خبرگزاری کار ایران

صبح امروز رخ داد؛

تجمع كارگران نساجی مازندران در مقابل ساختمان مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۲۴

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران باقیمانده نساجی مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برکناری سرمایه گذاری خارجی‏، بازگشایی کارخانه و دریافت ۲۷ ماه دستمزد پرداخت نشده خود شدند.

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران نساجی مازندران در اعتراض به ۲۷ ماده بی‌حقوقی و تعطیلی این واحد تولدی دیروز و امروز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، در جریان تجمعی اعتراضی امروز - سه‌شنبه- در مقابل مجلس شورای اسلامی حدود ۱۰۰ نفر از کارگران باقیمانده نساجی مازندران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار برکناری سرمایه گذاری خارجی‏، بازگشایی کارخانه و دریافت ۲۷ ماه دستمزد پرداخت نشده خود شدند.
سعید ابراهیمی نماینده منتخب کارگران نساجی مازندران در خصوص دلیل این تجمع به خبرنگار ایلنا گفت: با گذشت نزدیک به سه سال از واگذاری این کارخانه به سرمایه گذار خارجی نه مطالبات معوقه کارگران پرداخت شده و نه گام موثری در خصوص راه‌اندازی کارخانه برداشته شده است.
وی یادآور شد: اداره کارخانه نساجی مازندران در تیرماه سال ۸۸ طی قراردادی بصورت آزمایشی و موقت از شرکت سرمایه گذاری بانک ملی به یک سرمایه گذار ترکیه‌ای واگذار شد.
این کارگر کارخانه نساجی مازندران افزود: به موجب قرارداد امضا شده طرف خارجی موظف است تا علاوه بر تضمین اشتغال کارگران موجود و پذیرش مسولیت پرداخت مطالبات آن‌ها، از طریق سرمایه گذاری نیز زمینه بازگشایی کارخانه و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را نیز برعهده گیرد.
ابراهیمی گفت: با گذشت بیش از سه سال از آن زمان هنوز نه‌تن‌ها توسعه‌ای در فعالیت‌های کارخانه صورت نگرفته بلکه به دلیل توقف‌‌‌ همان فعالیت سابق، کارگران باقیمانده نیز بدون دریافت مطالبات خود از کار بیکار شده‌اند.
این کارگر نساجی مازندران با بیان اینکه سرمایه گذار خارجی به صورت بسیار ناقص به تعهدات خود عمل کرده است؛ گفت: به عنوان مثال قرار بود سرمایه گذار خارجی برخلاف توافق و تعهد به جای ماشین آلات سویسی ماشین آلات چینی را خریداری کرده است.
وی با یادآوری اینکه مسوولان مربوطه با وجود اطلاع از عملکرد ضعیف و خلف وعده سرمایه گذار خارجی در سال ۹۰ مالکیت کارخانه نساجی مازندران را بطور قطعی به طرف خارجی منتقل کردند گفت: کارگران باقیمانده نساجی مازندران خواهان خلع ید و بازپسگیری کارخانه از سرمایه گذار خارجی‏، بازگشایی کارخانه زیر نظر دولت و پرداخت ۲۷ ماه مطالبات معوقه خود هستند.
وی گفت: به همین منظور ۱۰۰ نفر از کارگران نساجی به نمایندگی از سایر کارگران باقیمانده این واحد تولیدی به تهران آمده‌اند تا با مراجعه به مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، بانک ملی‏، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سایر نهادهای مربوطه برای دست‌یابی به این خواسته‌ها تلاش کنند.
منتخب کارگران نساجی مازندران بایادآوری اینکه کارگران حاضر در تهران قرار است در مدت اقامت خود در تهران با نماینده سرمایه‌گذار خارجی نیز گفت‌وگو داشته باشند؛ گفت: ما خواسته‌هایمان را به تمامی مقامات و اشخاص مسئول منتقل خواهیم کرد.

کارخانه نساجی مازندران یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های مدرن صنعت نساجی کشور است که در پی پیروزی انقلاب، مالکیت و اداره آن ابتدا به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی واگذار شد و در‌ ‌‌نهایت به دنبال اجرای سیاست خصوصی سازی واحدهای دولتی مالکیت آن با حمایت یکی از نمایندگان وقت قائمشهر در مجلس هشتم در اختیار سرمایه گذار خارجی قرار گرفت.
نصرالله دریابیگی دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران نیز در خصوص وضعیت فعلی کارگران نساجی مازنداران گفت: تا همین ۱۵ سال پیش تعداد کارگران شاغل در این واحد تولیدی بیش از ۵ هزار نفر بود.
وی بابیان اینکه درحال حاضر تعداد کارگران باقیمانده نساجی مازندران بالغ بر ۵۰۰ نفر است گفت: درحال حاضر و باوجود واگذاری کارخانه به سرمایه دار خارجی تمامی فعالیت‌های تولیدی متوقف شده است بطوریکه امروز حتی یک لامپ روشن هم در فضای چند هکتاری نساجی مازندران پیدا نمی‌شود.

اخبار تکمیلی از تجمع امروز کارگران نساجی مازندران متعاقبا ارسال خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز