خبرگزاری کار ایران

عضو کانون صنفی معلمان ایران:

مجلس به جای «چماق سازی» از اعتراض مربیان پیش‌دبستانی، ردیف بودجه تعریف کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۴۰۰

«اگر استخدام ۱۱۶ هزار نفری که در دولت احمدی‌نژاد خارج از ضابطه در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، لغو شود، مشکل استخدام مربیان پیش دبستانی حل می‌شود.»

عضو کانون صنفی معلمان ایران گفت اگر استخدام ۱۱۶ هزار نفری که در دولت احمدی‌نژاد خارج از ضابطه در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، لغو شود، مشکل استخدام مربیان پیش دبستانی حل می‌شود.

«محمدرضا نیک‌نژاد» با اشاره به شروع به کار مربیان پیش دبستانی در وزارت آموزش و پرورش از سال پایانی دولت اصلاحات(سال ۸۳)، در تشریح تفاوت شرایط کاری این مربیان با معلمان رسمی به ایلنا گفت: معلمان رسمی به دلیل آنکه حقوق خود را از دولت می‌گیرند، به مدیر، معاون و… نیازی ندارند. چه خوب کار کنند، چه بد، چه به حرف مدیر گوش بدهند، چه گوش ندهند، آموزش و پرورش موظف است با فراهم کردن شرایط کاری برای آنان، حقوقشان را به موقع پرداخت کند مگر در شرایطی که اعتیاد داشته باشند یا انحراف اخلاقی، که آنهم بیشتر مواقع تحمل می‌شود.

او افزود: اما مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریس شرایط کاری بسیار سختی دارند چرا که زیر نظر معاون و مدیر مدرسه کار می‌کنند و مجبورند به هر شرایطی تن بدهند، حتی خواسته‌های های غیر قانونی یا خلاف اخلاق. شرایط کاری مربیان پیش دبستانی به شدت غیر انسانی است، چرا که چارچوب آموزش و پرورش از بالا به پایین طراحی شده است.

این فعال صنفی معلمان با اشاره به بیمه ۱۵ روزه و حقوق‌ کمتر از نصف مزد پایه مربیان پیش دبستانی، گفت:معلمان پیمانی با چندین سال سابقه کار نزدیک به یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، اما مربیان پیش دبستانی در قیاس با معلمان پیمانی و حق التدریس خیلی ضعیف ترند، آنهم در حالی که انتظارات از آنان بالاست و کارشان به مراتب حساس‌تر است.

نیک‌نژاد تصریح کرد: من در دبیرستان تدریس می‌کنم. دانش آموز من چه درس بخواند، چه درس نخواند، یقه مرا نمی‌گیرند. اما مربیان پیش دبستانی موقعیت بسیار حساسی دارند و باید پاسخگو باشند.

او با اشاره به قول‌هایی که از سال ۸۳ به مربیان پیش دبستانی داده شده است، بیان کرد: مثلا به آنان گفته شده بود با ۵ سال سابقه کار و نصاب ۲۴ ساعت کار درهفته رسمی می‌شوند، اما این وعده وعید‌ها با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و تصدی علی‌احمدی بر وزارت آموزش و پرورش همزمان شد. علی‌احمدی سیاست دولت قبلی را پیگیری نکرد، بالعکس تعدیل نیرو کرد و یکسری از معلمان را پیش از موعد بازنشسته کرد. آشفتگی که او در آموزش و پرورش ایجاد کرد، در ‌‌نهایت به زیان مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدرس تمام شد.

عضو کانون صنفی معلمان ایران ادامه داد: حاجی بابایی، وزیر آموزش و وپرورش دولت دوم احمدی‌نژاد بخشی از مربیان پیش دبستانی با سابقه را بخاطر تغییر ساختار آموزشی به حالت شش، سه، سه استخدام کرد، اما شمار زیادی از آنان که همین سابقه را داشتند، استخدام نشدند، چرا که نتوانسته بودند نصاب میانگین ۲۴ ساعت در هفته را بدست آورند. مثلا همسر دوست من‌‌ همان زمان ۹ سال سابقه کار داشت، اما بخاطر آنکه یکبار وضع حمل کرده بود، استخدام نشد.

او افزود: حدود ۹۵ درصد مربیان پیش دبستانی خانم هستند که گرفتاری‌های خاص خود را دارند، از بچه داری تا خانه داری، بنابراین عمدتا نتوانسته‌ بودند میانگین ۲۴ ساعت در هفته را پر کنند.

او با اشاره به استخدام خارج از ضابطه حداقل ۱۱۶ هزار نفر در وزارت آموزش و وپرورش در دوران تصدی حاجی بابایی بر این وزارتخانه، گفت:مجلس و دولت وظیفه دارند این استخدام‌ها را بررسی کنند چرا که ارزش آن از ۳ هزار بورسیه غیر قانونی وزارت علوم کمتر نیست. ۱۱۶ هزار نفر در حالی استخدام شده‌اند که بیش از ۳۰ هزار مربی پیش دبستانی با سابقه بالا در انتظار استخدام بودند. این ۱۱۶ هزار چه کسانی بوده‌اند و با کدام مجوز استخدام شده‌اند؟

نیک‌نژاد ادامه داد: وزیر فعلی آموزش و پرورش پیش‌تر قول داده بود آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی ۱۷ مرداد برگزار می‌شود، اما به ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برخورده است. کسری بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی این فکر را به ذهن دولت انداخته است که نیروهای خود را تعدیل کند، بنابراین نمی‌خواهند به استخدام مربیان تن دهند.

او افزود: دولت حتی اگر چنین قصدی دارد، راهش این نیست که مربیان پیش دبستانی را بی‌سواد خطاب کند، یا بگوید مدرکشان پایین است و توانایی ندارند. اکثر این دوستان لیسانس دارند و دست کم ۵ سال سابقه کار.

این فعال صنفی معلمان گفت:مجلس که استخدام مربیان پیش دبستانی را به چماقی سیاسی بر سر وزارت آموزش و پرورش تبدیل کرده است، می‌تواند ساز و کاری برای استخدام این مربیان تعیین کند اما از تعیین چنین ساز و کاری دریغ می‌کند.مثلا می‌تواند برای استخدام مربیانی که به گردن ما حق دارند و فرزندان ما و آنها را آموزش داده‌اند، ردیف بودجه تعیین کند.

او تصریح کرد: یک دید اقتصادی وجود دارد و یک دید اخلاقی و انسانی. البته که دولت با دید اقتصادی می‌تواند مربیان پیش دبستانی را از خود براند، مربیانی را که سال‌ها زحمت کشیده ‌اند، فشار کاری بالایی را تحمل کرده‌اند، آنهم با کمترین دستمزد. اگر چه دولت بودجه ندارد و سعی می‌کند صرفه جویی کند، اما آیا صرفه جویی به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق درست است؟

عضو کانون صنفی معلمان ایران در پایان با اشاره به رد طرح دو فوریتی استخدام مربیان پیش دبستانی در مجلس، گفت: دولت و مجلس جز استخدام مربیان پیش دبستانی هر راهکار دیگری که داشته باشند، با هر بهانه‌ای از جمله کوچک سازی دولت، صرفه جویی، تعدیل نیرو و… موجه نیست، آنهم وقتی به این مربیان قول داده‌اند، استخدام شوند.

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز