خبرگزاری کار ایران

در کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد مطرح شد؛

بحران آب در ایران، ریشه در رفتار ناآگاهانه شهروندان دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۲۱۷

بحران آب در ایران، ریشه در رفتار ناآگاهانه شهروندان و شیوه‌های ناسالم مصرف آب دارد و گرنه منابع آبی می‌تواند کفایت کند.

دبیر کمیته سقایت کاشان گفت: بحران آب در ایران، ریشه در رفتار ناآگاهانه شهروندان و شیوه‌های ناسالم مصرف آب دارد و گرنه منابع آبی می‌تواند کفایت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل، «مسعود عطار‌ها» در نشست کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد افزود: به جای آنکه برای کمبود آب، شعار بدهیم و برنامه بسازیم، شیوه‌های درست مصرف آب را فرهنگ سازی کنیم و مردم را به درست مصرف کردن آب تشویق کنیم.

وی اظهار داشت: فرهنگ سازی، نیازمند برنامه‌های هدفمند و هوشمندانه با استفاده از نظر کار‌شناسان مربوط است و با شعار و تبلیغ نمی‌شود فرهنگ سازی کرد و برای تعدیل رفتار شهروندان باید زمان را د رنظر گرفت حتی اگر یک قرن باشد.

به گفته وی، بناهای قدیمی مثل آب انبار‌ها، فقط یک اثر دیدنی و موزه‌ای نیست، بلکه باید در خدمت فرهنگ شهروندی قرار گرفته و ارزشهای خودآموخته گذشتگان را حفظ و احیا کنیم.

وی تاکید کرد: پیشنیان ما، برای آوردن آب از انبار، بچه‌های خود را به آب انبار‌ها می‌فرستاند تا آن‌ها را با مشکلات دسترسی به آب را آشنا کنند و برای مصرف آب، عاقلانه عمل کنند در حالی که امروز چنین نگرشی در رفتار شهروندان و خانواده‌های ما دیده نمی‌شود.

مدیر سابق هماهنگ کننده برنامه‌های کوچک دفتر عمران سازمان ملل متحد افزود: سختی آب آشامیدنی در نوش آباد، ۱۷۰۰ است که حتی برای رنگرزی هم مشکل آفرین است در حالی که سختی آب ذخیره شده در آب انبار‌ها، کمتر از ۳۵۰ بود.

وی تصریح کرد: احیا آب انبار‌ها، فرهنگ تعاون و همکاری، افزایش بهره وری، الگو سازی و صرفه جویی در مصرف و سنت وقف را به عنوان ارزشهای دینی و انسانی در جامعه ترویج می‌کند.

رییس اداره آب و فاضلاب نوش آباد نیز در این نشست گفت: کمبود آب در استان اصفهان به ویژه منطقه کاشان، با شرایط آب و هوای گرم و خشک کویری، یک شرایط خاص است که همکاری و رفتار آگاهانه همه شهروندان را می‌طلبد.

«جواد نزادی» در اولین نشست کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد افزود: میزان بارندگی متوسط سالانه جهان، ۸۵۰ میلی متر است که در ایران، این رقم به ۲۵۰ میلی متر می‌رسد اما در کاشان کمتر از ۱۳۰ میلی متر بارش سالانه است.

وی اظهار داشت: سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب، وارد ذخایر کاشان می‌شود، اما سالانه ۴۴۰ میلیون متر مکعب برداشت شده و هر سال، یک متر سطح آب در این منطقه به پایین می‌رود.

وی تصریح کرد: نزدیکی به دریاچه نمک و اختلاف ارتفاع از جمله عوامل شوری آب شده است. به طوری که ارتفاع چاه آب، ۶۰ متر پایین‌تر از سطح دریاچه نمک است که باعثافت کیفیت آب شده است.

وی اظهار داشت: تحقیقات علمی ثابت کرده است که شکل مولکول‌های آب در نوع آن موثر است به طوری که نوع ترکیب و چینش مولکول‌های آب ذخیره در آب انبار‌ها باعثایجاد آرامش در مصرف کنندگان آن می‌شود.

نزادی گفت: آب انبار‌ها در شرایط بحران می‌تواند ابزار نجات جان شهروندان باشد و حجم آب انبارهای کاشان ۴۵ هزار متر مکعب است که نیمی از آن‌ها را با استفاده ار آب زاینده رود برای مصرف شهروندان آب گیری می‌کنیم.

رییس اداره اوقاف شهرستان آران و بیدگل گفت: حفظ و احیای آب انبارهای هر منطقه تلاش مبارکی برای احیای سنت وقف و تشویق مردم به مشارکت در این سنت نیک و پسندیده است که مورد سفارش اولیا الهی بوده است.

حجه الاسلام «علیرضا محلوجی» افزود: در اندیشه خیرخواهانه و اخلاق نوع دوستانه گذشتگان ما، آب انبار‌ها از چنان ارزش و قداستی برخوردار بوده است که برای حفظ و نگهداری آن‌ها نیز، موقوفاتی را اختصاص می‌داده‌اند.

وی اظهار داشت: اقدام شهروندان برای احیای آب انبار‌ها، تلاشی قابل تحسین است و اداره اوقاف و امورخیریه، ضمن استقبال از ادامه این فعالیت، آماده انجام هرگونه همکاری در این زمینه است.

محلوجی گفت: به منظور حمایت از آغاز فعالیت کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد، تفاهم نامه‌ای منعقد شده است که با عضویت نماینده اداره اوقاف و امور خیریه، آب انبارهای این شهر تاریخی نیز در اختیار شهرداری نوش آباد قرار خواهد گرفت.

شهردار نوش آباد گفت: کمبود آب، مشکل امروز جامعه ما نیست، بلکه ایجاد قنات و آب انبار‌ها سند محکمی است که گذشتگان ما، کمبود آب را احساس کرده و به دنبال حفظ این منابع حیاتی بوده‌اند و مصرف بهینه آب، به عنوان بخشی از فرهنگ مردم ایران به ویژه ساکنان کویر بوده است.

«علی اصغر شقایقی» افزود: در سال‌های اخیر، مصرف هوشمندانه منابع آب، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، از این رو بعد از کشف شهرزیر زمینی نوش آباد، با نظر کار‌شناسان فرهنگی، آب انبارهای نوش آباد به عنوان ورودی در نظر گرفته شد تا به این وسیله ضرورت حفظ منابع آب به گردشگران یادآوری شود.

به گفته وی، گردشگران در ابتدای ورود به مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، به مخزن آب انبار هدایت می‌شوند و راهنمایان گردشگری، ضمن توضیح شیوه ساخت و نوع معماری آن‌ها، به ویژه اهمیت و شیوه‌های درست مصرف کردن آب توضیح می‌دهند.

وی تاکید کرد: هدف از تشکیل، کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد در شهرداری، ترویج فرهنگ مصرف آگاهانه و ضرورت صرفه جویی شهروندان در استفاده از آب است.

شقایقی گفت: در کمیته احیا و حفظ آب انبارهای نوش آباد، نمایندگانی از اداره‌های اوقاف، دادگستری، آب و فاضلاب، میراثفرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی، شورای اسلامی و شهرداری نوش آباد عضو هستند که با مشارکت کمیته سقایت کاشان و با نظارت پایگاه پژوهشی میراثفرهنگی نوش آباد، فعالیت خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز