خبرگزاری کار ایران

پنجمین همایش باران غدیر برگزار می شود

کد خبر : ۱۹۹۹۸۸

حوزه هنری برای پنجمین سال متوالی، میزبان همایش «باران غدیر» می‌شود.

سالانه در ایام مبارک عید غدیر خم و با محوریت شناسایی و گرامی‌داشت ادیبان و هنرمندان غیرمسلمان یا مسلمان غیرشیعه – که به رسالت غدیر و اهل بیت نبوت و طهارت(ع) خدمت کرده‌اند – برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ پنجمین دوره این همایش نیز مهر ماه سال ۹۳ با حضور شخصیت‌های ادبی، هنری و دانشگاهی کشورها و ادیان مختلف برگزار می‌شود.

نخستین همایش «باران غدیر» از ۴ تا ۶ آذر ۱۳۸۹ و هم‌زمان با عید سعید غدیر در تهران و اهواز برگزار شد. دوره اول این همایش با رویکرد ادبی، به موضوع غدیر و حماسه کربلا پرداخته و میزبان شش شاعر مسیحی از کشور لبنان و برخی از شاعران کشورمان در تهران، همچنین شیوخ، علما و اقلیت‌های مذهبی شهر اهواز بود.

دومین همایش نیز از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آبان ۱۳۹۰ در تهران و شیراز برگزار شد. در این دوره، همایش میزبان میهمانانی از هند، لبنان، ترکیه، تونس، افغانستان و پاکستان بود.

سومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از ۶ تا ۹ آذر ۱۳۹۱ در تهران و مشهد برگزار شد. در این دوره در پاسخ به جریان فیلم توهین‌آمیز به ساحت قدسی رسول اسلام(ص)، بخش ویژه «رحمه‌للعالمین» به موضوع همایش اضافه شد و شاعران دوره‌های قبل و همراهان همایش با صدور بیانیه کوبنده‌ای، فیلم مزبور را محکوم کردند.

همچنین چهار کتاب «هماری رسول» تالیف دهرمندرنات از هند، «مناقب حضرت علی در شعر شبه قاره هند» گردآوری دکتر سرفراز ظفر از پاکستان، «ملحمه الرسول» چکامه بلند جورج شکور از لبنان، و کتابی حاوی مجموعه مقالات با عنوان «پولس سلامه و حماسه غدیر» ترجمه و به چاپ رسید. در این دوره شاعرانی از تونس، لبنان، مصر، هندوستان و گروه قوالی مهرعلی‌خان پاکستان میهمان همایش بودند.

همچنین چهارمین دوره همایش بین‌المللی «باران غدیر» از ۱۲ تا ۱۵ آبان ۱۳۹۲ در شهرهای تهران، قم و مشهد برگزار شد. در این دوره، در کنار محور اصلی همایش، عناصر و مفاهیم مشترک حادثه غدیر و حماسه عاشورا محور کار قرار گرفت. این دوره، متبرک به عنایت و دیدار شاعران و برگزار کنندگان همایش غدیر با حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی شد. در این همایش، پانزده شاعر و صاحب نظر از شش کشور مصر، کویت، لبنان، پاکستان، هندوستان، روسیه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز