خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در پاسخ به ایلنا:

مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط مختص به تخلفات هشت سال گذشته نیست

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۵۹۵

دولت سه ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی خود را معرفی کند و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و وزارتخانه با سرپرست اداره خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط مختص به تخلفات هشت سال گذشته نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا اسحاق جهانگیری در حاشیه سومین نشست استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران در خصوص حضورش در این نشست گفت: استانداران نمایندگان عالی دولت در استان‌ها هستند و مسئولیت اداره استان‌ها با آنها است.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار استانداران نشست مشترکی در تهران دارند و در جلساتی که من شرکت می‌کنم برنامه‌ها و سیاست‌های دولت را به شکل مشخص به آقایان ارائه می‌کنیم و آنها ابهامات‌شان را می‌پرسند و ما جواب می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در سال جاری چند موضوع در ستور کار دولت است که خروج غیر تورمی از رکود از مهمترین آنهااست، اظهار داشت: دولت در این باره ۱۷۷ سیاست را تعیین کرده که بخشی نیاز به تصمیم مجلس دارد و بخشی نیازمند مصوبه دولت است که آنها را ابلاغ کردیم و بخشی هم که در حد اختیارات دستگاه‌ها بوده به آن دستگاه‌ها اعلام کردیم تا سریعا اعلام نظر کنند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه این ۱۷۷ سیاست کمک می‌کند تا کشور از رکود خارج شود، تصریح کرد: ما تا حد لازم این سیاست‌ها را به استانداران توضیح دادیم و ابهامات آنها را برطرف کردیم.

وی در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۳ در حال وارد شدن به فاز عملیاتی است. تا الان در جلساتی که در شورای عالی اقتصاد برگزار کردیم اهداف هر بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اجرایی هر کدام را تصویب کردیم و از هفته بعد نیز شورای عالی اقتصاد تشکیل جلسه می‌دهد تا اهداف کمی و کیفی و برنامه‌های عملیاتی هر دستگاه را اعلام و تصویب کنیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: این اولین باری است که سیاست‌های کلی ابلاغ می‌شود و دولت اینگونه وارد برنامه علمی می‌شود تا اهداف‌گذاری کرده و سیاست‌های اجرایی را تعیین کند. البته برخی از سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی باید در برنامه‌های میان مدت دیده شوند. مانند اقتصاد دانش بنیان و میزان بهره‌وری که از مسائل بلندمدت هستند.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه از ماه گذشته تدوینش در دولت آغاز شده است ابراز داشت: باید استانداران به عنوان مسئولان عالی هر استان در جریان این مساله قرار بگیرند و در این جلسه تا اندازه‌ای در این خصوص صحبت کردیم. البته درباره نقشه راه اصلاح نظام اداری، دولت الکترونیک و مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری توضیحاتی ارائه شد.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر پیشنهادی علوم چه زمانی به مجلس معرفی می‌شود، عنوان کرد: دولت سه ماه فرصت دارد تا وزیر پیشنهادی خود را معرفی کند و ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کنیم و وزارتخانه با سرپرست اداره خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این فاصله و در هر مقطعی که آقای رئیس جمهور تشخیص بدهند، وزیر معرفی می‌شود.

جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شمادر این جلسه درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی با استانداران صحبت کردید دولت یازدهم چه برنامه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و از جمله تخلفات دولت قبل دارد، بیان کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط مختص به تخلفات هشت سال گذشته نیست. فساد در سیستم اداری کشور یک پدیده شومی است که سرمایه‌گذار را از کار صحیح اقتصادی باز می‌دارد و مردم را مایوس می‌کند. باید این پدیده شوم از اقتصاد و نظام اداری کشور حذف شود.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی دو کار صورت می‌گرفت، یادآور شد: اولین کار باید عزم و اراده در سه قوه برای مبارزه در رابطه با این مساله ایجاد می‌شد. از زمانی که دولت تدبیر و امید آغاز به کار کرده است ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به شکل مرتب و با حضور مسئولان عالی همه قوا و با مسئولیت من تشکیل جلسه می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در آن ستاد سعی می‌شود هماهنگی‌های لازم در رابطه با مواردی که تبدیل به موضوعات جدی شده‌اند انجام شود.

جهانگیری اقدام دیگر دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی را پیشگیری اعلام کرد و گفت: پیشگیری خود در دو زمینه است. ابتدا باید در دستگاه‌ها کار جدی شود و گلوگاه‌هایی که تبدیل به فساد می‌شوند شناسایی شوند. خوشبختانه در دولت نیز کمیته‌ای تشکیل شده که مسئولیتش با من است و گروه‌هایی از مسئولان فعلی دستگاه‌های اجرایی در آن حضور دارند تا گلوگاه‌های هر دستگاه را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر سامانه‌های الکترونیکی است که باید ایجاد شود مثل پورتال ارزی که ایجاد شده و گمرک که کار مفصلی برای الکترونیکی شدن کارهایش اجرا شده و نظام مالیاتی و نظام بانکی کشور. اگر این دو موضوع به شکل همراه پیش برود حتما این فساد اگر کامل ریشه‌کن نشود، طوری می‌شود که مردم می‌توانند احساس آرامش کنند.

معاون اول رئیس جمهور در باره تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران نیز اظهار داشت: قطعا آقای رئیس جمهور صریحا در این رابطه موضع گیری کرده بودند و بیان کردند که تحریم‌ها با روح توافق ژنو در تعارض است.

جهانگیری با بیان اینکه ما اصرار داریم با کشورهای ۵ + ۱ گفتگویمان را ادامه دهیم، تاکید کرد: حتما فرصت مقابله به مثل و اقدام مشابه وجود دارد و باید تدبیر کنیم که چه اقدامی و در چه مقطعی انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز