خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس جمهور:

فرش ایرانی، فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به جهان معرفی می کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۹۷۰

جهانگیری با تاکید بر اینکه موضوع صادرات در مقطع فعلی یکی از اولویتهای مهم کشور محسوب می شود، از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی خواست وارد صحنه عمل شده تا با حمایتهای دولت، بخشی از مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان رفع گردد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فرش از دیرباز بعنوان یکی از کالاهای صادراتی ایران محسوب می شده است، گفت: البته فرش ایرانی تنها یک کالای صادراتی نیست بلکه به هر نقطه ای که ورود پیدا می کند کوله باری از فرهنگ، تمدن و تاریخ ایرانی را به مردم معرفی می کند.

به گزارش ایلنا، ‌ اسحاق جهانگیری در آیین گشایش بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: باید علاوه بر توجه به کالاهای صادراتی سنتی همچون فرش، پسته و زعفران، کالاهای صنعتی و مدرن همچون محصولات پتروشیمی و صنایع معدنی و الکترونیک را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان فرشباف ایرانی شاهکارهای بزرگی را خلق می کنند، افزود: باید تلاش کنیم موانع پیش روی تولیدکنندگان فرش همچون مشکلات مربوط به بیمه و تبلیغات را حل کنیم و زمینه توسعه صادرات این محصول را نیز فراهم آوریم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه موضوع صادرات در مقطع فعلی یکی از اولویتهای مهم کشور محسوب می شود، از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی خواست وارد صحنه عمل شده تا با حمایتهای دولت، بخشی از مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان رفع گردد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تحریم کشور روسیه از سوی کشورهای غربی خاطرنشان کرد: دولت روسیه نیز اقدام مقابله به مثلی انجام داده و ورود میوه و موادغذایی از کشورهای غربی را ممنوع کرده است که این فرصتی مناسب برای صادرکنندگان ایرانی محسوب می شود تا بتوانند خلا کشورهای غربی را جبران نمایند.

وی افزود: دولت برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام داده و انتظار می رود که بخش خصوصی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و وارد عمل شود.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه یکی از بازارهای مهم هدف برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند، گفت: ایران صادرات غیر نفتی خود را به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین افزایش داده و امیدواریم پس از دستیابی به توافق با کشورهای ۱ + ۵ صادرات ما به کشورهای اروپایی نیز افزایش پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شروع به کار دولت تدبیر و امید، به مشکلات پیش روی دولت یازدهم از زمان آغاز به کار اشاره کرد و گفت: دولت تلاش کرد بخش زیادی از دغدغه ها و نگرانی های مردم و کشور را کاهش دهد و امیدواریم بتوانیم همه این مسائل را حل کنیم.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بخش سیاست خارجی و تحریمهای ظالمانه و ضدانسانی از سوی کشورهای غربی خاطرنشان کرد: این تحریمها بخشهای مختلفی راتحت فشار قرار داد و حتی در بخش دارو نیز کشور را با مشکلاتی مواجه کرد که البته دریک سال گذشته با تعاملات سازنده ای که با کشورهای ۱ + ۵ صورت گرفته، دستاوردهای خوبی حاصل شده و افق روشنی پیش روی ما قرار دارد.

جهانگیری تصریح کرد: البته ملت ایران نشان داده است که همواره از مواضع اصولی و حقوق خود دفاع خواهد کرد و از دولتمردان نیز انتظار دارند ضمن دفاع از حقوق آنها، بنیان تحریم ها را از میان برداشته تا بتوان از فرصتهای بین المللی برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه از رکود و تورم بعنوان دو مشکل اصلی اقتصادی پیش روی دولت یاد کرد و گفت: در طول یکسال گذشته در بخش تورم به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کردیم؛ به گونه ای که حتی برای اقتصاددانان داخلی و همچنین مجامع بین المللی مثل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، این میزان از کاهش تورم در طول یکسال دستاوردی فوق تصور بود.

وی سه نرخه بودن قیمت ارز را از دیگر مشکلات پیش روی دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: این وضعیت باعثسردرگمی فعالان اقتصادی شده بود و زمینه ایجاد رانت و فساد را نیز فراهم کرده بود. البته در زمان مقتضی در خصوص رانت ها و سوء استفاده هایی که در سالهای گذشته در بخش ارز صورت گرفته به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی و سیاستگذاری های دولت تدبیر و امید طی یک سال گذشته، به ثبات نرخ ارز و حذف ارز مرجع اشاره کرد و افزود: بسیاری افراد معتقد بودند با این کار قیمت کالاها ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند اما برای حذف ارز مرجع و تبدیل آن به قیمت ۲۴۷۷ تومان با هوشمندی دقیقی تصمیم گیری شد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: یکی دیگر از مسائلی که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود و باید به سرعت برای آن تصمیم گیری می کرد موضوع هدفمندسازی یارانه ها بود؛ چرا که کل درآمد حاصل از طرح هدفمندی ۲۸ هزار میلیارد تومان بود اما حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان در میان مردم توزیع می شد و این در حالی بود که بنا بر تصویب قانونگذار، تنها ۵۰ درصد از درآمد حاصل از طرح هدفمندی یعنی ۱۴هزار میلیارد تومان باید در میان مردم توزیع می شد.

وی افزود: بنابراین دولت هر ماه با مشکلات متعددی برای تامین یارانه مواجه بود و یکی از دلایل رکود در بخش طرح های عمرانی نیز این بود که اعتباراتی که باید در بخش طرحهای عمرانی اختصاص می یافت، به صورت نقدی در میان مردم توزیع می شد.

جهانگیری اضافه کرد: تنها راهی که دولت تدبیر و امید پیش بینی کرد افزایش قیمت حاملهای انرژی بود تا بتواند بخشی از کسری های مربوط به طرح هدفمندسازی یارانه ها را جبران کند که این به معنای یک فشار جدید به نرخ تورم کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در نتیجه سیاستگذاری های دقیق دولت یازدهم تورم نقطه به نقطه که در مرداد ماه سال ۹۲،۴۳ درصد بود به ۱۴.۶ در خرداد سال ۹۳ رسید، گفت: قرار بود تورم در پایان سال به ۲۵ درصد برسد اما در تیر ماه سال جاری به ۲۵ درصد رسید و بر این اساس دکتر روحانی در سخنرانی های خود اعلام کردند که تا پایان سال جاری تورم به زیر ۲۰ درصد می رسد و بر این اساس انتظار می رود نرخ سود سپرده گذاری نیز تغییر کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به برنامه ریزی های دولت برای خروج از شرایط رکود اشاره کرد و گفت: باید تولید داخل را راه انداخته و فرصت سرمایه گذاری در کشور را فراهم کنیم چرا که مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان جز از طریق ا فزایش سرمایه گذاری میسر نیست.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید اصلاحات جدی در بخشهای اقتصادی کشور ایجاد شود به لایحه دولت که برای خروج از رکود تدوین شده اشاره کرد و گفت: دولت مصوبات متعددی نیز برای این منظور در سطح دستگاه های اجرایی داشته است.

معاون اول رئیس جمهور یکی از جهت گیریهای اصلی دولت برای خروج از رکود را گسترش بازارهای مورد نیاز کالاهای ایرانی عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی باید بازارهای بزرگتری در اختیار داشته باشند برای همین دولت به موضوع افزایش صادرات غیرنفتی بعنوان یکی از اولویتها می نگرد و در تلاش است تا موانع صادرات را برطرف کند.

گفتنی است جهانگیری پس از سخنرانی در این مراسم، بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران را افتتاح کرد و ضمن بازدید از برخی غرفه های مستقر در این نمایشگاه، در جریان توانمندی های تولیدکنندگان و هنرمندان کشورمان در بخش فرش قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز