خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت علوم:

نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی طراحی شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۶۹۹

یکی از چالش‏‌های موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاه‏‌هاست چرا که در سال‏‌های گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است.

​سرپرست وزارت علوم تأکید کرد: باید یک نظام تضمین کیفیت آموزش عالی طراحی شود و کیفیت، اولویت برنامه‏ ریزی برای گسترش آموزش عالی باشد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی‏ در چهل‏ و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‏‌ها و مؤسسات آموزش عالی اظهار داشت: قانون وظایف، تشکیلات و مأموریت‏‌های وزارت علوم و شورای عالی عتف وظایف سنگینی را بر عهده این وزارتخانه گذاشته است و جامعه نیز انتظارات زیادی از این وزارت دارد که به برخی از انتظارات جامعه هنوز پاسخ داده نشده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان از جمله مواردی است که آموزش عالی و دانشگاه‌ها در خصوص تبیین مفهومی و ارائه راهکار اجرایی آن باید تلاش و پیگیری کنند.

نجفی با اشاره به برخی چالش‌های آموزش عالی و انتظارات جامعه از دانشگاهیان گفت: مسئولان آموزش عالی و مدیران دانشگاه‌ها باید در این مسیر از خود تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‏‌های موجود آموزش عالی موضوع افزایش کیفیت دانشگاه‏‌هاست چرا که در سال‏‌های گذشته کمیت بر کیفیت سیطره یافته است که این کمیت‏ گرایی خود را در مواردی از قبیل افزایش شعب دانشگاهی، افزایش رشته‏‌های تحصیلی و ظرفیت پذیرش دانشجویان نشان می‌‏‌دهد.

وی تمرکزگرایی را دیگر چالش موجود در آموزش عالی برشمرد و با اشاره به اینکه همواره موضوع استقلال‏ دانشگاه‏‌ها مطرح بوده است برضرورت تبیین دقیق اختیارات دانشگاه‏‌ها و واگذاری این اختیارات به آن‌ها تأکید کرد.

سرپرست وزارت علوم افزود: در گذشته علاوه بر اینکه شاهد سلب برخی اختیارات از دانشگاه ‏‌ها بودیم، برخی از اختیارات وزارت علوم نیز سلب شده که باید با تعامل و گفت‏ وگو این اختیارات را به ستاد وزارت علوم برگردانیم.

وی مشارکت دانشگاهیان را چالش دیگر آموزش عالی خواند و افزود: ظاهراً نباید فردی با مشارکت دانشگاهیان که نخبگان جامعه هستند در اداره امور دانشگاه مخالف باشد ولی همانگونه که می‌‏دانید ما در این زمینه با چالش‏‌هایی مواجه هستیم.

وی پویایی، امید و نشاط دانشگاه‏‌ها را نیازمند افزایش نقش دانشگاهیان در تصمیم‏ سازی و تصمیم‏ گیری در آموزش عالی دانست و بر ضرورت طراحی یک مدل اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

نجفی از کارآمدسازی و توانمندسازی به عنوان دیگر چالش آموزش عالی نام برد و گفت: باید فرآیند آموزش عالی به گونه‌ای باشد که دانشجویان در طول تحصیل بتوانند استعداد‌ها و مهارت‏های خود را شکوفا کنند و برای جامعه مفید باشند.

وی افزود: باید توسعه‏ رشته‏‌های تحصیلی براساس نیاز جامعه باشد و این‏گونه نباشد که در رشته‏‌های مورد نیاز به اندازه کافی دانش‏ آموخته نداشته باشیم ولی در رشته‏‌های غیر مورد نیاز با اشباع فارغ ‏التحصیلان دانشگاهی مواجه باشیم.

سرپرست وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان و دانشگاهیان باید دانش و تحلیل سیاسی داشته باشند گفت: کار اصلی دانشگاه آموزش، تحقیق و پژوهش است.

سرپرست وزارت علوم در پایان گفت: برای شروع مطلوب سال تحصیلی جدید دانشگاه‏‌ها و مراکز آموزش عالی برنامه‏‌ریزی شده است و مسئولان دانشگاه باید با ایجاد امید، نشاط و انگیزه در دانشجویان آنان را برای گام برداشتن در مسیر عزت ایران اسلامی آماده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز