خبرگزاری کار ایران

کشته شدن دو کارگر معدن فاریاب طی ۱۷ روز / معدن به شیوه ۶۰ سال پیش استخراج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۱۲۷

در حوادثی که بصورت جداگانه در روزهای اول و شانزدهم شهریور ماه اتفاق افتاده است دو معدنچی متاهل و دارای فرزند به نام‌های «سعید محمودی نودژ، ۲۸ ساله» و «ابراهیم جعفری، ۲۷ ساله» بر اثر ریزش تونل کشته شده‌اند.

از ابتدای شهریور ماه سال جاری تاکنون دست کم دو نفر از کارگرانی که در معدن «سنگ کُرُم فاریاب» مشغول به کار بوده‌اند، بر اثر حوادثکار کشته شده‌اند.

به گزارش ایلنا، در خبری که توسطیک پایگاه اطلاع رسانی محلیمنتشر شده، آمده است: در حوادثی که بصورت جداگانه در روزهای اول و شانزدهم شهریور ماه اتفاق افتاده است دو معدنچی متاهل و دارای فرزند به نام‌های «سعید محمودی نودژ، ۲۸ ساله» و «ابراهیم جعفری، ۲۷ ساله» بر اثر ریزش تونل کشته شده‌اند.

برپایه این گزارش سابقه حوادثمنجر به فوت کارگران شاغل در معدن فاریاب تنها به حوادثی که این دو کارگر اتفاق افتاده است محود نمی‌شود، چنانچه در فاصله زمانی ۲۸ دی ماه سال ۹۱ تا ۱۳ تیرماه سال ۹۳ تعدادی دیگری از کارگران این معدن به نام‌های «رضا دلاوری»، «محسن پاکروان» و «مراد شهریاری» بر اثر حوادثجداگانه که در درون و بیرون از معدن اتفاق افتاده است کشته شده‌اند.

پایگاه خبری هلیل که به استناد وقوع این حوادثمنجر به فوت، مدعی ناامن بودن شرایط کاری معدنچیان فاریاب است، در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با «ایوب فلاحی» فرماندار «منوجان» نوشته است: شورای تامین به تازگی مصوباتی را برای پایان دادن به تکرار حوادثمعدن فاریاب داشته است.

این مقام مسئول از واگذاری وظیفه بررسی دلیل وقوع این حوادثبه وزارت صنعت و معدن خبر داده و گفته است پس از اتمام بررسی‌های کار‌شناسی ممکن است فعالیت در تونل‌های مشکل دار معدن فاریاب متوقف شود.

معدن به شیوه ۶۰ سال پیش اداره می‌شود
در رابطه با حادثه اخیر فاریاب «عباس کاربخش»، دبیر خانه کارگر کرمان به خبرنگار ایلنا گفت: حادثه روز شانزدهم شهریورماه زمانی اتفاق افتاده است که گروهی از کارگران برای ایمن سازی شرایط کار مشغول عملیات بتن ریزی در زمین، سقف و دیواره‌های تونل بودند.

وی بابیان اینکه احتمال دارد لرزش ناشی از دستگاه بتن سازی که در زمان حادثه در مجاروت کارگران مشغول فعالیت بوده است باعثبروز حادثه ریزش معدن شده باشد، گفت: در شرایطی که انعکاس امواج صوتی می‌تواند منجر به ریزش معدن شود متاسفانه مسئولان معدن به این نکته توجه نکرده‌اند که لرزش ناشی از فعالیت دستگاه بتن ساز می‌تواند اینگونه حادثه ساز شود.

وی در عین حال افزود: در جریان این حادثه سه نفر دیگر از معدنچیان نیز دچار حادثه شدند که خوشبختانه این افراد پس از مداوا مرخص شدند.

این فعال کارگری بابیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ کارگر در معدن کروم فاریاب مشغول کار هستند، گفت: یکی از دلایل حادثه خیز بودن کار در معدن فاریاب استفاده از شیوه‌های قدیمی برای انجام عملیات استخراج در معدن فاریاب است.

کاربخش با بیان اینکه سابقه بهره برداری از این معدن به حدود ۶۰ سال پیش بازمی‌گردد، افزود: در معدن فاریاب عملیات استخراج در دو بخش رو زمینی و زیر زمینی انجام می‌شود که براساس گزارش‌های معتبر بیشترین حوادثکار ثبت شده به قسمت زیر زمینی مربوط می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان در تشریح شرایط کار معدنچیانی که بخش زیر زمینی مشغول کار هستند گفت:این معدنچیان در تونل‌های تنگ و غیر اصولی که به شیوه رایج ۶۰ سال پیش حفر شده است در حال فعالیت استخراج هستند.

وی بابیان اینکه در کار استخراج سنگ کروم هر تکه سنگی که دارای وزن بیشتری باشد به لحاظ خالص‌تر بودن با ارزش محسوب می‌شود، این کارگران در چنین محیط تنگ و غیر اصولی باید سنگ‌های خرد شده را به منظور جداسازی سنگ‌های مرغوب از نامرغوب با دست سبک و سنگین کنند.

وی در عین حال از فعالیت یک واحد پالایشگاه تبدیل سنگ کروم به «فرو کروم» و «فرو منگنز» خبر داد و گفت در این واحد تولیدی حدود ۲۰۰ کارگر مشغول کار هستند.

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز