خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست کردستان:

اسکله تالاب زریبار مریوان تکمیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۴۴۶

خرید و نصب ایستگاه‌های پایش آنلاین هوا در شهرهای مریوان و سقز، خرید و نصب ایستگاه پایش آنلاین آب تالاب زریبار، احداثآشیانه تراکسور و مرکز پایش تالاب زریبارو ساماندهی و زهکشی جانبی رودخانه قزلچه سو از مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های هفته دولت است.

مدیر کل محیط زیست کردستان از تکمیل تالاب زریبار مریوان در هفته دولت خبر داد و گفت: همزمان با هفته دولت ۱۱ طرح و پروژه زیست محیطی در راستای حفاظت از محیط زیست استان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

عبدالوحید ریاضی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از سنندج، اظهار داشت: خرید و نصب ایستگاههای پایش آنلاین هوا در شهرهای مریوان و سقز، خرید و نصب ایستگاه پایش آنلاین آب تالاب زریبار، احداثآشیانه تراکسور و مرکز پایش تالاب زریبار، ساماندهی و زهکشی جانبی رودخانه قزلچه سو از مهم‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های اداره کل در هفته دولت است.

وی، احداثدر مخزن ۳۳ متر مکعبی به همراه سامانه انتقال، احداثآبشخور و بهسازی چشمه‌های منطقه حفاظت شده بیجار و راه اندازی مرکز تجمیع دیتا ایستگاههای هوا و آب استان را از دیگر پروژه‌های مد نظر در این هفته نام برد.

ریاضی فر، با اشاره به اینکه هزینه ساخت و افتتاح و بهره برداری از این طرح‌ها حدود یک میلیارد و یکصد میلیون ریال بوده است، تصریح کرد: طرح‌ها و پروژه‌های زیست محیطی با توجه به اهمیت در آن‌ها و تاثیری که بر سلامتی وزندگی مردم دارند باید در اولویت کاری دولت در تمامی بخشهای قرار گیرد.

آغاز سرشماری تابستانه وحش در استان

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این سرشماری در مناطق حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۱هزار و منطقه حفاظت شده قروه با ۴۳ هزار هکتار وسعت، عبدالرزاق سقز با ۳۹ هزار هکتار ومنطقه کوسالان و شاهو درشهرستانهای مریوان و سروآباد با ۵۷ هزار هکتار وسعت توسط ۲۵ نفر از پرسنل اجرایی در قالب ۱۰ تیم انجام می‌شود که گونه‌های شاخص ازجمله قوچ و میش ارمنی، کل و بز، گراز، کفتار و گرگ مورد سرشماری قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی و بی‌رویه، خشکسالی و نداشتن منابع آبی مناسب و کافی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده پستانداران وحشی در استان کردستان محسوب می‌شود که افزایش تعداد مأمورین اجرایی، افزایش تعداد پاسگاههای محیط بانی در مناطق تحت مدیریت و ترمیم نقاطی از زیستگاههای آسیب دیده از اقداماتی است که برای حفاظت بیشتر از حیات وحش کردستان توسط این اداره کل در دست اقدام است.

ریاضی فر با اشاره به اینکه این سرشماری با استفاده از روش مستقیم وبهره گیری از تجهیزاتی چون GPS، دوربین چشمی، دوربین تله‌ای و تلسکوپ انجام می‌شود، افزود: هدف از این کار دستیابی به میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آن‌ها، آگاهی از نحوه پراکنش گونه‌های شاخص، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبود‌ها و نارسایی‌ها، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران در هریک از مناطق تحت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه روشهای بهبود مدیریت با توجه به نتایج به دست آمده است.

استان کردستان دارای ۵ منطقه تحت مدیریت است که شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۱ هزار هکتار، منطقه بدرو پریشان قروه با ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار، منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و همچنین پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت ۳ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو که زیستگاه پرنده نادر «می‌ش مرغ» با وسعت ۲۴ هزار هکتار است که این استان را یکی از منحصر به فرد‌ترین نقاط کشور در تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز