خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در اجلاس روزجهانی مساجد:

نمی‌توان دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان بست

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۵۲۸

از آن دورانی که رادیو را در قفسه می‌گذاشتند عبور کرده‌ایم / مگر می‌شود اینترنت را کنار گذاشت / اگر امروز به سمت نسل سوم تلفن همراه نرویم، فرداخواهیم رفت.

رییس جمهور رسالت امروز روحانیت را سخت و سنگین توصیف کرد و گفت: اگر روحانیت از یک سو به قرآن و از سوی دیگر به مردم متصل نبودند، امروز نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی بایستم و مقاومت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در اجلاس روز جهانی مساجد گفت: روز مسجد روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان و تجلیل از مکانی است که همواره مرکز عبادت مردم و شروع حرکت‌های مردمی، نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

رییس جمهور یادآور شد: در این روز ضروری است که از قبله‌گاه اول مسلمین و مسجدالاقصی یاد کنیم که متاسفانه تحت سلطه شروران و تجاوزگران است.

وی مسجد و روحانیت را همواره دو عنوان و مفهومی دانست که در کنار هم دیده شده و می‌شوند و ادامه داد: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسب برای بیان سخن حق داشته باشد؟

روحانی در ادامه تاکید کرد: روحانیت وظیفه و رسالتی بس سنگین را بر دوش داشت و امروز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر است. اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه‌ها و توطئه‌ها به ثمر رسید با امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.

رئیس قوه مجریه در ادامه به تعبیر امام راحل اشاره کرد و گفت: آن روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب مایوس شده بودند آنها که ایستادند و امید را زنده نگه داشتند، روحانیت بودند.

وی ادامه داد: روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود را در صف مقدم این حرکت قرار داد که حادثه خون‌بار مدرسه فیضیه قم در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ و شهادت اولین روحانی در مسیر نهضت اسلامی از نمونه‌های آن است. در آن حادثه و در همه حوادثروحانیت پیشتاز بوده و از زندان و تبعید وحتی شهادت استقبال کرده است.

رئیس جمهور به شهادت یک روحانی جوان در ۱۵ خرداد ماه اشاره کرد و گفت: در همه حوادثو مراحل روحانیت هم پرچم و هم بار مسئولیت را بر دوش گرفت. اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن، شرعیت و دین مبین اسلام و از سوی دیگر اتصال به مردم نبود، انقلاب اسلامی پیروز نمی شد.

رئیس دولت تدبیر و امید اتصال روحانیت از یک سو به قرآن و از سوی دیگر به مردم را موجب پیروزی در برابر اهریمنان عنوان کرد و گفت: اگر اینها نبود امروز نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی بایستم و مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: اگر روحانیت ومرجعیت نبود عراق به طوری که امروز شاهدیم دارای امنیت نسبی نبود و اگر روحانیت، امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شعیه و سنی نبود، امروز غزه همانند سرو در برابر اشغالگران سربلند نبود.

رئیس جمهور ادامه داد: تاریخ نویس انگلیسی در تاریخ ایران که دانشگاه کمبریج آن را تحلیف کرده است می‌گوید که در انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و سازمان‌دهی مساجد غافل ماند و فکر می‌کرد احزاب وگروه‌هایی که نام و نشان سیاسی دارند می‌خواهند حرکت انقلاب را به پیروزی برسانند اما اگر در سال ۱۹۷۷ شهید بهشتی‌ها و مساجد و علما نبودند و سازمان‌دهی روحانیت نبود، انقلاب به پیروزی نمی رسید.

وی افزود: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی را به دوش گرفت و با راهبری امام بزرگوار انقلاب را پیروز کرد. بیانات و اعلامیه‌های امام راحل قول سدید بود و امروز کلام رهبری نیز قول سدید است. روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد نیز قولش، ‌قول سدیداست.

روحانی ادامه داد: قول سدید قول صدق نیست بلکه بالاتر از آن است و به معنای راستگویی تنها نیز نیست. درست است که قول سدید به معنای قولی محکم واستوار است اما سدید یعنی میانه‌روی و قول صدق تاثیر گذار و استوار. پیامبر نیز تمام سخنانش بر پایه قول سدید بود.

رئیس جمهور با اشاره به آیاتی از قرآن کریم یادآور شد: برخی آیات به تمام خطیبان آینده وهمه منبرها تذکر می‌دهد که به دنبال قول سدید باشید. امروز نسل جوان ما نیاز به قول سدید دارد. ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان ببندیم.

وی افزود: باید نسل جوان را از آب وهوای مسموم برحذر داشت اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با قدرت می‌توان در برابر آلودگی‌ها ایستاد. نسل جوان ما به قدرت ایستادگی و توان نیاز دارد.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: برای حل معضل این آلودگی نسل جوان نیاز به آگاهی دارد. در دنیای دیروز اگر کسی در خانه رادیویی داشت در کمد می‌گذاشت تا در ساعات دیگر خانواده از آن استفاده نکنند اما در حال حاضر ما دیگر از آن دوره عبور کردیم و دیگر نه کمدی وجود داردو نه قفلی.

وی با بیان اینکه دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته است، گفت: اگر امروز به سمت نسل سوم تلفن همراه نرویم، فرداخواهیم رفت. امروز شرط ورود در دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده قوی ودرست از اینترنت است و اگر افراد به این مهارت نرسند دانشجو هم نمی‌شوند چه برسد به عالم وفرهیخته.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: مگر می‌توان در دنیای امروز این ابزار را کنار بگذاریم ضمن این که این ابزار امروز نیاز به هدایت نسل جوان ما دارد. البته دولت درعرصه فرهنگ وظایفی دارد اما بار اصلی فرهنگ بر عهده روحانیون و فرهیختگان است. دولت هم حتما آنها را یاری می‌کند اما قطعا دولت در فهم مسائل دینی وفرهنگی به اندازه عالمان وروحانیت آشنایی ندارد و در موازین دینی نیز باید از حوزه و مراجع استفاده کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هر گاه ما به یاد امام می‌افتیم، یاد انقلاب امام هستیم اما هیچ گاه نمی‌گوییم فقه و بینش امام. امام در این عرصه‌ها برای ما ارمغان‌های بزرگی آورد که یکی از آنها ارمغان زمان ومکان در اجتهاد بود. امروز بار سنگینی بر دوش ما است. در شرایط و فضای ارتباطی دنیای امروز دشمن به ما هجمه می‌کند و می خواهد قبل از تسلط به سرزمین ما به افکار ما و به ویژه نسل جوان ما تسلط پیدا کند. دراین راستا روحانیت باید همیشه در صف مقدم جهاد وایستادگی باشد.

وی ادامه داد: توقع جامعه ونسل ما از روحانیت مساجد تنها خواندن نماز نیست گرچه نام مسجد است و محل سجده اما مسجد جای تفقه، ‌تعلم و تعلیم است. همان تعلیمی که پیامبر آن را از سالیان دراز از نماز و عبادت بالاتر می‌داند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید به عمارت مسجد بپردازیم گفت: در دهه ۴۰ درمحله‌های تهران چند مسجد وامام جماعت بود که برخی از آنها پر از جوانان بود اما در برخی از مساجد کمتر نسل جوان مشاهده می‌شد. آن روزها روزهایی نبود که در مسجد کوپنی بدهند که بگوییم مردم برای آن به مسجد می‌روند. پیش از انقلاب فشارها زیاد بود و همه برای خدا به مسجد می‌آمدند.

وی با بیان اینکه این عالم وامام مسجد است که می‌تواند آن مسجد را پر جاذبه‌تر کند، یادآور شد: البته که همه باید به مسجد بیایند و باید درب مسجد به روی همه از فقیر و غنی و هر تفکری باز باشد. در مقابل درب مسجد کسی از ما نمی‌پرسد که برای کدام جناح وحزب هستید واز کدام خانه آمده‌اید چرا که درب مسجد به روی همه علاقه مندان از هر جناح، ‌حزب و تفکری باز است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه ما باید به سمت خانه خدا و به سوی مسجد همواره در حرکت باشیم گفت: این جاذبه را شما ائمه جماعات باید به وجود بیاورید ودر این جاذبه تفاوتی وجود ندارد. شرایط خاص و بار رسالتی خاصی بردوش همه ماست.

روحانی با اشاره به اینکه منطقه ما امروز مشکلات ومسائل خاص خود را دارد، گفت: امروز اسلام در همه مکا‌ها از همه روزها قوی‌تر است. امروز به نام اسلام مردم می‌کشند و مسجد تخریب می‌کنند، کودک می‌کشند و زنان را به اسارت می‌گیرند. یک مشت وحشی نادان و سرانشان که مزدور هستند با استفاده از نام اسلام چه کارها که نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مسیر اسلام هراسی که استکبار امروز آن را مورد هدف قرار داده توسط جاهلان و وابستگان آنها تقویت می شود. آنها مسجد و کلیسا را خراب می‌کنند و در این میان بر هیچ چیزی رحم نمی کنند. امروز بار رسالت روحانیت سنگین‌تر است آن هم در کشوری که ام‌القرا و مرکزی است که پرچم اسلام خواهی و عدالت خواهی در آن به اهتزاز در آمده است.

رئیس جمهور اظهار کرد: دراین کشور همه باید دست به دست هم بدهیم. امروز شرایط سختی داریم که در این شرایط روحانیت باید بار مسئولیت را به دوش گیرند. ما نیاز به تولید وتوسعه داریم و سال ما سال فرهنگ واقتصاد است و اقتصاد بدون فرهنگ سامان نمی یابد واز سوی دیگر فرهنگ نیز بدون بیان شما ائمه جماعات رونق پیدا نمی‌کند.

وی خطاب به ائمه جماعات استان تهران خاطر نشان کرد: شما باید نسل جوان ما را تشویق کنید تا نسل جوان دعوت به کار و تلاش شود. امروز ما نیاز به وحدت واتحاد داریم. شما باید شکاف‌ها را بردارید. نسل جوان ما را شما باید به یکدیگر نزدیک کنید. این دولت، دولت شما و مردم است و افتخارش خدمت به مردم است.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود در اجلاس روز جهانی مسجد که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، گفت: باتلاش کارگزاران نظام بر حمایت مردم و روحانیت و هدایت رهبری کارهای بزرگی تا امروز انجام شده و در عرصه سیاست خارجی و داخلی، اقتصاد و فرهنگ قدم‌های بلندی برداشته‌ایم. گرچه تا مقصد راه دراز است اما ما تلاش‌های خود را ادامه می دهیم.

وی افزود: خوشحالیم که امروز می‌گوییم بزرگترین معضل کشور ما که از روز اول این دولت رکود اقتصادی بود به شکل نسبی رفع شده و می توانیم ادعا کنیم که هم اکنون در حال عبور از رکود هستیم. آمار و ارقام و پیش بینی در سه ماهه اول امسال به ما می‌گوید که کشور درحال عبور از رکود است و این بزرگترین موفقیت برای دولتی است که دولت شماا ست و امیدواریم که بتوانیم تا پایان امسال تورم را به زیر ۲۰ درصد برسانیم که خواهیم رساند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر بتوانیم از رکود عبورکنیم و به اولین قدم‌های رونق برسیم، به این معنا است که ظرف حدود یک ونیم سال خادمان مردم کاری انجام داده‌اند که در تاریخ کشورهای دنیا در دوران تحریم بی‌نظیر است واین تنها در سایه تلاش و اتحاد مردم ایجاد شده است.

وی باتاکید براین که دولت به تنهایی نمی‌تواندکاری را انجام دهد، گفت: شما باید مردم را تشویق به کار و تلاش کنید تا به حماسه اقتصادی مد نظر رهبری دست پیدا کنیم. البته ما هنوز تا حماسه فاصله داریم و قدم‌های اولیه را بر می داریم تا به مقصد برسیم. مساجد باید در سیاست‌سازی وسیاست‌گذاری حضور یابند واین سخن درستی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید از افکار همه استفاده کنیم گفت: در این راستا باید ساز وکاری پیش‌بینی کرد. امام جماعتی که شبانه روز با صدها نفر مواجه است و مشکل آنها را حل می‌کند و معضلات جامعه را از نزدیک احساس می‌کند به راحتی می‌تواند مشکلات آنها را بیان نماید و راه حل مورد پیشنهاد خود را تبیین کند. راین راستا بایددست به دست هم دهیم.

وی ادامه داد: امروز چیزی به نام دولت نداریم بلکه همه ما در کنار یکدیگر هستیم وهر کسی باید برای رسیدن به هدف نهایی تلاش کند. با کمک خدا دولت تمام وعده‌هایی که در عرصه اقتصاد، فرهنگ ومسائل سیاسی به مردم داده است دنبال کرده و می کند.

روحانی خاطر نشان کرد: در عرصه سیاست خارجی امروز دنیایی که می‌گفت مسلمانان و ایران به دنبال خشونت هستند با طرح نماینده ایران در سازمان ملل برای مبارزه با افراطی گری مواجه شد و ظرف چندماه این طرح با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیدو چند کشور مخالف ایران حتی جرات رد این طرح را نکردند.

وی یاد آور شد: موفقیت ملت ایران نشان می‌دهد که علیرغم تبلیغات صهیونسیت و استکبار، ایران و اسلام به دنبال خشونت و افراط نیست بلکه مسیر ما مسیر اعتدال است. ما امت وسط و نمونه هستیم. دنیا نیز این مسئله را در رای خود پذیرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در سیاست‌خارجی از برخی مشکلات عبور کرده‌ایم، گفت: البته مشکلات دیگری داریم که با تلاش از آنها نیز عبور خواهیم کرد.

روحانی با تاکید براینکه قدس و مسجد الاقصی محبوب هم ما است گفت: ‌مقصد نهایی همه مسلمانان برای اقامه نماز مسجد الاقصی است. این مسجد همان جایی است که انبیا ما در آن به عبادت خدا پرداختند. این مسجد اولیا است. بنابراین جهان اسلام و مسلمانان و در راس آن روحانیت نخواهد گذاشت که قبله اول مسلمانان در اشغال غاصبان و متجاوزان باقی بماند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته همان توان خود را برای نجات مسجد الاقصی وآزادی قبله اول مسلمانان وکمک به ملت مظلوم فلسطین به کار خواهد گرفت و در این میان از هیچ موردی دریغ نخواهد کرد. مطمئنا پیروزی نهایی از آن مسلمانان خواهد بود.

روحانی در پایان برای شفای مهدوی کنی وبازگشت او به جامعه روحانیت دعا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز