خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان؛

باید در هفته‌های آینده تعداد غریق در بندر انزلی کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۵۶۶

متاسفانه از تعداد غریقی که تاکنون در استان بوده است، دو شهر آستانه اشرفیه و بندرانزلی بیشترین تعداد را داشته‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان اظهار داشت: همه مدیران باید تلاش کنند تا در دو سه هفته پایانی تعطیلات تابستانی تعداد غریق را در انزلی کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از انزلی، از شروع فصل تابستان تا به امروز متاسفانه بیش از نیمی از غریق‌های استان گیلان در شهرستان بندرانزلی اتفاق افتاده است. از این رو محمد احمدی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان، به همراه یونس رنجکش، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، که به ترتیب جانشین و دبیر ستاد سلامت دریا در استان گیلان هستند، جلسه‌ای فوق العاده در بندرانزلی ترتیب دادند تا به کمک مدیران این شهر، راه کاری برای کاهش تعداد غریق‌ها بیابند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان در این نشست که در فرمانداری بندرانزلی برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه اتفاقی که امسال در بحثدریا رخ داد این بود که برای نخستین بار به دریا به عنوان موضوعی ملی نگاه شد، چراکه بهره‌مندی از دریا فقط به دو سه میلیون جمعیت استان بر نمی‌گردد، بلکه هر ساله بیش از ۲۰ میلیون نفر از هموطنان ما از دریا استفاده می‌کنند؛ از این رو منابع استانی برای حل معضلات پیش روی دریا کافی نبود.

وی افزود: وقتی این طرح که اتفاقا توسط گیلان نیز مطرح شد، مورد قبول شورای اجتماعی وزارت کشور قرار گرفت، برایش ردیف ملی درنظر گرفته شد و در اولین قدم۲۶ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد که به زودی نهایی می‌‌شود.

وی ادامه داد: با این اوصاف ما نیز باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و قدم‌های مثبتی در ایجاد تحول در سواحل برداریم، متاسفانه از تعداد غریقی که تاکنون در استان داشته‌ایم دو شهر آستانه اشرفیه و بندرانزلی بیشترین تعداد را داشته‌اند. اگر بخواهیم میزان ورود گردشگر را بهانه قرار دهیم، اصلا مورد پذیرش نیست، چرا که شهرهای آستارا و رشت نیز به همین مقدار شاید هم بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، پس مشکل را باید در جای دیگر جست.

احمدی‌پور یادآور شد: در گفتگویی که با مدیرکل بنادر و کشتیرانی داشتم به مواردی چون سمت و سرعت وزش باد در انزلی، تغییرات متوالی عمق کف دریا در سواحل، طول امواج و مواردی از این دست اشاره کردند که قابل بررسی است. با همه این احوال سه هفته به پایان تعطیلات تابستانی باقی مانده و مدیران باید تلاششان را مضاعف کنند تا در مدت باقی مانده تعداد غریق را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: انزلی ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی دارد که ۲۵ کیلومتر آن شهری و ۲۲ کیلومتر آن در منطقه روستایی قرار دارد، کمااینکه بخشی از این ساحل نیز تحت پوشش ۱۳ طرح ساحلی است، به راحتی می‌توان با یک تقسیم بندی شهری و روستایی و سپردن آن به یک مسئول و البته تجهیز امکانات جدید و تقویت نیروهای حراست از دریا اعم از هلال احمر و اورژانس و ناجی غریق و یگان ویژه گام موثری برداشت تا زحماتی که تا به امروز کشیده‌اید با سهل انگاری بی‌ثمر نشود.

فرماندار بندرانزلی نیز در ابتدای این نشست با تأیید آمار غرقی‌ها گفت: هرچند که نباید فراموش کرد تاکنون ۱۰۵ نفر را نیز نجات داده‌ایم به هرحال غرقی‌ها اجتناب ناپذیر هستند.

قاسم روحانی فر در خصوص علت این تعداد غریق اظهار داشت: عواملی چون عدم داشتن امکانات مناسبی چون جت اسکی، قایق موتوری، موتورسیکلت و…، شرایط جوی، عدم آموزش ناجی غریق، طول زیاد نوار ساحلی، افزایش گردشگر، نظامی بودن برخی نوار ساحلی و مواردی از این دست در افزایش تعداد غریق نقش بسزایی داشتند.

وی افزود: ما ۹۲ نقطه خطرآفرین مشخص کردیم اما تنها ۴۵ مورد آن پذیرفته شد، با توجه به کمبود همیار پلیس و بازرس نجات غریق بخش قابل توجهی از مغروقین در چنین مناطقی بوده‌اند.

سید عیسی مهدوی، فرماندار رشت، نیز به عنوانی کلانشهری که تا به امروز غریقی نداده است، دقایقی در خصوص عملکرد مجموعه ستاد ساماندهی سواحل دریا توضیح داد و گفت: یکی از کارهای مهم ما بکارگیری از نیروهای بومی هر منطقه بود تا ساحلی بدون مراقب نباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز