خبرگزاری کار ایران

پشت پرده سرد شدن آتش استیضاح تندروها در مجلس

کد خبر : ۲۰۰۸۰۰

سه شنبه هفته قبل حمید رسایی به یکباره سوال خود را از بیژن زنگنه پس گرفت تا او نیازی نداشته باشد تا راهی بهارستان شود. اما رسایی در همان جلسه سوال خود را در قالب یک تذکر دوباره مطرح کرد و البته باهنر هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت به او پاسخ داد که اگر ابهام داشتید چرا سوال خود را پس گرفتید؟

در حالی که رسانه های محافظه کار از «استیضاح های توهمی» سخن می گویند، برخی از نمایندگان مجلس روایتی متفاوت از تلاش تندروها برای تقابل با دولت دارند؛ از جمله یوسفیان ملا که گفته «مقاومت هیات رییسه مجلس نبود دولت در عرض دو هفته سقوط می‌کرد» و یا کمال الدین پیر موذن که معتقد است «ماشین استیضاح وزرا پنچر شده است». در یک نگاه کلی به نظر می رسد که علی رغم انکار رسانه های مخالف دولت هنوز عزم استیضاح به صورت جدی در میان مخالفان دولت وجود دارد، اما توان آن از بین رفته است.

به گزارش پیام نو استیضاح وزیر علوم و بعد از آن رای استمزاجی ۱۰۰ به ۹۴ برای انتخاب نماینده شورای نظارت بر مطبوعات خیلی ها را به این نتیجه رساند که کار گروه هواداران دولت در مجلس حداقل برای مدتی گره خورده است. اما بلافاصله در جلسه بعد از رای استمزاجی معروف اتفاقی افتاد که نشانه آغاز برگشتن ورق به نفع معتدلین مجلس بود. سه شنبه هفته قبل حمید رسایی به یکباره سوال خود را از بیژن زنگنه پس گرفت تا او نیازی نداشته باشد تا راهی بهارستان شود. اما رسایی در همان جلسه سوال خود را در قالب یک تذکر دوباره مطرح کرد و البته باهنر هم که ریاست جلسه را بر عهده داشت به او پاسخ داد که اگر ابهام داشتید چرا سوال خود را پس گرفتید؟ در آن روز یک چیز مشخص بود و آن اینکه سوال از وزیر نفت نمی تواند منجر به کارت زرد مجلس شود و نمایندگان از پاسخ او اعلام رضایت خواهند کرد و این به معنای فرو ریختن تصویری بود که جبهه پایداری و تندروها طی هفته های قبل از نفوذ و تعداد هواداران خود در مجلس ساخته بودند. رسایی به این نتیجه رسیده بود که فرو ریختن این تصویر بعد از گذشت تنها ۵ روز از استیضاح فرجی دانا ضربه جدی به جریان مخالف دولت خواهد زد، و گرنه اگر بحثاقناع مطرح بود نباید باز هم همان سوال را در قالب یک تذکر مطرح می کرد.

حالا هم رسانه های نزدیک به جریان مخالف دولت نظیر خبرگزاری فارس در تلاش هستند تا بگویند هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس نیست. شاید دلیلش همان باشد که رسایی به خاطر آن از سوالش از وزیر نفت چشم پوشی کرد؛ از بین رفتن جبهه ای که تندروها در مجلس درست کرده بودند. خبرگزاری فارس از قول بهروز نعمتی در خبری آورده است که: «استیضاح هیچ وزیری در دستور کار مجلس نیست.» به لحاظ آئین نامه ای حرف سخنگوی هیات رئیسه کاملا درست است، چون از این منظر استیضاحی «در دستور کار» محسوب می شود که توسط هیات رئیسه اعلام وصول شده باشد. اما به لحاظ عرفی و سیاسی هم اکنون حداقل به اعتبار تائید خود نمایندگان سه استیضاح وزرای کشور، نیرو و آموزش و پرورش تا کنون به ترتیب ۶۰،۴۰ و ۳۰ امضا دارند و علاوه بر آن بحثاستیضاح وزرای ارشاد و حتی ارتباطات هم مشخصا مطرح شده است. بنابراین درست این است که طرح های استیضاح در دستور کار مجلسی ها قرار دارد، اما هنوز اعلام وصول نشده اند.

اما آیا این دست موضع گیری ها که در آن تلاش می شود موضوع استیضاح به یک «توهم» مرتبط شود، می تواند نشانه ای باشد بر عقب نشینی جبهه مخالف دولت؟ اقدام رسایی در جریان سوال از وزیر نفت که چنین چیزی را حکایت می کند. همینطور کمال الدین پیر موذن می‌گوید که ماشین استیضاح وزرا از سوی افراطیون پنچر شده است و افراطیون دیگر نمی‌توانند استیضاح نتیجه بخشی در مجلس ترتیب بدهند. او گفته که استیضاح وزیر علوم فراکسیون رهروان را «بیدار» کرده است. هفته پیش هم جواد هروی به پیام نو خبر داده بود که فراکسیون رهروان ۵ جلسه فشرده در سطح شورای مرکزی تشکیل داده تا بتواند موقعیت خود را در مقام طیف اکثریت بازسازی کند. اکنون به نظر می رسد این تلاش ها در گام های اول خود به نتیجه رسیده که باعثعقب نشینی تندروها از استیضاح وزرا شده است.

علاوه بر این می توان متصور بود که سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت که از وجه حمایتی پر رنگی برخوردار هم بود باعثتغییر موضعی در طیف مخالفان دولت شده است، به این معنا که آنها مجوز لازم برای استیضاح بیشتر وزرا را در این سخنان پیدا نکردند.

به گزارش پیام نو به هر تقدیر وضعیت و تمایلات تندروها برای مواجه با دولت را می توان در دو جمله ای که یوسفیان ملا و کمال الدین پیرموذن گفته اند خلاصه کرد. جایی که یوسفیان ملا در تصویر تمایل تندروها گفته «مقاومت هیات رییسه مجلس نبود دولت در عرض دو هفته سقوط می‌کرد» و پیر موذن هم از «پنچر» شدن ماشین استیضاح سخن گفته، ماشینی که اگر پنچری ان بر طرف باشد رسانه های مخالف دولت نه تنها مسیر آن را انکار نمی کنند که حتی بر زدن مهر تائید بر آن هیچ تردیدی به خود راه نخواهند داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز