خبرگزاری کار ایران

وزیر کار:

اقتصاد ایران به حداقل رشد هفت درصدی نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۷۱۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال که در شهر سنندج برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران در وضعیتی قرار دارد که حداقل به رشد ۷ درصدی نیاز دارد / وی در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان از گسترش بیمه روستاییان و عشایر خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمین نشست کارگروه تخصصی اشتغال که در شهر سنندج برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران در وضعیتی قرار دارد که حداقل به رشد ۷ درصدی نیاز دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی «علی ربیعی» روز پنجشنبه در چهارمین نشست کار گروه تخصصی اشتغال در استان کردستان گفت: با تجربه رشد منفی سال‌های اخیر اقتصاد ایران به نرخ رشد دو رقمی نیاز دارد، ضمن آنکه اقتصاد کشور باید توانمند شود و به سوی آینده‌ای بهتر گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم موفق عمل کرده است، اظهار داشت: ‌‌ همان طور که رییس جمهور قول داده بود در سال ۹۳ نرخ تورم به ۲۵ درصد کاهش یابد، این وعده اکنون تحقق یافته و این میزان حتی از ۲۵ درصد هم کمتر شده است.

وی با بیان آنکه دولت عزم کرده نرخ تورم را به ۱۰ درصد تقلیل دهد، تصریح کرد: با وجودی که متغیرهای غیرقابل کنترل در کشور زیاد است اما این آرزوی ۴۰ ساله مردم ایران بوده که بتواند به چنین نرخ تورمی دست یابد.

ربیعی یادآور شد: اقتصاد ایران باید هرچه سریع‌تر از رکود خارج شود بنابراین هر چیزی که می‌تواند یک شغل در کشور ایجاد کند باید به آن توجه کرد.

به گفته ربیعی، فقرا در شرایط رکود و تورم بیشترین آسیب را می‌بینند و برای تغییر وضعیت آن‌ها باید رونق بزرگ در کشور شکل بگیرد زیرا حتی اگر دولتی در آینده روی کار بیاید و ۷۰۰ میلیارد دلار هم درآمد داشته باشد اما برنامه‌ای برای تحقق اهداف نداشته باشد، به جایی نخواهد رسید.

وی با بیان آنکه فقرا در شرایط کنونی بیشترین آسیب را می‌بینند، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت چند دهک پایین جامعه در شرایط نامطلوبی قرار دارد و تنها دو دهک بالا از شرایط رفاهی بالا برخوردار هستند.

وی درباره نقش صنایع کوچک در اقتصاد کشور‌ها نیز گفت: در کره جنوبی فقط کارخانه سامسونگ نیست که فعالیت می‌کند بلکه صنایع کوچک زیادی در رشد اقتصادی این کشور نقش دارند.

ربیعی درخصوص کشور برزیل گفت: با وجودی که اقتصاد این کشور در ۱۰ سال گذشته در بد‌ترین شرایط قرار و بدهی زیادی به بانک‌های بین المللی داشت اما توانست با برنامه ریزی و تحقق اهداف مورد نظر، اکنون به مثابه یک قدرت بزرگ اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: هم اکنون دولت تدبیر و امید در زمینه مسایل بین المللی سیاست خوبی را دنبال می‌کند و مقام معظم رهبری نیز بر تلاش برای تحقق این سیاست‌ها تاکید دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در صورتی که سرمایه گذاری به دنبال رفع تحریم‌ها ایجاد شود، تحرک جدی در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد.

ربیعی با اشاره به لایحه بهبود کسب و کار گفت: درصدد هستیم که سند توسعه اشتغال را بهبود بخشیم.

وزیر تعاون دیگر مباحثمهم درخصوص اشتغال را حمایت از تولید و کار در خصوص پنجره واحد صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید با کمک یکدیگر از دیوانسالاری عبور کنیم، هرچند دولت یازدهم در این مسیر گام برمی دارد.

ربیعی گفت: در بحثاشتغال بخش‌هایی که در زمینه پروژه‌های ملی فعال هستند باید به طرح‌های استانی تبدیل شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون در زمینه آب، نفت، گاز، معدن، راه و مسکن سرمایه گذاری‌های خوبی در کشور انجام شده، ضمن آنکه وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو نیز کارهای خوبی زیادی در دست انجام است.

وی از تخصیص ۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی خبر داد و گفت: با این میزان می‌توان تحرکی در بخش‌های عمرانی ایجاد کرد و بدهی پیمانکاران این بخش را پرداخت.

وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی همچنین از مصوبه ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی شورای عالی اشتغال خبر داد و گفت: این رقم به گونه‌ای اشتغال ایجاد خواهد کرد که موجب تورم نشود.

ربیعی افزود: ۵۰ درصد این میزان می‌تواند در حوزه‌های جدید اشتغال و نیمی دیگر روی کارهای سنتی بانک‌ها تخصیص یابد.

وی با اشاره به ظرفیت صندوق توسعه ملی، گفت: از منابع این صندوق می‌توان در امر توسعه یاری گرفت.

به گفته ربیعی، در صورتی که در استان کردستان فضای جذب قوی ایجاد شود، می‌توان چند میلیارد دلار هم از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در این استان دریافت کرد.

وی گفت: اقدام دیگری که وزارت کار پیگیری می‌کند ایجاد خوشه بندی با آموزش مهارت است که خوشبتخانه این امر تاکنون نتایج خوبی هم داشته است.

وزیر کار خطاب به مسوولان استان کردستان گفت: این استان ظرفیت‌های خوبی از جمله سنگ‌های تزیینی دارد که می‌توان با ارزش افزوده بر روی آن‌ها کارهای زیادی در استان انجام داد.

ربیعی با اشاره به طرحی در زمینه تولید کفش که با همکاری سازمان ملل انجام شده، گفت: براساس این طرح ۱۵ هزار شغل در استان ایجاد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با گرامیداشت هفته دولت، گفت: بیش از هر چیزی نیاز داریم که کار کنیم و خود را از خودکاهندگی نجات دهیم. باید وقت بگذاریم زیرا بیش از هر زمانی به خلاقیت و کار زیاد نیاز داریم.

ربیعی در پایان گفت: حق نداریم حرکت بی‌برنامه انجام دهیم زیرا فرصت اقتصادی کشور بسیار محدود است.

یادآور می‌شود در این نشست مسوولان استان کردستان مسایل و مشکلات خود را در زمینه اشتغال مطرح کردند و خواستار توجه بیشتر به این استان شدند.

بیمه روستاییان و عشایر گسترش می‌یابد
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه پنجشنبه نیز در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان که در محل استانداری شهر سنندج برگزار شد، افزود: باید کانونهای توسعه سرمایه گذاری و کارآفرینی در استان به جلو گام بردارند.

ربیعی در این نشست تاکید کرد: کردستان از لحاظ داشتن نیروی انسانی، استانی قوی است که می‌توانند کانونهای توسعه را در این استان شکل داده و آن‌ها را توسعه دهند.

به اعتقاد وزیر کار استان کردستان از لحاظ شرایط طبیعی مملو از پیچ و خم‌های متعدد است که این پیچ و خم‌ها مشابه زندگی مردم این منطقه است.

به گفته وی، کردستان سرزمینی مملو از عواطف قومی، دینی و ملی است که با چیدمان زیبایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

ربیعی یادآور شد: تا زمانی که یک ملت از عقب ماندگی خود شرمنده نباشد، نمی‌تواند به جلو حرکت کند زیرا برای حرکت به سوی آینده بهتر نیاز به تغییر نگرش دارد.

وی با اشاره به تغییراتی که در جامعه رخ داده است، گفت: رخدادهای زیادی طی یکسال گذشته در جامعه ایجاد شده به طوری که جامعه آرام‌تر و مردم امیدوار‌تر شده‌اند.

به گفته دکتر ربیعی یکی از موضوع‌های مهم در دولت تدبیر و امید، حفظ منزلت و کرامت انسانی است زیرا دولت دکتر روحانی به مسائل اخلاقی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

وی گفت: بنای کار دولت احترام به مردم و توسعه اخلاق مداری است لذا اخلاق اجتماعی باید توسعه یابد تا احترام به نهادهای مدنی در جامعه نهادینه شود.

ربیعی معتقد است: امروز بیش از هر زمانی نیاز به سرمایه‌های اجتماعی داریم، متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری‌های سال‌های گذشته اتکا به مردم و نهادهای ملی در کشور بسیار ضعیف شده است.

وی با اشاره به موضوع تنوع قومیت‌ها در جامعه ایران، تاکید کرد: دولت به همه قومیت‌ها به دیده احترام می‌نگرد لذا ایران سربلند نیاز به تعامل با همه قومیت‌ها داردو همه آن‌ها باید در کشور احساس امنیت کنند.

وی با اشاره به اینکه دیوار ایران هراسی به دنبال تدبیر دولت یازدهم در زمینه مسائل بین المللی شکسته شده است، گفت: ایران دارای منطق گفت‌و‌گو است.

وی گفت: تحریم‌های تحمیلی بر اقتصاد ایران را به عنوان هزینه سرافرازی مردم ایران می‌پذیریم اما با توجه به اینکه می‌خواهیم بر اساس منطق حرکت کنیم باید با گفت‌و‌گو هزینه‌های این بخش را کاهش دهیم.

وی با اشاره به سیات‌های اجتماعی و رفاهی دولت، گفت: دولت به موضوع رفاه اجتماعی به شکل سیاست جامع نگاه می‌کند. امروز بیش از ۵ میلیون نفر را بیمه درمانی کرده‌ایم و نزدیک به ۷.۵ میلیون نفر نیز تحت پوشش امنیت غذایی قرار گرفته‌اند.

ربیعی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم منابع بیشتری از حذف افراد پردرآمد از هدفمندی یارانه‌ها بدست آوریم بی‌تردید دولت این میزان را تا ۱۰ میلیون نفر افزایش خواهد داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نظام چند لایه تامین اجتماعی گفت: هنوز از شرایط بیمه روستائیان و عشایر راضی نیستم و باید آن را بیشتر گسترش دهیم.

وزیر کار گفت: یکی از موارد توسعه رفاه در جامعه مبارزه با فساد است، بنابراین دولت تدبیر و امید بدون آنکه آبروی کسی را بریزد در حال انجام کارهای بنیانی در این بخش است.

وی در خصوص سیاست اقتصادی دولت، گفت: خوشبختانه در مهار نرخ تورم دولت موفق بوده است. هرچند سال گذشته اگر کسی ۲میلیون تومان داشت می‌خواست آن را در بازار سکه و یا دلار پس انداز کند اما امروز این اضطراب در جامعه کاهش یافته و دگر نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
یر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم شش استان را در کشور در مورد اشتغال به شکل پایلوت برای توسعه مورد مطالعه قرار داده که استان کردستان از جمله این استان‌ها است.

ربیعی با اشاره به سفر دو روزه مسئولان حوزه کار و تامین اجتماعی به استان کردستان، گفت: طی این ۲ روز چند طرح خوشه‌های صنعتی، مراکز بیمه و درمانی در کشور راه اندازی و یا کلنگ خورده است، ضمن آنکه احداثهر مرکز بیمه ۶ میلیارد تومان پول نیاز دارد.

وی از تلاشهای نمایندگان مردم استان کردستان قدردانی کرد و گفت: نمایندگان کرد همواره یار و یاور مردم استان خود و دولت یازدهم بوده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز