خبرگزاری کار ایران

حمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد؛

یک هیات تجاری ۱۵ مهر به روسیه می رود / بسته سیاستی تدوین شده فاقد بودجه و برنامه عملیاتی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۵۱۱

باید اعلام کنم که بسته سیاستی تدوین شده برای کشور ما فاقد بودجه و برنامه عملیاتی است.

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان پارلمان بخش خصوصی ایران است. او می‌گوید باید مسائل اقتصادی کشور هر روز مورد بررسی قرار داده شود و رسانه‌ها تا به امروز به خوبی توانسته‌اند این مهم را اجرایی کنند. اتفاقات چندی پیش در بخش اقتصاد از جمله بسته خروج از رکود تورمی تا برگزاری همایش توسعه صادرات غیرنفتی سبب شد تا با او تماس گرفته و نظرش را در خصوص این قبیل موضوعات جویا شویم. البته فرصت حضور در بازار روسیه و همچنین سهام عدالت نیز از بخش های دیگری بود که با وی در این خصوص مطرح کردیم تا بدانیم این فعال بخش خصوصی در این دو بخش چه نظری دارد.

همایش صادرات غیر نفتی را چگونه دید آیا به نظر شما برگزاری این چنین همایش‌هایی می‌تواند گره از مشکلات باز کند یا خیر؟

متاسفانه در همایش توسعه صادرات که هفته پیش برگزار شد با وجود اینکه تمرکز همایش بر «بسته خروج غیر تورمی از رکود» بود اما خبری از دست‌اندرکاران تدوین آن نبود همچنین، در پنل «سیاست‌های دولت» نیز که قرار بود ریاست سازمان توسعه تجارت حضور داشته باشند به علت جلسه هم‌زمان با آقای جهانگیری حضور نداشت. البته در این همایش دکتر سلطانی فر در خصوص الزامات توسعه صادرات و لزوم داشتن استراتژی سخرانی کرد، حمیدرضا صالحی درباره بسترهای توسعه صادرات و چالش‌های آن و مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر و معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با دخالت توسعه مدارانه دولت در صادرات صحبت کرد که البته او کمک دولت به سرمایه گذاری را عامل افزایش صادرات اعلام کرد.

نقاط ضعف «بسته خروج غیر تورمی از رکود» را چه می‌دانید؟

افزایش سود بانکی تسهیلات صادراتی و محدود شدن معافیت مالیاتی به ۵۰ درصد برای اقلام معدنی از نقاط ضعف عمده بسته است و نکته دیگر این است که بسته فاقد اکشن پلنت است و به جای این‌که مسئله محور باشد هدف محور است.

آیا مشابه بسته ارائه شده در کشور دیگری اجرا شده است؟

ترکیه بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ بسته‌ای را تدوین کرد که ۲۶ نفر مدیران تشکل‌های صادراتی این کشور بودند، ۶ نفر از وزارت تجارت خارجی و تنها یک نفر از «اگزیم» بانک ترکیه، بسته مذکور با بررسی نقطه ضعف و قوت آن سال‌های ترکیه که نقدینگی و بازاریابی بود تدوین شد که در ‌‌‌نهایت موفق شد ظرف دو سال صادرات را به ۸۱ درصد افزایش دهد. البته گویا بسته ما کلی تر است.
همچنین از دیگر نکات مهم در بسته اقتصادی ترکیه انتخاب ۵ استراتژی بود که برای هر یک چندین راهبرد پیش‌بینی شد و در ‌‌‌نهایت ده پروژه عملیاتی تعریف شد که پروژه استاندارد و برند سازی پوشاک، پروژه خوشه نساجی، ایجاد دیتا سنتر، راه‌اندازی مرکز آموزش بازرگانی، راه‌اندازی وب سایت برای ۶۲ رایزن بازرگانی ترکیه از عمده پروژه‌های تعریف شده بود.

چه‌قدر فاصله بین بسته بست خروج از رکود ایران با سند ترکیه وجود دارد؟

واقعیت را اگر بخواهم بگویم باید اعلام کنم که بسته سیاستی تدوین شده برای کشور ما فاقد بودجه و برنامه عملیاتی است.

از این بسته کمی فاصله بگیریم و به سراغ روابط بین المللی برویم. آیا ایران می‌تواند از شکاف ایجاد شده بین روسیه و آمریکا به نفع خود استفاده کند؟

هم اکنون فرصت خوبی برای حضور در بازار روسیه فراهم شده است و در این راستا نیز اتاق تهران به دعوت دفتر ریاست جمهوری و اتاق روسیه در تلاش اعزام یک هیئت تجاری در تاریخ ۱۵ مهر به روسیه است اما نکته حائز اهمیت این است که بانک مرکزی باید بستر لازم جهت عقد قرارداد تها‌تر یا دریافت و پرداخت وجه به روبل و ریال را فراهم کند.

اجرای قانون اصل ۴۴ را در این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده اجرای این قانون را داستان غم‌انگیز بخش خصوصی می‌دانم. این اصل که در سال ۵۸ تصویب شد بخش خصوصی را به حاشیه راند ودر سال ۸۴ نیز پس از بازنگری، بخش نیمه دولتی را رقیب بخش خصوصی کرد.

دولت در نظر دارد بسته سهام عدالت ارائه دهد که در آن منفعت مردم لحاظ شود نظر شما در این خصوص چیست؟

چندی پیش با دکتر پورابراهیمی صحبتی در این باره مطرح شد که ایشان یکی از علل ناکارایی اقتصاد کشور را در سهام عدالت دانستند به گفته وی ارزش فعلی سهام عدالت ۹۶ میلیارد تومان است و بدهی دارندگان آن به دولت ۳۵ میلیارد تومان است که البته این بخش از رها‌ترین بخش اقتصادی کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز