خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران خبر داد:

راه اندازی سامانه الکترونیکی گزارش ناهنجاری‌های بازار / عرضه نفت کوره در بورس انرژی تا یک ماه آینده

کد خبر : ۲۰۰۶۰۹

با راه‌اندازی سامانه sadna. seo. ir، تمامی ذینفعان بازار سرمایه، اعم از سهامداران و فعالان می‌توانند نسبت به ثبت و ارسال گزارش ناهنجاری‌های بازار در سازمان بورس اقدام کنند.

رییس سازمان بورس و اوارق بهادار تهران از راه اندازی سامانه الکترونیکی گزارش ناهنجاری های بازار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در یک نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته دولت در محل وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد با اشاره به آخرین آمار معاملات طی ماههای گذشته اظهار داشت: ارزش بازار بورس و اوراق بهادار تهران در ابتدای سال جاری حدود ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بوده که با ۱۴ درصد کاهش، هم اکنون به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: دفعات معاملات بورس از ابتدای سال جاری تاکنون حدود پنج میلیون و ۵۹۵ هزار دفعه بوده که ۸ درصد رشد داشته است.

وی همچنین به آمار فرابورس اشاره کرد و گفت: در پنج ماه نخست امسال، ارزش بازار فرابورس از حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده که سه درصد کاهش را نشان می دهد.

صالح آبادی افزود: ارزش معاملات فرابورس نیز در این مدت ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده ۵۳ درصد رشد را نشان می دهد و تعداد دفعات معاملات به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دفعه رسیده است و حدود ۶۲ درصد رشد داشته است.

صالح آبادی در خصوص آمار معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران نیز گفت: از ابتدای سال تا کنون ۷ هزار ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معامله داشته ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است و این امر به دلیل کم شدن نوسانات قیمت طلا بوده که طبعا یک خبر مثبت تلقی می شود چرا که نیاز به پوشش ریسک کمتر شده است.

رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه به معاملات سایر گروه های بورس کالا اعم از فلزات، پتروشیمی و کشاوری اشاره کرد و گفت: ارزش بورس سایر بازار فلزات از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که تقریبا شبیه سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه تامین مالی نیز از ابتدای سال جاری، مجموع افزایش سرمایه ها و اوراقی که مجوز داده ایم و منتشر شده اند حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار اطلاعیه های صادره ناشران در سایت کدال اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز، هفت هزار و ۶۳۰ اطلاعیه صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۸.۵ درصدی را نشان می دهد.

وی همچنین در خصوص وضعیت نمره افشای شرکت ها نیز گفت: نمره افشای شرکت ها از ۶۸ به ۷۱ ارتقا پیدا کرده است.

صالح‌‌آبادی: معاملات بورس انرژی در پنج ماه امسال رشد ۲۰ درصدی داشت.

رئیس‌کل سازمان بورس گفت: ارزش بازار بورس و اوراق بهادار تهران هم‌اکنون ۳۳۰ هزار میلیارد تومان است و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی شده و برمبنای فرمول بلندمدت تعیین می‌شود.

در بورس انرژی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۶۰۵ میلیارد تومان معامله داشته ایم که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۱ میلیارد تومان بوده، افزایش ۲۰ برابری داشته و نشان می دهد که بورس انرژی جایگاه خود را در بورس کشور باز یافته است.

رئیس کل سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تعداد کل صندوق های سرمایه گذاری فعالی در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۱۲۵ صندوق سرمایه گذاری در کشور فعال هستند و تعداد صندوق های سرمایه گذاری در سال گذشته ۱۱۷ صندوق بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۵۷ تقاضا برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری داریم که ۱۴ صندوق مربوط به بازارگردانی و مابقی(۴۶ صندوق) مربوط به سایر صندوق هاست که برای پذیره نویسی و صدور مجوز تقاضا داده اند.

صالح آبادی همچنین از صدور پنج موافقت اصولی شرکت سبدگردانی خبر داد و گفت: این شرکت ها هم اکنون در مرحله تاسیس قرار دارند.

وی همچنین، از تصویب دستورالعمل کنترل های داخلی شرکت های کارگزاری بعنوان مهمترین تحول در حوزه کارگزاری ها یاد کرد و گفت: انتظار داریم با این دستورالعمل، وضعیت کنترل داخلی در صنعت کارگزاری ارتقا پیدا کند.

رییس سازمان بورس و اوارق بهادار تهران همچنین از راه اندازی سامانه الکترونیکی گزارش ناهنجاری های بازار خبر داد و گفت: با راه‌اندازی سامانه sadna. seo. ir، تمامی ذینفعان بازار سرمایه، اعم از سهامداران و فعالان می‌توانند نسبت به ثبت و ارسال گزارش ناهنجاری‌های بازار در سازمان بورس اقدام کنند.

وی تصریح کرد: وضعیت کلی بازار متاثر از فضای رکود حاکم بر بازار است و یکی از مشکلات امروز رکود فعالیت های اقتصادی و تنگنای اعتباری و کمبود نقدینگی است که بر روی شاخص های بازار و صنایع مختلف تاثیر گذاشته است.

وی افزود: همچنین با همکاری آموزش و پرورش از این پس دانش آموزان می توانند در رشته بورس در حوزه کار و دانش تحصیل کنند و دیپلم بورس دریافت کنند.

صالح آبادی در خصوص راه اندازی تالار های بورس کالا در مناطق ازاد گفت: در حال حاضر در دو منطقه ازاد کیش و انزلی تالار ها راه اندازی شده و درصددیم تا در مناطق دیگر نیز شعبی راه اندازی کنیم.

وی در مورد موضوع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: این دو باشگاه صورت های مالی شان مطابق با استانداردهای بورس نبود و کلا از دستور فرابورس خارج شدند.

صالح آبادی در مورد قیمت نفت خام و عرضه آن در بورس انرژی افزود: نرخ های فعلی نیازمند اصلاح است زیرا از قیمت های بالای این محصول استقبالی نشد و با هماهنگی وزارت نفت و بورس انرژی عرضه نفت کوره و اوراق سلف آن تا یک ماه آینده نهایی می شود.

وی از تشکیل کمیته ای در مجلس در خصوص بازار سرمایه خبر داد و گفت: این کارگروه در زمینه قیمت اوره برای بخش کشاورزی، نرخ گاز و بهره مالکانه در حوزه سنگ آهن ورود پیدا کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز