خبرگزاری کار ایران

مدیر حوزه‌های‌علمیه سراسرکشور در نشست‌خبری: / ۱ /

سال‌تحصیلی حوزه‌های‌علمیه با سخنرانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۸۲۵

حدود ۱۷هزار طلبه جدید امسال وارد حوزه‌های‌علمیه می‌شوند / رشته‌های‌تخصصی‌حوزه دیگر فقط در قم متمرکز نیست / مراسم آغاز سال‌تحصیلی حوزه‌های‌علمیه ۱۶شهریور در قم برگزار می شود / برای طلاب سطح یک حوزه ملاحظاتی اعمال می شود.

ایلنا: مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، از برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، عصر امروز دوشنبه ۱۰ شهریورماه ۹۳، در نشستی خبری در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، اظهار داشت: مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۴ حوزه های علمیه، صبح یکشنبه ۱۶ شهریورماه مصادف با ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد هشتمین امام شیعیان امام رضا(ع)، با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در تالار اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار می شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم طلاب مدارس مختلف، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که به نوعی مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) نیز هست، حضور باشکوهی داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، در پاسخ به سؤالی در خصوص پذیرش جدید سال تحصیلی، در مدارس علمیه مختلف کشور، گفت: امسال حدود ۱۷ هزار ظرفیت جدید برای مدارس علمیه پیش بینی شد که داوطلبین مورد نظر بعد از امتحان کتبی یا همان کنکور ورودی و پس از آن مصاحبه ورودی و کسب موفقیت، در مدارس علمیه مختلف کشور پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: سهم مدارس علمیه قم برای پذیرش طلاب جدید در سال تحصیلی جدید، ۱۲۰۰ نفر بود که البته این تعداد پذیرش، با نیازی که ما در کشور و برای مثال مساجد و مراکز فرهنگی مختلف داریم، متناسب نیست؛ حتی گاهی می توان گفت که دچار تنگنا هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری از برگزاری طرحی با عنوان طرح تثبیت و اختیار در مدارس علمیه کشور خبر داد و در تشریح آن گفت: داوطلبانی که قرار است در مدارس علمیه مشغول به تحصیل شوند، به منظور آشنایی با فرهنگ طلبگی، در یک دوره یک ماهه با عنوان طرح تثبت و اختیار شرکت کرده که در آن یک سری برنامه های آموزشی و فرهنگی را می بینند تا با آمادگی و آشنایی با فضای طلبگی، وارد مدارس علمیه شوند.

وی در ادامه با بیان این که امسال برای اولین بار کار خاصی را برای طلاب سطح یک حوزه شروع کردیم، اظهار داشت: همواره شاهد آن بودیم که طلابی که تازه به حوزه علمیه ورود پیدا میکردند، در یک سطح تحصیلی نبودند؛ برخی با مدرک سیکل، برخی با مدرک دیپلم و برخی نیز با گذراندن چند ترم از دانشگاه وارد حوزه می شدند، که قطعا با این وضعیت یک برنامه واحد نمی توانست جوابگوی مناسبی برای نیاز تحصیلی این داوطلبین باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: برای رفع این مشکل، از سال تحصیلی جدید، هم از نظر سنی و هم از نظر سطح آموزش طلاب سطح یک حوزه، ملاحظاتی اعمال خواهد شد؛ البته این کار را امسال به صورت آزمایشی، فقط در تعدادی از مدارس عملیاتی خواهیم کرد تا احیانا اگر نقطه ضعفی در این برنامه بود، آن را اصلاح و سال بعد در سراسر کشور اجرایی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که مدارس علمیه باید به مدارسی پویا و پرتحرک تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که برای تقویت بحثآموزشی مدارس علمیه سراسر کشور انجام دادیم، طرح مسابقات علمی در میان مدارس است که ابتدا در یک استان بین مدارس مختلف آن استان برگزار شده و در نهایت این مسابقات به صورت سراسری میان برگزیدگان مسابقات استانی برگزار می شود.

آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با توسعه رشته های تخصصی در حوزه های علمیه نیز گفت: رشته های تخصصی حوزه از ۱۶ رشته در سال های تحصیلی گذشته، به ۳۷ رشته علمی ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر در ۱۲ استان کشور، ۲۰ رشته تخصصی حوزه در حال اجراست؛ با این شرایط، یعنی رشته های تخصصی را از قم به سایر استان ها تسری دادیم و دیگر رشته های تخصصی در قم متمرکز نیست.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، یادآور شد: در رابطه با بحثآشنایی طلاب با مباحثخانوادگی و بیشتر در رابطه با طلابی که تازه متأهل می شوند، برنامه های خاصی پیش بینی شده و علاوه بر آن، برای فرزندان طلاب نیز، برنامه ای در حال تدوین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز