خبرگزاری کار ایران

یک مقام کارفرمایی:

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در چابهار به بیمارستان ملکی دسترسی ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۸۵۹

«بر اساس آمار تامین اجتماعی منطقه چابهار دارای ۱۸۰۰۰ بیمه‌شده زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی است اما برای نیارهای درمانی بیمه شدگان هیچ مرکز بیمارستانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد».

یک مقام کارفرمایی در منطقه چابهار از کمبود امکانات درمانی و مرکز ملکی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان ساکن در این منطقه خبر داد.

«صلاح‌الدین درخشان» در این‌باره به ایلنا گفت: بر اساس آمار تامین اجتماعی منطقه چابهار دارای ۱۸۰۰۰ بیمه‌شده زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی است اما برای نیارهای درمانی بیمه شدگان هیچ مرکز بیمارستانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که سایر بیمارستان‌های موجود در این منطقه پاسخگوی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان نیست ادامه داد: بیمارستان امام علی(ع) چابهار نخست وابسته به سازمان تامین اجتماعی بوده اما در سال ۱۳۸۰ به وزارت بهداشت واگذار و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفت.

مدیر انجمن صنفی شرکت‌های خدماتی چابهار که ۱۰ سال پیمانکار تامین خدمات نیروی انسانی بیمارستان چابهار امام علی(ع) چابهار بوده است، با اشاره به این‌که از امکانات درمانی این بیمارستان اهالی شهرستان‌های نزدیک نیز استفاده می‌کنند، ادامه داد: بیماران شهرستان‌هایی چون: کنارک، فنوج، مناطق جنوبی سراوان، نیک‌شهر، دشتیاری به این بیمارستان اعزام می‌شوند.

درخشان ادامه داد: استاندارد بیمارستان ۴۵ تختخوابی است، اما اتاق‌های دو تخته بیمارستان را به سه تخته افزایش داده، اتاق تنظیفات و بخشی از راهر‌وهای بیمارستان را به اتاق بیمار تبدیل کردند تا بیماران بیشتری بستری شوند.

مدیر شرکت خدماتی الماس مکران در تشریح امکانات پزشکی بیمارستان امام علی گفت: بیمارستان فاقد دستگاه ام‌. آر. آی است و بار‌ها مشاهده شده چنان‌چه بیماری دچار ضربه مغزی شود، باید به بیمارستان زاهدان منتقل گردد که اغلب در بین راه جان می‌دهد.

وی در این خصوص ادامه داد: آزمایشگاه بیمارستان نیمه تخصصی است، بخش سونوگرافی با یک پزشک کار می‌کند؛ اتاق عمل عمومی است و جراح و متخصص مغز و اعصاب ندارد، بخش زنان و زایمان بیمارستان از کمبود نیروی متخصص پزشکی رنج می‌‌برد.

در همین‌باره یکی از کار‌شناسان تامین اجتماعی در رابطه با نحوه توزیع مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت: چنانچه «سطح‌بندی درمان» توسط سازمان تامین اجتماعی تعریف شده باشد، باید به طور طبیعی بیمارستان تامین اجتماعی در منطقه وجود داشته باشد.

«علیرضا حیدری» در تشریح سطح‌بندی درمان منطقه چابهار گفت: اکر بر اساس آمار موجود در این منطقه ۱۸ هزار بیمه شده وجود داشته باشد، این رقم به اندازه متوسط تعداد اعضای هر خانواده ۴ یا ۵ برابر می‌شود و آنگاه عدد بدست آمده بیانگر جمعیتی احتمالی متقاضیان استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در آن منطقه خواهد شد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی بایادآوری اینکه براساس این فرمول در منطقه چابهار ۸۰ تا ۹۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی مستعد استفاده از خدمات درمانی این سازمان هستند، ادامه داد: این آمار می‌تواند در سطح‌بندی درمان در وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و باید به‌طور طبیعی تاسیس بیمارستان اتفاق بیافتد و در دست فرد و نهاد خاصی نیست.

بنا به تحلیل و نظر «حیدری» کار‌شناس تامین اجتماعی نکته دوم مراکز خدمات درمانی چابهار تنها تاسیس بیمارستان و بحثسخت‌افزاری آن نیست بلکه «فقدان و کمبود نیروی متخصص» بیمارستان‌های شهرستان‌ها است.

این کار‌شناس تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی با دانش بر این موضوع به‌طور مستقیم مناطقی را به نام مناطق محروم تعریف کرده و پزشکان متخصص داروساز، دندانپزشک و رادیولوژیست و… را در برابر پرداخت پرکیس(مزایای نقدی که بابت مراجعه هر مورد بیمار پرداخت می‌شود) بیشتر راهی این مناطق می‌کند اما در عمل چون پرداخت مزایای اضافی با دوری راه همخوانی ندارد تنها پزشکان تازه فارغ‌التحصیلی که دوره طرح خود را سپری می‌کنند برای آن‌که بتوانند پروانه مطب دریافت کنند، در این مناطق مشغول به‌ طبابت هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز