خبرگزاری کار ایران

جوادی آملی:

طرح ملی ملکوت برآورده از یک مدرسه عظیم فکری است

کد خبر : ۲۰۰۳۲۷

عمومی سازی تفکر جوادی آملی مهمترین هدف این جشنواره است رسالت عمده اساسی این طرح این است که باید با تبلیغ درست به مردم منتقل شود.

نشست خبری دومین جشنواره ملی ملکوت با حضور حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی آملی، عباس صالحی و حجت‌الاسلام قریشی امروز یکشنبه(۹ مرداد) ماه برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی جوادی در رابطه با طرح ملی ملکوت گفت: طرح ملی ملکوت طرحی است که برآورده از یک مدرسه عظیم فکری مبتنی بر مکتب اصیل اسلام است. اندیشه‌های این طرح مبتنی بر مدرسه فکری آیت الله جوادی آملی است.

وی ادامه داد: این مدرسه ویژگی‌هایی دارد که از آن جمله جامعیت این مکتب است به لحاظ روش‌های مختلف ناشی از روش عقل، نقد و شهود پذیرفته شدست. در جشنواره امسال کتاب «قرآن در قرآن» برای قران‌شناسی این کتاب معرفی شده است. ویژگی‌های دیگری که در این مکتب فکری وجود دارد عقل‌گرایی دینی است در این مکتب عقلانیت هماهنگ با نقل است. این دیدگاه از دانش و حیاتی که در این مکتب وجود دارد برخوردار است.

جوادی افزود: علم فقه هرگز در مقابل علم کلام و فلسفه نیست بلکه هرکدام در جایگاه خود اثربخش هستند و برخی علوم به برخی دیگر سلطه دارند که این سلطنت زمینه رشد سایر امور را فراهم می‌کند. همانطور که اخلاق وقتی بر فقه سایه افکند برتری ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: این مدرسه از آن جهت که از عمق برخوردار است نیازمند اطلاع‌رسانی است. فعالیت فرهنگی کشور ما کم نیست اما فعالیت ریشه‌دار سیاسی که در اصول ما ریشه داشته باشد؛ کم است و طرح ملی ملکوت برای ارائه مدرسه فکری است که از عمق دانش‌های اسلامی نشات گرفته باشد. رسالت طرح ملکوت این است که افراد برای حضور در یک فضای عمیق و از رویه‌های فکری جامعه اسلامی استفاده کنند.

جوادی آملی گفت: ما اسلام نازل و متنازل داریم، نازل از جامعه برمی‌خیزد و ریشه در عمق ندارد و متنازل از سوی پروردگار می‌آید. واژه ملکوت واژه قرانی است که چهار مرتبه در قران آمده است. واژه ملکوت مقابل ملک است نفس حقایق را ملکوت می‌نامند و جسم را ملک.

وی ادامه داد: آنچه امروز به عنوان اسلام‌های افراطی از طرف اسلام‌ناشناسان ارائه می‌شود یک جریان انحرافی است که با حمایت قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود. هرگز در سنت پیامبر چنین خشونت‌هایی وجود نداشت. در واقع نبود یک اسلام عقلانی مقتدر دلیل وجود این خشونت‌هاست.

در ادامه حجت‌الاسلام قریشی گفت: یکی از شخصیت‌هایی که در نوشتن نظریات بدیعی در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارائه کرد؛ جوادی‌آملی بود. راه روشن برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها از سوی ایشان ارائه شد. ایشان ما را متوجه معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاه کرد. آشنایی با مکتوبات ایشان برای نخبگان ما بسیار مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: این اتفاق ارزشمند به حوزه‌های دیگر جز دانشگاه هم باید راه یابد. نگاه جامعی که جوادی‌آملی در مسائل دارد ما را امیدوار می‌کند. جامعه اسلامی و علمی به این مباحثنیاز دارد. انقلابی که نتواند پشتیبانی‌های علمی و دینی‌خودش را حفظ کند سرانجام شکست خواهد خورد.

قریشی افزود: امیدوارم این گام نخستینی که در دانشگاه‌ها راه افتاده؛ بتواند هر سال شاهد شکوفایی بیشتر در تبیین نهادهای دینی در دانشگاه‌ها باشد.

عباس صالحی معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: بیداری اسلامی در ۱۵۰ سال اخیر با ندا و شعار بازگشت به قران شروع شد. همانطور که انقلاب اسلامی ایران هم با همین نوای بازگشت به قران حرکت کرد. حضرت امام فرمود قران کتاب انسان‌سازی است. کتاب آدم و کتابی که انسان را از اینجا تا آخر دنیا راه می‌برد. قران باید در تمام مراحل زندگی حضور داشته باشد.

صالحی افزود: اگر انسان بخواهد متحرک شود و مسیر حرکت به سمت تکامل را طی کند باید قران را کانون حرکت خود قرار دهد. این نگاه که قران باید راهنمای زندگی فردی و اجتماعی باشد و در این راه نیاز به تولید، توزیع و مصرف اندیشه قرانی دارد. کسانی که بتوانند پیام خالق را به خلق برسانند باید شان و منزلت بالایی داشته باشند. در روزگار ما شخصی چون علامه طباطبایی پرچم را به دست گرفته و جوادی‌آملی از شاگردان برجسته ایشان است.

وی ادامه داد: جوادی آملی مدرسه و مکتب پیوسته فکری دارد که کانونش قران است علاوه بر شاگردی علامه طباطبایی بیش از پنج دهه است که به تدریس قران مشغول است و هرگز از قران جدا نبوده است. بیش از ۵۰ جلد تفسیر و هزاران ساعت تدریس قرانی گنجینه‌ای است که در منظر ماست و یکی از مولدان جدی اندیشه ناب قرانی است.

صالحی اظهار داشت: بخشی که در تولید اندیشه داریم اگر به توزیع و مصرف درست نیانجامد نوعی اسراف به حساب می‌آید. این گنجینه‌ قرانی که امروز داریم باید درست توزیع و مصرف شود. اگر شبکه توزیع و مصرف به درستی انجام نشود ما به گونه‌ای نعمات الهی را اسراف کرده‌ایم.

وی گفت: در جشنواره ملی ملکوت با این نگاهی که به شبکه توزیع و مصرف داریم؛ فکر می‌کنم باید در چند سطح انجام شود اول نخبگانی که شناخت قرانی‌شان زیاد نباشد و دانشمندانی که معرف قرانی چندانی ندارند، گروه دوم فرهیختگان و گروه سوم مردم عادی هستند ایشان در این طرح هر سه گروه را مخاطب خود می‌شناسند.

صالحی با بیان اینکه ما ۵ نهاد موثر داریم که باید در فرهنگ‌سازی قران شرکت کنند؛ گفت: این پنج نهاد باید به هم وصل شوند ازجمله این نهادها خانواده، آموزش و پرورش، مسجد و شبکه دینی و همچنین نهاد رسانه و نهاد هنر است. این نهادها باید از تولید اندیشه ناب قرانی حرف بزنند این شبکه‌ها شبکه توزیع هستند. ارشاد در سطح کشور در تهران و شهرستان‌ها با وجود ارتباط‌هایی که دارد امیدوار است بتواند این توان‌افزایی را در سراسر کشور انجام دهد.

وی در پایان افزود: عمومی سازی تفکر جوادی آملی مهمترین هدف این جشنواره است. رسالت عمده اساسی این طرح این است که باید با تبلیغ درست به مردم منتقل شود. در جشنواره سال گذشته دانشجویان و علاقه‌مندان مشارکت خوبی داشتند امیدواریم امسال هم به خوبی سال قبل انجام شود.

دبیر این جشنواره با بیان اینکه این جشنواره در سه طرح برنامه ریزی شده؛ گفت: طرح اول شامل دانشجویان دکتری است طرح دوم شامل دانشجویان کارشناسی و ارشد است و بخش سوم به مردم عادی اختصاص دارد. مسابقه از ۲۵شهریور ۹۳ آغاز می‌شود که شامل هنرهای ادبی - تجسمی، اینترنتی و پیامکی خواهد بود که پایان آن ۱۰/۱۰ / ۹۳ خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال قصد ورود به حوزه بین‌المللی را داریم اما تهیه موارد مورد نیاز برای ورود به این جشنواره کار مشکلی بود. سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را اعلام کرده اگر بشود حوزه بین‌الملل در آذر ماه آغاز شود اگر نه برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی ادامه داد: کلیه منابع مربوط به مطالعات به صورت رایگان پس از ثبت نام در جشنواره ملکوت در دست عزیزان قرار خواهد گرفت. ما ۵ ویژه نامه داریم که در هر ماه یکی منتشر می‌شود. ضمن اینکه فایل الکترونیکی آن بر روی سایت قرار می‌گیرد.

دبیر جشنواره گفت: جوایز جشنواره گسترده است بخشی دانشجویی جوایز خاص خودش را دارد در بخش عمومی هم ۲۹۰نوع جایزه طرح کردیم. همه شرکت‌کنندگان در بخش های مختلف جوایز خاص خود را دارند و در اختتامیه جوایزی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز