خبرگزاری کار ایران

طی پنج سال اخیر:

رکود کارخانه‌های آجر ماشینی ۶ هزار فرصت شغلی را نابود کرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۹۷۱

پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در منطقه پاکدشت بیش از ۷ هزار کارگر در ۶۰ واحد تولید کننده آجر ماشینی به کار مشغول بودند اما امروز تعداد کارگران شاغل در ۳۰ واحد باقیمانده به کمتر از هزار کارگر می‌رسد.

یک فعال حقوق صنفی کارگران در شهرستان پاکدشت از کاهش شش هزار نفری نیروی کار شاغل در کارخانه‌های آجر ماشینی خبر داد.

«عوض سلطانی» دبیر خانه کارگر پاکدشت در این باره به ایلنا گفت: از مجموع ۶۰ واحد تولید کننده آجر ماشینی در منطقه پاکدشت، امروز فقط ۳۰ واحد با حداقل ظرفیت تولید و نیروی کار به فعالیت ادامه می‌دهند و باقی واحد‌ها به دلیل افزایش قیمت حاملهای انرژی از حدود پنج سال پیش به مرور تعطیل شده‌اند.

به گفته این فعال کارگری؛ پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در منطقه پاکدشت بیش از ۷ هزار کارگر در ۶۰ واحد تولید کننده آجر ماشینی به کار مشغول بودند اما امروز تعداد کارگران شاغل در ۳۰ واحد باقیمانده به کمتر از هزار کارگر می‌رسد.

او گفت: از یکسو رکود بازار ساخت و ساز به فعالیت کارخانه‌های آجر ماشینی لطمه وارد کرده و از سوی دیگر افزایش بهای قیمت حاملهای انرژی بویژه گاز باعث«نیمه تعطیل» شدن واحد‌های آجر پزی شده است.

سلطانی در ادامه افزود:در گذشته کارگران کارخانه‌های آجر ماشینی در ۴ نوبت شیفت کاری فعالیت داشتنداما امروز با رکود بازار کار و تولید، تعداد شیفت‌ها به یک نوبت کاهش یافته است.

این کارگر همچنین در خصوص میزان تولیدات کارخانه‌های فعال منطقه پاکدشت تصریح کرد: در گذشته هر واحد روزی ۱۴۰ کامیون تولید آجر داشت اما امروز این میزان به روزی ۳۰ تا ۴۰ کامیون کاهش داشته است.

دبیر خانه کارگر پاکدشت گفت: اکثرکارفرمایان کارخانه‌های آجر ماشینی دلیل کاهش نیروی کار خود را افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌دانند و می‌گویند افزایش سرسام آور قیمت گاز(ماهانه حدود ۸۰ میلیون تومان) توان تولید را گرفته است و «ما ناچاریم با حداقل نیروی انسانی فعالیت کنیم.»

به گفته وی، همچنین اینتولیدکنندگان آجرماشینی مدعی‌اند از سال گذشته قیمت آجر هیچ افزایشی نداشته و ادامه این روند، تولید آجر «فاقد صرفه اقتصادی» می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز