اولین‌بار اعلام می‌کنم که درصدد اعلام یک فراخوان به تمام موسسات و مراکز پژوهشی و غیرپژوهشی هستیم تا در سامانه‌های خانه کتاب عضو شوند و به‌صورت ماهانه عضو مشترک اطلاع‌رسانی کتاب در حوزه تخصصی‌شان شوند و البته باید هزینه‌ی بسیار کم و نمادینی را برای آن پرداخت کنند.

میرزایی افزود: برای مثال وزارت نفت می‌خواهد هر ماه از کتاب‌هایی که درباره نفت و مسائل مربوط به آن در ایران منتشر می‌شود؛ مطلع شود که اگر عضو این سامانه شود، خانه کتاب این اطلاع‌رسانی را برای آنها انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: فعلا در موضوعات مختلف هم کتابشناسی به‌صورت انبوه انجام داده‌ایم به طور مثال در حوزه زنان، جوانان، ترجمه ایران کتابشناسی‌ها انجام شده است و می‌خواهیم به‌صورت گسترده محصولات کتابشناسی را معرفی کنیم. برای این کار نیاز به نیروهای جدید و سامانه‌ی جدیدی داریم که هزینه‌های بالایی هم دارد و به کمک یارانه و مبالغ بسیار محدودی که از اعضای این سامانه دریافت می‌شود؛ این امر تحقق پیدا می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز