خبرگزاری کار ایران

عضو اتحادیه تولید کنندگان میوه در گفتگو با ایلنا؛

نیازی به واردات سیب زمینی نداریم / پیش بینی تولید۴.۵ میلیون تن سیب زمینی در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۲۹۳

مشکلات مربوط به تولید سیب زمینی و پیاز به گونه‌ای است که اگر در یک سال قیمت آن بالا برود کشاورزان در سال بعد به تولید بیشتر روی آورده و وقتی بازار با ازدیاد تولید مواجه می‌شود قیمت این محصولات پایین آمده و در سال بعد تولید این محصولات کاهش می‌یابد که این مسئله هم به ضررتولید کننده وهم به ضرر مصرف کننده است.

یک عضواتحادیه تولیدکنندگان میوه، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که در زمینه تولیدات کشاورزی وجود دارد، تولید سیب زمینی و پیاز است.

نورایی در رابطه با تغییر و تحول تولید سیب زمینی در سال های گذشته گفت: نبود برنامه منظم ومدون برای تولیدکنندگان موجب بروز مشکلاتی در این بخش تولیدی شده است.

وی افزود: مشکلات مربوط به تولید سیب زمینی و پیاز به گونه‌ای است که اگر در یک سال قیمت آن بالا برود کشاورزان در سال بعد به تولید بیشتر روی آورده و وقتی بازار با ازدیاد تولید مواجه می‌شود قیمت این محصولات پایین آمده و در سال بعد تولید این محصولات کاهش می‌یابد که این مسئله هم به ضررتولید کننده وهم به ضرر مصرف کننده است.

نورایی با اشاره به طرح استمرار کاشت سیب زمینی افزود: طرح استمرار کاشت سیب زمینی در ۶ ماهه دوم سال که در قطب‌های اصلی تولید در کرمان و فارس اجرا می‌شود، معمولا ازاوایل شهریور شروع شده تا پایان مهر ادامه دارد و محصول تا اواسط دی به بازار می‌آید.

عضواتحادیه تولید کنندگان میوه، با تاکید بر اینکه نبود یک برنامه مدون برای تولید کنندگان از اشکالات این بخش تولیدی است، اظهار کرد: تولید کنندگان برنامه مدونی برای تولید ندارند که همین مسئله موجب بروز مشکلاتی در میزان تولید سیب زمینی در طی سال می‌شود در مصرف وتنظیم بازار کنترل لازم وجود ندارد به همین خاطر در سال‌های مختلف با کمبودویا افزایش تولید روبرو هستیم.

نورایی کمبود سیب زمینی در سال جاری را رد کرده وافزود: با توجه به اینکه انبارهای سیب زمینی پر است وبرنامه قطعی برای تولید سیب زمینی در ۶ ماه دوم سال داریم نیازی به واردات سیب زمینی نداریم و به میزان مصرف کشور تولید خواهیم کرد طبق برنامه ریزی باید ۴.۵ میلیون تن سیب زمینی تولید شود.

وی در آخر تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با تدوین برنامه‌ای در راستای واردات بذرهای سالم ونظارت کامل بر کشت سیب زمینی اوضاع را کنترل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز