خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت گئو ویدن گرن در شهر کتاب

کد خبر : ۱۹۷۶۴۳

مراسم بزرگداشت گئو ویدن گرن و بررسی کتاب «پژوهشی در خرقه‌ی درویشان و دلق صوفیان» در شهرکتاب برگزار می‌‌شود و نصرالله پورجوادی، فضل‌الله پاکزاد و بهار مختاریان درباره‌ی مقام علمی و آثار او سخن می‌گویند.

کتاب «پژوهشی در خرقه‌ی درویشان و دلق صوفیان» نوشته‌ی گئو ویدن گرن به قلم بهار مختاریان به فارسی ترجمه و به همت نشر آگه منتشر شده است.

به گزارش ایلنا؛ دکتر گئو ویدن گرن، شرق‌شناس‌شناس، ایران‌شناس و دین‌پژوه سوئدی در ۱۹۰۷ در استکلهم زاده شد و پس از تحصیل الهیات، تاریخ ادیان و زبان و ادبیات لاتین و زبان‌ها و ادیان ایرانی و سامی فعالیت علمی خویش را پس از اخذ دکترا از ۱۹۳۶ در دانشگاه اوپسالا آغاز کرد و در ۱۹۹۶ درگذشت. حوزه‌ی مطالعاتی ویدن گرن پدیدارشناسی دین بود و درباره‌ی ادیان و مذاهب ایرانی از جمله اسلام پژوهش‌هایی انجام داد.

وی به زبان‌های اوستایی، پهلوی، ارمنی، ترکی، فارسی، سانسکریت و سامی تسلط داشت و آثار متعددی منتشر کرد. شش کتاب او با عنوان‌های مانی و تعلیمات او(ترجمه‌ی نزهت صفای اصفهانی)، هنر مانوی و زرتشتی(ترجمه‌ی یعقوب آژند)، فئودالیسم در ایران باستان(ترجمه‌ی هوشنگ صادقی)، دین‌های ایران باستان(ترجمه‌ی منوچهر فرهنگ)، جهان معنوی ایرانی از آغاز تا اسلام(ترجمه‌ی محمود کندری) و پژوهشی در خرقه‌ی درویشان و دلق صوفیان(ترجمه‌ی بهار مختاریان) به فارسی برگردانده و انتشار یافته است. ویدن گرن در دهه‌ی ۱۹۷۰ ۱۹۶۰ ریاست انجمن بین‌المللی تاریخ دین را بر عهده داشت.

مراسم بزرگداشت گئو ویدن گرن و بررسی کتاب «پژوهشی در خرقه‌ی درویشان و دلق صوفیان» در روز سه‌شنبه چهارم شهریور ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌‌شود و نصرالله پورجوادی، فضل‌الله پاکزاد و بهار مختاریان درباره‌ی مقام علمی و آثار او سخن می‌گویند.

قرار است که مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهر کتاب با همکاری مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوئد و دانشگاه‌های استکهلم، اوپسالا و لوند برنامه‌های مختلفی را در ایران و سوئد در معرفی فرهنگ ایران و اسلام و فرهنگ سوئد برگزار نمایند.

در آینده‌ای نزدیک نیز بزرگداشت اریک هرملین، ایران‌شناس برجسته‌ی سوئدی، با حضور پژوهشگران و ایران‌شناسان سوئدی در شهر کتاب و دانشگاه لوند برگزار می‌شوند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز