خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در نشست خبری: / مشروح /

از استیضاح وزیران نگران نیستم / دولت قول‌های خود به انجمن‌ها و گروه‌ها را فراموش نکرده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۰۷۶

با افتخار تحریم‌ها را دور می‌زنیم / تصمیم نهایی برای سفر به نیویورک نگرفته‌ام و برنامه‌ای نیز برای ملاقات با اوباما ندارم / برای مذاکره با عربستان آماده ایم / برنامه‌ای برای همکاری با امریکایی‌ها نداریم / اگر کسی بخواهد در لباس زیبای نقد دولت را تخریب کند ما لباسش را از تن بیرون خواهیم آورد و به همه نشان خواهیم داد.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت به وعده خود مبنی بر کاهش نرخ تورم به ۲۵ درصد عمل کرده است، گفت: دولت سعی خواهد کرد که تا پایان سال نرخ تورم را به ۲۰ درصد برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری بعدازظهر خود با گرامی داشتن یاد شهیدان رجایی و باهنر و سایر دولت‌مردان شهید گفت: دولت در سال گذشته در زمینه مختلف قدم‌هایی که برداشته را در مقاطع مختلف برای مردم تشریح کرده است و امروز نیز به مناسبت آخرین روز هفته دولت و ورود به دومین سال کاری به برخی نکات مهم اشاره خواهم کرد.

دولت تورم را در طول یکسال گذشته کاهش داده است

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تلاش کرد تا به وعده خود در خصوص کاهش نرخ تورم در کشور عمل کند، ادامه داد: دولت تورم را در طول یکسال گذشته کاهش داده و به وعده خود به مردم مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری تورم ۱۲ ماهه را به ۲۵درصد می‌رساند، عمل کرده و اکنون آن را به ۲۳.۲ رسانده و تا آخر سال نیز به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رساند.

وی با بیان اینکه تصمیم دولت این است که کاهش تورم را در سال‌های ۹۵ و ۹۴ نیز ادامه دهد تا آن را به یک رقمی برساند اظهار کرد: اگر این کار عملیاتی شود بعد از ۴۰ سال شاهد تورم یک رقمی در کشور خواهیم بود.

روحانی به مساله رکود در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش دولت بر این بود که در سال ۹۲ از رشد منفی اقتصادی کاسته شود. در سال ۹۱ رشد منفی ۶.۱ بوده است و در سال ۹۲ به منفی ۱.۱ رسیده است. بنابراین تا حد زیادی رشد منفی را کاهش داده‌ایم. این آمار مربوط به بانک مرکزی است و ممکن است تفاوتی اندک با آمار مرکز ملی آمار داشته باشد.

برنامه‌ریزی‌های مفصلی از سوی دولت برای خروج از رکود صورت گرفته است

رئیس جمهور به برنامه‌ریزی دولت برای خروج از رکود اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مفصلی از سوی دولت صورت گرفته و بسته خروج از رکود در ۱۷۷ بندارائه شد که ۳۰ بند آن نیاز به قانون دارد و در این راستا لایحه‌ای به مجلس ارائه شده است. با این برنامه امیدواریم کشور شاهد رونق اقتصادی باشد چرا که اگر رشد تولید داشته باشیم معضل اشتغال نیز حل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته شده تا پایان سال حرکت خوبی را در زمینه اشتغال‌زایی شاهد باشیم.

رئیس جمهور به حوزه درآمد و وضع خزانه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بودجه را اصلاح و آن را با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که مجلس آن را به ۱۷۰ هزار میلیارد ارتقا داد. تا پایان سال جاری بعید است بودجه مصوب را بتوانیم محقق کنیم اما تلاش داریم تا این بودجه را تا جایی که امکان دارد عملیاتی کنیم.

روحانی افزود: در پنج ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی تخصیص یافته نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و بودجه‌های عمرانی نیز نسبت به سال گذشته ۱۳ برابر شده و ما شاهد تحرک جدی دولت در استان‌ها هستیم.

وی از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار در زمینه آب، لوله‌کشی و زهکشی خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته تحول جدی در حوزه آب رخ خواهد داد. ما باید آب‌های مرزی مهار و درآب‌های کشاورزی نیز بهره‌وری را بالا ببریم. حدود ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی و ۱۰ درصد برای سایر مصارف است که اگر در مصرف کشاورزی صرفه جویی کنیم مشکلات آبی کمتر خواهد شد.

رئیس جمهور به سفر استانی دولت اشاره کرد و گفت: در این سفرها بنا این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود تا پایان سال یا نیم سال اول سال آینده به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد یا طرح‌های بزرگ تا پایان دولت به اتمام رسیده و بخشی از مهمی از آن محقق شده باشد.

دولت تلاش بسیاری کرده تا نفت و میعانات گازی را تا حد امکان به فروش برساند

روحانی به اقدامات دولت در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: دولت تلاش بسیاری کرده تا نفت و میعانات گازی را تا حد امکان به فروش برساند و آن مقدار که در برنامه‌ریزی ما بوده نیز محقق شده است.

وی به توزیع بنزین یورو ۴ در کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته بهتر شده است. برخی نوشته بودند که این تغییر هوا مرهون باد است ما نیز نسبت به این موهبت الهی شاکر هستیم اما روزی هم که باد نیست هوای کلان شهرها بهتر است.

در بخش سلامت دولت کار بزرگی را شروع کرده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است

رییس جمهور در مورد اقدمات دولت در حوزه سلامت نیز گفت: ‌ در زمینه سلامت فکر می‌کنم توضیح نیاز ندارد. در بخش سلامت دولت کار بزرگی را شروع کرده که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. امیدواریم این راه را ادامه داده و بتوانیم بار مردم را در بخش درمان کاهش دهیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در شهرها بیماران حداکثر ۱۰ درصد و در روستاها ۵ درصد هزینه درمان را پراخت می‌کنند.

تمام تلاش ما این است کسانی که زیست‌شان در شکاف است به آنها بفهمانیم که شکاف رو به پایان است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در زمینه مسایل داخلی و سیاسی تمام تلاش ما این است کسانی که زیست‌شان در شکاف است به آنها بفهمانیم که شکاف رو به پایان است و شکاف‌ها را کم می‌کنیم، ابراز کرد: ما باید ملت واحد باشیم و برای عبور از این پیچ دست به دست هم بدهیم. احزاب و جناح‌ها فعالیت خودشان را انجام دهند اما همانطور که رهبری گفتند فضا دو قطبی نشود.

دولت تصمیماتش را در چارچوب وعده‌های انتخاباتی و قانون اساسی عملی خواهد کرد

روحانی با تاکید بر اینکه در مسائل اجرایی تصمیم‌گیری با دولت است، خاطرنشان کرد: دولت تصمیماتش را در چارچوب وعده‌های انتخاباتی و قانون اساسی عملی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر کسانی بخواهند برنامه‌های ما را تغییر بدهند قبل از تغییر آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند، یادآور شد: حتما این مساله را به مردم می‌گوییم و سپس با تصمیم آنها این کار را خواهیم کرد وگرنه تصمیم ما اجرای اعتدال است.

جامعه ما اعتدال‌خواه است و از افراط گریزان است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اکثر جامعه خواهان اعتدال هستند و این مختص به کسانی که به من رای دادند، نیست تاکید کرد: جامعه ما اعتدال‌خواه است و از افراط گریزان است و اگر گروه کوچکی که مسیرش افراط و تفریط است، آنها را دعوت می‌کنیم تا به مسیر اعتدال بپیوندند.

روحانی در خصوص جهت‌گیری‌های دولت در مسائل فرهنگی بیان کرد: فرهنگ جامعه ما باید پرچمش بر دوش صاحبان فرهنگ باشد و آنها با تجربه‌ای که دارند این کار را انجام می‌دهند و دولت نیز یاری‌شان خواهد کرد.

گروهی حق ندارند در عرصه فرهنگ کار خودسرانه‌ای کنند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه معیار ما قانون است تصریح کرد: گروهی حق ندارند در عرصه فرهنگ کار خودسرانه‌ای کنند و ما باید بر اساس قانون عمل کنیم و اگر قانون شفاف نیست ما آماده‌ایم آن را شفاف کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مبنای ما در سیاست خارجی این است که چهره واقعی ایران و انقلاب به جهانیان معرفی شود و اسلام رحمانی برای جهانیان تبیین شود گفت: مردم ایران اهل ادب و فرهنگ هستند و می‌خواهند با مردم دیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. ایران به کشوری تاکنون تجاوز نکرده و اگر مورد تجاوز هم قرار گرفته است فقط دفاع کرده است.

می‌خواهیم با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته باشیم

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته باشیم، اظهار داشت: در این مدت سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران سفر کردند و من نیز چند سفر به کشورهای همسایه داشته‌ام و برنامه‌مان این است که با کشورهای همسابه با وحدت و برادری مسائل را حل کنیم و اگر مشکلاتی پیش می‌آید به کمک مظلوم برویم.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: برخورد ما با تروریسم جدی است و با ترور و خشونت مخالفیم و هر کشوری اگر در این زمینه از ما کمک بخواهد کمک می‌کنیم و کمک ما را می‌توانید در عراق فلسطین سوریه و لبنان مشاهده کنید.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مبنای ما ادامه مذاکرات در قالب ۵ + ۱ است و اگر زیاده‌خواهی نباشد و طرف مقابل صداقت داشته باشد در فرصت باقی‌مانده می‌توانیم به تفاهم نهایی برسیم هر چند که مسیر پیچیده است ولی ما در مذاکرات پیشرفت داشته‌ایم تا بتوانیم تحریم‌های ظالمانه غیر قانونی از سر مردم برداشته شود.

رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما مهار تورم را یکی از دستاوردهای دولت اعلام کرده‌اید و هدف خود را برای پایان امسال ۲۰ درصد اعلام کرده‌اید واین در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر هد‌ف‌گذاری رقمی بالای ۱۵ درصد نشان گرفته نشود روند تورم صعودی خواهد بود آیا با این مساله ممکن است شما نرخ تورم را برای امسال تغییر دهید؟ ابراز داشت: برخی از اقتصاددانان نیز همین نظر را دارند اما من نگفتم پایان امسال نرخ تورم ۲۰ درصد می‌شود. بلکه گفتم نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید که هر عددی می‌تواند باشد و البته رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام می‌کنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم مهار تورم را ادامه بدهیم و برای ما مهم است که رقم تورم برای امسال چقدر باشد که با تداوم تورم سازگاری داشته باشد.

تحریم‌ها را غیرقانونی و تجاوز به حقوق ملت می‌دانیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امریکا امروز تعدادی از افراد، شرکت‌ها و نفت‌کش‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار داده است ارزیابی شما از این موضوع چیست، اظهار کرد: ما تحریم‌ها را غیرقانونی و تجاوز به حقوق ملت می‌دانیم و با تمام توان در برابر آن ایستادگی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امریکا به بهانه اینکه ما تحریم‌ها را دور زده‌ایم و برای جلوگیری از دور زدن آنها، تحریم‌های جدیدی وضع کرده است.

رئیس جمهور گفت: ما با افتخار تحریم‌ها را دور می‌زنیم چون آنها را غیرقانونی و غیرانسانی می‌دانیم. به ویژه تحریم‌هایی را در حوزه بهداشت و درمان جنایت علیه بشریت می‌دانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقدامات جدید آمریکا خلاف روح توافقات است، گفت: اینگونه اقدامات باعثبی‌اعتمادی ملت ایران نسبت به آنها می‌شود. مردم ایران نسبت به آنها بی‌اعتماد هستند و آنها باید با رفتار و کردارشان حداقل اعتماد را ایجاد کنند و این مسائل مخالف حل مسائل با سیاست و مذاکره است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رهبری در دیدار با هیات دولت تاکید بر فاصله گذاری از فتنه و خط قرمزهای نظام کردند. برنامه شما در این حوزه چیست؟ گفت: دولت برای همه توصیه‌های ایشان برنامه دارد و همه آنها را عملی خواهد کرد اما اینکه در گذشته و سال‌های گذشته اتفاقی افتاده است ما باید بر مبنای قانون آنها را بسنجیم و معیار ما قانون است.

معیار ما قانون است

وی اضافه کرد: اگر شخصی بر مبنای قانون و حکم دادگاه از حقوق اجتماعی محروم شده است ما این حکم را قبول داریم و آن را عملی می‌کنیم ولی تخیلی و اینکه کسی بگوید آقای فلانی در جایی بوده و جایی رفته و رفتاری داشته باشد ما اینطور موضوعات را نمی‌پسندیم. معیار ما قانون است ولی آنچه که ایشان در آن روز خطاب به وزرا گفتند حتما عملی خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال رسانه کی یو تو نیوز ژاپن در خصوص اقدام شب گذشته امریکا مبنی بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: آنها مدعی هستند که تحریم جدید نکردند. به فرض که حرف آنها درست باشد ضمن اینکه اصل آن غلط، غیرقانونی و ناصحیح است.

برنامه‌ای برای ملاقات با اوباما ندارم

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای سفر به نیویورک و ملاقات با اوباما را در برنامه خود دارید؟ گفت: تصمیم نهایی برای سفر به نیویورک نگرفته‌ام و برنامه‌ای نیز برای ملاقات با اوباما ندارم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از دغدغه‌های دولت استمرار پرشتاب و بالا بردن سرعت اینترنت است و این مساله در روند پیشرفت علمی و سهولت و دستیابی به مباحثعلمی تاثیرگذار است اما متاسفانه با طرح این مسئله برخی از نمایندگان وزیر را تهدید به استیضاح کرده‌اند ارزیابی شما از این مسئله چیست، اظهار کرد: مسئله پیشرفت علم بسیار اهمیت دارد و یکی از مسائل مهم در کشور است. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارد دولت همواره در این زمینه تلاش می‌کند.

وی افزود: آمار شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌شان و حتی مقالات و مراجعه به مقالات پیشرفته‌‌شان بر مبنای اینترنت پرسرعت است.

رئیس جمهور تاکید کرد: رتبه ما در سطح جهان افزایش پیدا کرده و از ردیف ۱۷ به ۱۵ رسیده است که این پیشرفت خوبی است.

یکی از راه‌های پیشرفت علمی اینترنت پرسرعت است

روحانی در ادامه گفت: یکی از راه‌های پیشرفت علمی اینترنت پرسرعت است مخصوصا مقالات علمی که باید با سرعت دانلود شود.

در آینده سرعت اینترنت بیش از چیزی که الان شاهدش هستیم، خواهد بود

رئیس جمهور بنای این دولت را اضافه کردن پهنای باند عنوان کرد و افزود: تصمیمات در شورای عالی مجازی اتخاذ می‌شود و ایجاد شبکه ملی اطلاعات از اقدامات ماست و بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی شده است و در آینده نیز سرعت بیش از چیزی که الان شاهدش هستیم خواهد بود و این روند ادامه دارد.

رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ان بی سی مبنی بر اینکه با توجه به تحریم‌های علیه ایران مذاکرات ژنو را چقدر نتیجه‌بخش می‌بینید، گفت: بقیه کشورهایی در این زمینه‌ها از خود رفتاری نشان نداده‌اند که ما بخواهیم به نتایج نرسیم.

وی افزود: همه ۷ کشور به دنبال حل و فصل هستند و می‌خواهند مسائل را حل کنند زیرا تحریم یعنی همان راه قبلی غلط که اشتباه بوده است. الان مذاکرات آسان نیست و سخت است و با ساعت‌ها مذاکره کردن باز هم سخت خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه امیدواریم که طرف مقابل در مذاکرات حسن نیت داشته باشد تا به تفاهم برسیم یادآور شد: تحریم‌های دیروز که می‌گویند به تعبیر آنها جدید نیست و توافق را دور زدند کار درستی نبود و البته به اصل مذاکرات لطمه نمی‌زند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه یکی از پایه‌های مذاکرات اعتماد و صداقت است، خاطرنشان کرد: این مساله به پایه اعتماد و صداقت لطمه می‌زند ولی ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و امیدواریم در مدت باقی مانده به توافق برسیم.

بازگشت به شرایط یک سال گذشته امکان‌ناپذیر است

وی با بیان اینکه بازگشت به شرایط یک سال گذشته امکان‌ناپذیر است، تاکید کرد: اینکه به توافق نرسیم سازمان تحریم باقی می‌ماند درست نیست چرا که سازمان تحریم در هم شکسته شده و باقی نخواهد ماند.

خبرنگاری از روحانی پرسید چه برنامه‌ای برای گسترش روابط میان ایران و عربستان دارید که وی اظهار داشت: از طرف ایران رابطه خوب با همه همسایگان از جمله عربستان در دستور کار است و ما می‌خواهیم با همه کشورها رابطه خوبی داشته باشیم.

اختلاف با عربستان در خصوص شرایط منطقه‌ای است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اختلاف ما و عربستان در روابط دوجانبه نیست بلکه در خصوص شرایط منطقه‌ای است، ابراز داشت: این اختلافات الان هست و ممکن است بعدا هم باشد. اختلاف نظرها راهش حرف زدن و مذاکره است و نه فاصله گرفتن و ما برای مذاکره با عربستان آماده‌ایم.

روحانی با اشاره به تغییر شرایط منطقه‌ای گفت: اسرائیل در غزه شکست خورد و تروریست‌ها نیز در سوریه و عراق نیز شکست خوردند و شرایط در پاکستان و افغانستان نیز ایده‌آل نیست.

آماده مذاکره با عربستان‌ هستیم

رئیس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه ما آماده مذاکره با عربستان‌ هستیم عنوان کرد: البته اختلاف ما در دیدگاه است اما به معنای این نیست که اگر با کشوری رابطه نزدیک داریم نظرات ما عین هم است مثلا ما با ترکیه رابطه خوبی داریم ولی در سوریه اختلاف نظر داریم.

از آمریکایی‌ها اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندیده‌ایم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای دارد که اگر امریکا برای مبارزه با تروریسم کمک خواست به این کشور کمک کند، بیان کرد: ما اساسا با اینکه هر کشوری بخواهد با ترورسیم مبارزه کند استقبال می‌کنیم و آماده کمک در این باره‌ایم ولی از امریکایی‌ها اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم ندیده‌ایم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سابقه تشکیل گروه‌های تروریستی توسط امریکا یادآور شد: این تروریست‌ها در سوریه سه سال است که به کشتار مردم می‌پردازند اما امریکایی‌ها حرفی نزدند و حال می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند و می‌گویند ما می‌خواهیم از سفارت‌خانه و کنسول‌گری‌هایمان دفاع کنیم این حرف به معنای مبارزه با تروریسم نیست و امریکا باید از این لحن شرمنده باشد.

برنامه‌ای برای همکاری با آمریکایی‌ها نداریم

روحانی اضافه کرد: همه دنیا باید با تروریسم مبارزه کنند و این مساله مورد استقبال ماست ولی برنامه‌ای برای همکاری با امریکایی‌ها نداریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نگرانی‌ها برای عدم بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز ابراز داشت: پیغام ما این است که نگران نباشید و دولت در فکر تهیه لایحه در این زمینه است.

وی با بیان اینکه لازم است دولت در برخی از زمینه‌ها با قوای دیگر همکاری کند تا بتواند به تفاهم برسیم، خاطرنشان کرد: این مساله زمان‌بر است. البته ما قول‌هایی که به مردم انجمن ها و گروه‌ها داده‌ایم را فراموش نکرده‌ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اینکه اگر شما به نیویورک سفری داشته باشید برای مذاکرات هسته‌ای برنامه‌ای خواهید داشت و از فرصت لازم استفاده می‌کنید یا خیر، تصریح کرد: البته سفرم به نیویورک تا الان معلوم نیست والبته در اجلاسی هم برای محیط زیست دعوت شده‌ام. اگر من به سفر نیز نروم حتما وزیر خارجه می‌رود و وزرای ۵ + ۱ قرار است در نیویورک دیدار داشته باشند و قبل از آن نیز مذاکرات کارشناسی خواهیم داشت و از فرصت سازمان ملل چه برای برنامه هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای استفاده می‌کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما می‌خواهید تصویر ایران در جهان را بهبود ببخشید و برای حل مسائل گام‌های بزرگی برداریم اما کسانی هستند که روی شما می‌ایستند به نظر شما چرا این افراد به صورت آشکار دست می‌زنند؟ گفت: به هر حال در کشور نظرات واحد نیست، نهادها و ارگان‌ها وظیفه دارند و در چارچوب قانون و اختیارات خود به آن عمل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کشور ما مجلس حقی دارد و وظیفه دارد از وزرا سوال کند و اگر قانع نشدند آنها را برکنار و استیضاح کنند.

با استیضاح وزیر مسیر دولت تغییر نخواهد کرد

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما از استیضاح وزیر نگران نیستیم، گفت: با استیضاح وزیر مسیر دولت تغییر نخواهد کرد. من همان صحبت‌هایی که با آقای فرجی دانا داشتم و به او گفتم باید فضای دانشگاه آرام باشد و باید به سمت کیفیت حرکت کنیم و معیار عزل و نصب‌ها جناحی نباشد به وزیر بعدی هم این موضوعات را خواهم گفت.

رئیس جمهور گفت: ما قول‌هایی به مردم داده‌ایم و آنچه را که مبنای قانون اساسی است به آنها عمل خواهیم کرد زیرا مبنای ما اجرای قانون اساسی است و راه‌مان را در این مسیر ادامه خواهیم داد.

وی گفت: ما در مساله استیضاح این موضوع را حس نکردیم که این موضوع جناحی یا برای جلوگیری از عمل دولت است. مجلس شورای اسلامی سوالی داشته و در چارچوب قانون عمل کرده و ما تسلیم قانون هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: نظرات در همه جا واحد نیست. کسانی حامی دولت هستند کسانی از دولت هم حمایت و هم نقد می‌کنند و کسانی مخالف دولت هستند. دولت راه خودش را ادامه می‌دهد و به این افراد توجهی ندارد.

آنچه قابل قبول نیست، تخریب است

وی با بیان اینکه اما آنچه قابل قبول نیست، تخریب است گفت: اگر کسی بخواهد در لباس زیبای نقد دولت را تخریب کند ما لباسش را از تن بیرون خواهیم آورد و به همه نشان خواهیم داد.

وی اضافه کرد: ‌ نقد مورد استقبال دولت است اما تخریب قابل قبول نیست. ما در طول یک سال گذشته با حوصله نسبت به نقد عمل کرده‌ایم اما نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهیم بود چون تخریب علیه ملت است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه حق دارند نقد کنند، بیان داشت: ولی کسی حق تخریب ندارد. اگر کسی تخریب کند دولت و اکثریت مردم جلوی آنها خواهند ایستاد.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از نظرسنجی‌ها گفت: این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم حامی دولت هستند و ما در یک سال گذشته در همه ابعاد خوب و موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بحثبیکاری مشکل اساسی کشور است و سیاست دولت در بحثاشتغال چیست، اظهار کرد: همان طور که اشاره شد مشکل بیکاری، مشکل اقتصادی و اجتماعی است که می‌تواند به مشکل فرهنگی نیز ختم شود.

وی افزود: در کنار رکود اقتصادی مساله بیکاری وجود دارد که ما دو راهکار و برنامه برای خروج از آن داریم. اولین برنامه برای عبور از رکود است که در ۱۷۷ بند روی آن کار کرده‌ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امسال ما موفق می‌شویم که از رکود عبور کنیم و به رشد اقتصادی خواهیم رسید که در این وضعیت اوضاع اشتغال نیز بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به قول‌های وزارت‌خانه‌های گوناگون گفت: آنها در حوزه اشتغال قو‌ل‌هایی دادند. وزارت ارتباطات وعده ۳۰هزار شغل جدید را داده که ممکن است این اعداد کم و زیاد شود و در بخش صنعت نیز وزارت صنایع و معادن به ما قول‌هایی داده است.

روحانی یادآور شد: ما در مسیر حل اشتغال هستیم و به مردم قول می‌دهیم که مسیر اشتغال باز شود هر چند راه سختی در پیش است اما ما آن را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما در چند سال اخیر از نظر کمی رشد دانشگاه‌ها را داشتیم که باعثشده است بر طبق آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار زیادی داشته باشیم که ما امسال برای حل معضل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رییس جمهور در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص چگونگی رابطه ایران با چین درصورت عدم حصول نتیجه در مذاکرات با ۵ + ۱، با بیان اینکه ما اکنون نیز در شرایط تحریم به سر می‌بریم اضهار داشت: درحال حاضر روابط ما با چین درحال توسعه است و قرارهایی که در حاشیه اجلاس شانگهای با کشور چین داشته‌ایم، برنامه‌ریزی برای توسعه رابطه با این کشور بوده است که برخی از این برنامه‌ها تحقق پیدا کرده و در برخی دیگر درحال مذاکره برای محقق شدن آن هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا همه توافقاتی که بین ایران و کشور چین صورت گرفته عملیاتی و اجرایی شود و به نتیجه برسد.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: چنانچه با کشورهای ۱ + ۵ به نتیجه نرسیم شرایط متفاوت خواهد بود و کار برای روابط اقتصادی باکشورهای مختلف از جمله چین سخت تر خواهد شد.

رییس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال این وجود دارد که مذاکرات در نیویورک یا در جای دیگر در سطح بالاتری از وزارت خارجه صورت گیرد، بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما تاکنون بسیار خوب و قوی عمل کرده و اعضای تیم مذاکره کننده افرادی کاملا مسلط به موضوع هستند و بسیار خوب با طرف خارجی مذاکره می‌کنند به طوری که کشورهای ۵ + ۱ نیز این موضوع را به خوبی درک می‌کنند و در مواردی نیز اظهار کردند که تیم ایران در مذاکرات بسیار قوی عمل می‌کند.

قرار نیست که سطح مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران انتقال پیدا کند

رئیس جمهور ضمن تشکر از زحمات تیم مذاکره‌کننده کشورمان این ادعا را که دولت از تیم مذاکره‌کننده ناراضی است به شدت رد کرد و گفت: اگر هم در جایی گفته شده که ریاست جمهوری هر جا که لازم باشد شخصا وارد مذاکرات خواهد شد ابدا به این معنی نیست که سطح مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران انتقال پیدا می‌کند بلکه مقصود من این بوده که مسئول این کار رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده کاملا هماهنگ است و ما از پیش در مورد همه موارد صحبت می‌کنیم و در چارچوب تصمیمات نظام و رئیس جمهور مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.

گمان نمی‌کنم که در ایران کسی وجود داشته باشد که از مذاکرات حمایت نکند

روحانی همچنین با تشکر از مقام معظم رهبری برای تقویت تیم مذاکره‌کننده تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده هم حمایت مقام معظم رهبری و هم حمایت ملت ایران را دارد و من گمان نمی‌کنم که در ایران کسی وجود داشته باشد که از مذاکرات حمایت نکند.

رئیس شورای امنیت ملی در خصوص آینده روابط ایران و ترکیه تصریح کرد: بسیار خوشحال هستم که آقای اردوغان در انتخابات موفق شدند و من نیز به ایشان تلفنی تبریک گفتم و همچنین خوشحالم که آقای داود احمداوغلو به سمت نخست‌وزیری رسیدند و امیدواریم دولت کارش را هر چه زودتر شروع کند.

در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در دوران جدید روابط بهتری با ترکیه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: آقای اردوغان برای نخستین بار با رای ملت به ریاست جمهوری رسیده و این مهم است که فردی از سوی ملت رای بگیرد و رای ملت را داشته باشد. این جایگاه خاصی را برای فردی که مسئول می‌شود ایجاد می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه هم دیروز و هم امروز از رابطه خوبی برخوردار هستند، یادآور شد: امیدواریم که روابط میان دو کشور توسعه یابد در سفری که آقای اردوغان به ایران داشت و من به ترکیه داشتم توافقاتی حاصل شد که این توافقات در حال اجرایی شدن است و اگر اختلاف دیدگاهی در خصوص مسائل منطقه‌ای وجود دارد فقط در خصوص سوریه است و نه کل منطقه. ما در موضوع فلسطین نظرات نزدیکی داریم و درباره لبنان هم نظراتمان دور از یکدیگر نیست و اشکالی ندارد دو دولت به یکدیگر نزدیک باشند ولی در مسئله‌ای اختلاف نظر وجود داشته باشد و امیدواریم آن اختلاف نظر را هم با مذاکرات حل کنیم.

لایحه خروج از رکود تورمی بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص جایگاه اقتصاد مقاومتی در لایحه خروج از رکود تورمی ابراز داشت: لایحه خروج از رکود تورمی بخشی از اجرای اقتصاد مقاومتی است.

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه پایه اقتصاد مقاومتی، رشد تولید است، گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که به جایگاهی برسد که دیگران توان لرزاندنش را نداشته باشند و در حصر هم قرارش ندهند که در این صورت رشد تولید و روابط خوب در بیرون اقتصاد مقاومتی را عملیاتی می‌کند.

روحانی با بیان اینکه یکی از محرک‌های رشد تولید، صادرات است، عنوان کرد: یکی از راه‌های خروج از رکود افزایش صادرات غیرنفتی است و ما برای این مسئله در حال تلاش هستیم.

رئیس دولت یازدهم در خصوص مدیریت جهادی نیز بیان کرد: مقصود از مدیریت جهادی این است که مدیریتی عالمانه، خالصانه و پرتلاشی در یک جمع انجام شود. حال بگذریم که برخی از وزرای ما سابقه حضور در جهاد یا سابقه خدمت در نهادهای انقلابی را دارند. مگر می‌شود در شرایط تحریم که کشور ما در آن قرار داشت فردی مدیریتی را بپذیرد و جهادی عمل نکند. همه برای فداکاری و جهاد مخلصانه آمده‌اند و همیشه ما باید مدیریت‌مان جهادی باشد.

روحانی ادامه داد: مدیریت جهادی یعنی اینکه مدیری شب و روز نشناسد و معضلات جامعه برایش مهم باشد. مدیریت جهادی یعنی یک مدیریت علمی همراه با اخلاص و تلاش پیگیرانه و مدیریت ما جهادی بوده و خواهد بود و تذکر رهبری نیز موثر است تا مسیر پرشتاب‌تری داشته باشیم.

خبرنگاری پرسید با توجه به اینکه آقای ظریف اعلام کرده‌اند که متن توافق آماده است برای حل پرانتزها نیاز به یک توافق سیاسی است با توجه به شیطنت‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا ایا این توافق سیاسی شکل می‌گیرد که رئیس جمهور اظهار داشت: جواب شما بله و خیر نیست. در دنیای سیاست همه باید تلاش کنیم. در توافق ژنو نیز همین بداخلاقی‌ها بود ولی تلاش شد و ما به توافق رسیدیم و بعد از توافق نیز بداخلاقی‌هایی نیز صورت گرفت اما مذاکرات تمدید شد. کار، کار سخت و مشکلی است ولی ما ناامید نبوده، نیست و نخواهیم بود و مسیر را ادامه می‌دهیم.

به مذاکرات بدبین نیستم

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: همانطور که چندی پیش بیان کردم من نسبت به مذاکرات بدبین نیستم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز