خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

مسکن بازار رسمی ندارد / صندوق زمین و ساختمان اشتغال را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۹۰۰

باید به سمت ایجاد صندوق های مستغلات به عنوان مکمل صندوق های زمین و ساختمان پیش برویم.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان بازار سرمایه که صبح امروز افتتاح شد، گفت: سابقه صندوق زمین و ساختمان به سال ۸۲ برمی‌گردد و ایجاد یک نهاد مالی جدید در کشور ۱۱ سال طول می‌کشد که نشان دهنده این است که پروسه ایجاد یک نهاد مالی جدید چقدر زمانبر است.

عباس آخوندی با بیان اینکه بازار مسکن ایران سهم بسیار کوچکی در بازار سرمایه دارد، گفت: متأسفانه سهم مسکن در بازار سرمایه که یک سوم سرمایه ملی در این حوزه است بسیار ناچیز است. همچنین سهم حمل و نقل هم با وجود اینکه تولید ناخالص را دربرمی‌گیرد در قالب سرمایه کمتر از بازار مسکن است.

وی ادامه داد: این درحالی است که ۲۵ درصد تخصیص منابع بانکی به بازار مسکن تعلق می‌گیرد.

مسکن بازار رسمی ندارد

آخوندی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه ارائه علامت‌های درست به سیاست گذاران و فعالان اقتصادی است گفت: متأسفانه بازار ساختمان و مسکن فاقد بازار رسمی است که افتتاح صندوق زمین و ساختمان می‌تواند نقطه شروع این بازار باشد.

وی ادامه داد: باید در بازار سرمایه تنوع وجود داشته باشد و باید به این سمت برویم که صندوق مستقلات را هم تصویب کنیم چرا که صندوق مستقلات مکمل صندوق زمین و ساختمان است.

توجه به زنجیره عرضه تا تقاضا در صندوق زمین و ساختمان

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر درنظر گرفتن زنجیر عرضه تا تقاضا در صندوق زمین و ساختمان، گفت: یکی از مزیت‌های این صندوق توجه به زنجیره عرضه و تقاضا از زمین تا فروش و بهره برداری و اجاره داری است و باید این زنجیره را به صورت کامل حفظ کنیم.

سهم بازار رهن در اقتصاد کشور

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش بازار رهن در حوزه مسکن، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه و پول را به عنوان رقیب هم می‌بینند این درحالی است که این دو بازار مکمل همدیگر هستند و خوشبختانه با اتخاذ سیاست‌های جدید وزارت اقتصاد هم افزایی این دو نهاد را تعقیب می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه حوزه مسکن در بسته خروج از رکود، اظهار کرد: اوراق مبتنی بر دارایی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان در بسته پیشنهادی خروج از رکود دیده شده است که بانک‌ها می‌توانند ۱۲ برابر آن را تسهیلات بدهند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به جایگاه بازار رهن در حوزه مسکن، تأکید کرد: اندازه بازار رهن ایران با توجه به ساختار جمعیتی بسیار کوچک است این درحالی است که در بسیاری از کشور‌ها اندازه بازار رهن به چند برابر جی دی پی می‌رسد اما در ایران اندازه بازار رهن کمتر از ۱۰ درصدجی دی پی است.

برنامه‌های دولت در حوزه مسکن فعلا به قشر متوسط اختصاص دارد

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین موضوع که چندین بار اعلام کرده‌اند که برنامه‌های منتشرشده و گفته شده از سوی دولت در بخش مسکن به قشر متوسط اختصاص دارد، گفت: برنامه‌هایی مانند ارائه تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی و راه اندازی صندوق زمین و ساختمان رای قشر متوسط است و برای دهک‌های پایین و کم درآمد باید برنامه مستقلی را در نظر گرفت.

اخوندی ادامه داد: منظور از خانه‌ اولی‌ها زوج‌های جوانی هستند که برای تأمین مسکن به پس انداز آینده نیاز دارند و به پس اندازهای گذشته دسترسی ندارند.

لزوم احیای شرکت‌های صندوق مالی جغرافیایی و پروژه‌ای

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه صندوق‌های مالی که در گذشته فعال بودند احیا شوند گفت: در سالهای گذشته گروه‌ها و صندوق‌های مالی فعال بودند که برای جغرافیایی خاص به صورت مستقل کار می‌کردند مثل صندوق رشت صندوق قزوین.

وی با توضیح عملکرد این صندوق‌ها ادامه داد: پروژه اکباتان یک شرکت تامین مالی جداگانه‌ای داشت که وظیفه این شرکت‌ها و صندوق‌های مالی تأمین سرمایه پروژه‌ها بود.

صندوق زمین و ساختمان اشتغال را افزایش می‌دهد

آخوندی با اشاره به سهم صندوق زمین و ساختمان در میزان اشتغالزایی گفت: می‌دانیم که هر ۶۵ متر مربع یک دهم شغل مستقیم و ۸ دهم شغل غیرمستقیم را ایجاد می‌کند که این صندوق می‌تواند در میزان اشتغالزایی نقش بسزایی را داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز