خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا تشریح شد؛

بی‌تفاوتی کارفرما به تذکرات نمایندگان کارگران سیمان خاش / پاسخی به یک جوابیه

کد خبر : ۲۰۰۴۱۹

«در پی انتشار پاسخ مدیرعامل سیمان خاش به خبری درباره مشکلات ایمنی و تبعیض در بین کارگران که در آن ادعا شده بود نهاد کارگری این کارخانه مطالب مطروحه در گزارش ایلنا را تکذیب می‌کند، رییس شورای اسلامی کار سیمان خاش امروز اعلام کرد: با وجود یادآوری‌های پی‌در‌پی نمایندگان کارگری سیمان خاش در خصوص مشکلات بسیار کارگران این مجتمع صنعتی تاکنون مدیریت کارخانه هیچ اقدامی انجام نداده است.»

در پی انتشارپاسخ مدیرعامل سیمان خاشبه خبری درباره مشکلات ایمنی و تبعیض در بین کارگران که در آن ادعا شده بود نهاد کارگری این کارخانه مطالب مطروحه در گزارش ایلنا را تکذیب می‌کند، رییس شورای اسلامی کار سیمان خاش امروز اعلام کرد: با وجود یادآوری‌های پی‌در‌پی نمایندگان کارگری سیمان خاش در خصوص مشکلات بسیار کارگران این مجتمع صنعتی تاکنون مدیریت کارخانه هیچ اقدامی انجام نداده است.

«صفا کردی» در واکنش به این جوابیه در گفتگو با ایلنا تشریح کرد: طرح طبقه‌بندی مشاغل در سیمان خاش از سال ۹۱ مورد بازنگری کارفرما قرار نگرفته و همین امر منجر به تضییع حقوق ۵۵ درصد از کارگران این کارخانه شده است.

نماینده کارگران سیمان خاش ادامه داد: میزان تحصیلات در طرح طبقه‌بندی مشاغل گزینه تاثیرگذار افزایش حقوق کارگران است و ۵۵ درصد از کارگران سیمان خاش کارگرانی غیر ماهر با مدرک زیر دیپلم هستند که این امر سبب شده تا حقوق این تعداد از کارگران حتی با گذشت ۱۷ – ۱۸ سال از کار مستمر، بدون افزایش و دست نخورده باقی بماند.

نماینده کارگران در نهاد صنفی با انتقاد از نادیده گرفته شدن این مسئله توسط کارفرما گفت: مدیریت کارخانه این اختیار را دارد تا با ایجاد بندی به نام «رتبه» این منع قانونی را از بین برده و بدین ترتیب کارگران بتوانند حقوق بالاتری دریافت کنند.

کردی در بخش دیگر سخنانش در خصوص «مسکن کارگران» خاش اظهار داشت: در سال ۱۳۷۰ در نزدیکی شهرستان خاش ۲۰ هکتار زمین به کارخانه سیمان اهدا شد اما از آن سال تاکنون این طرح مسکوت مانده و شاهد آن هستیم که کارگران بازنشسته شده‌اند ولی هنوز مستاجرند.

وی به استناد مواد ۱۴۹ و ۱۷۳ قانون کار که بر اساس آن همکاری کارفرما در تهیه مسکن کارگران الزامی شناخته شده است، ادامه داد: بعد از گذشت ۲۰ سال از خرید زمین طرح مسکن کارگران سیمان خاش، شورای‌اسلامی‌کار کارگران توانست طی مذاکره با استانداری و مسئولان شهرستان با این شرط که زمین اهدا شده خریداری شود، طرح مسکن کارگران را دوباره به جریان بیاندازد.

نماینده کارگران سیمان خاش در ادامه پیرامون دیگر مطالبات صنفی کارگران سیمان خاش گفت: حق بهره‌وری کارگران باید هر سه ماه یک‌بار پرداخت شود اما در عمل کارگران هر ۶ ماه یک‌بار از این مزایا بهره‌مند می‌شوند.

کردی در خصوص تحویل لباس‌های ایمنی به کارگران سیمان خاش عنوان کرد: کارگران مطابق قانون سالی دوبار باید لباس دریافت کنند ولی لباس کارگران تا این موقع از سال هنوز به آنان تحویل داده نشده است.

وی در همین‌باره ادامه داد: با وجود آنکه شهرستان خاش امکان دوخت و دوز لباس‌ها را دارد کارفرما ترجیح می‌دهد تا این پوشاک از تهران تهیه و به منطقه ارسال شود.

کردی هچنین تاکید کرد: ماسک‌های کارگران معمولی است و متناسب با نوع کار کارگران در کارخانه(که با خاک و مواد شیمیایی و… سرو کار دارند)، نیست.

نماینده کارگران سیمان خاش در خصوص بند ۸ جوابیه کارفرما به ایلنا که هرگونه اعتراض و تجمع کارگران سیمان خاش در سال‌های اخیر را تکذیب کرده بود اظهار داشت: آخرین تجمع اعتراضی کارگران سیمان خاش که با شرکت بیش از ۱۰۰ نفر از آنها در اردیبهشت سال ۹۲ برگزار شد، یکی از موارد بی‌توجهی کارفرما در حل مشکلات دیرینه کارگران این مجتمع صنعتی تولیدی است.

کردی در تشریح یکی دیگر از مشکلات کارگران سیمان خاش گفت: کارگران حق اولاد دریافت نمی‌کنند و این در حالی است که به استناد نامه شماره ۲۸۷۲ به تاریخ ۱۷ / ۰۲/۹۳ اداره کل کار استان سیستان و بلوچستان اعلام داشت بدون در نظر گرفتن سقف تعداد فرزند، به کارگران حق اولاد پرداخت شود.

در عین حال نماینده کارگران سیمان خاش مشکلات مربوط به «صندوق رفاه کارگران سیمان خاش» را یکی دیگر از موارد نادیده گرفته شده توسط کارفرما برشمرد و خاطر نشان کرد: این صندوق یکی از ابزراهای اعطای تسهیلات مالی درون سازمانی به کارگران است که با پرداخت ۳ درصد سهم کارگر و ۴ درصد سهم کارفرما هر ماه در صندوق انباشته شده تا از سود حاصل از آن به کارگران تسهیلات رفاهی و مالی اعطا شود.

وی ادامه داد: به موجب آیین‌نامه داخلی شرکت مردادماه هر سال باید وضعیت‌حساب صندوق و سهم هر یک از اعضا در آن مشخص شود که این کار از سال ۸۰ تاکنون متوقف و مسکوت باقی‌مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز