خبرگزاری کار ایران

افزایش ۲ برابری تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۴۶۷

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان درباره دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: از زمانی که این اوراق در فرابورس پذیرفته شد قیمت این اوراق روند نزولی را به ثبت رساند و تا ۴۰ هزار تومان نیز رسید.

اوراق تسهیلات مسکن با هدف اولیه خانه دار شدن متقاضیان و کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از طریق فرابورس ایران ارائه و با رکود صنعت مسکن در کشور و افزایش سقف وام دهی بانک مسکن با رشد قیمت مواجه شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان با اشاره به دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس اظهار داشت: از زمانی که این اوراق در فرابورس پذیرفته شد قیمت این اوراق روند نزولی را به ثبت رساند و تا ۴۰ هزار تومان نیز رسید اما رشد قیمت کنونی لزوما به معنای افزایش سفته بازی دراین اوراق نیست، بلکه دلایل دیگری از قبیل رکود صنعت املاک و مستغلات و هجوم مردم برای خرید مسکن در این موقعیت و طبیعتا افزایش میزان وام بانک مسکن از عمده دلایل رشد آن عنوان می شود.

وی گفت: از ابتدای پذیرش این اوراق در فرابورس تا روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۳ تقریبا ۶۴ درصد از این اوراق صرف خرید مسکن شد در حالی که از روز ۱۷ فروردین ماه ۹۳ تا روز ۴ تیرماه ۹۳ میزان خرید املاک از طریق این اوراق به ۷۶ درصد رسیده است که این مهم نشان می دهد فرابورس به هدف خود در خصوص خانه دار شدن مردم تا حدودی دست یافته است.

عنایت در ادامه افزود: متعادل نبودن عرضه و تقاضا در این اوراق و رشد میزان تقاضا از سوی مردم برای خرید خانه، مهم ترین عامل رشد قیمت این اوراق است.

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان اذعان داشت: سقف ۴۰ میلیون تومانی وام مسکن این فرصت را به قشر متوسط جامعه داده است تا با اخذ وام و خرید ملک در زمان رکود بخش مسکن، صاحب خانه شوند.

عنایت در این بین با اشاره به دارندگان حساب سپرده ممتاز بانک مسکن افزود: این تفکر اشتباه است که برخی تصور دارند که دارندگان حساب سپرده ممتازی که بانک مسکن راه انداز کرده اند تماما به افراد حقیقی تعلق دارند، افراد حقوقی نیز دارنده این حساب هستند و اغلب آنها انبوه سازانی هستند که برای فروش واحدهای خود از مزیت های این اوراق استفاده می کنند.

مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان توضیح داد: انبوه سازان واحدهای خود را با وام برای فروش آگهی می کنند به این ترتیب این اوراق را در بازار عرضه نمی کنند و هنگام واگذاری واحدها، اوراق را به خریدار برای اخذ وام به فروش می رسانند این اقدام سفته بازی نام ندارد و صرفا برای خانه دار شدن خریداران در نظر گرفته می شود.

وی در خصوص دیگر اشخاص حقوقی مصرف کننده این اوراق تصریح کرد: سیاست هیأت مدیره های برخی از شرکت های حقوقی، این اوراق را برای واگذاری به پرسنل خود خریداری می کنند و به این ترتیب پرسنل خود را خانه دار می کنند پس این امر نیز سفته بازی تلقی نمی شود و راهی برای خانه دار شدن قشر کارمند محسوب می شود.

عنایت اشاره داشت: دلیل دیگر رشد قیمت این اوراق، افزایش وام از ۲۰ به ۴۰ میلیون تومان است به این دلیل که سابق بر این افراد برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی نیاز به خرید ۴۰ ورقه از اوراق تسهیلات مسکن را داشتند اما در حال حاضر برای اخذ وام ۴۰ میلیون تومانی، ۸۰ ورقه از اوراق تسهیلات مسکن نیاز دارند و به این ترتیب میزان تقاضا برای خرید اوراق دو برابر شده است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز