خبرگزاری کار ایران

انتظار دانشگاهیان از مجلس شورای اسلامی؛

کمیته تحقیق و تفحص برای رسیدگی به بورسیه‌های غیرقانونی تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۲۶۵

در ۸ سال گذشته نظم دانشگاه و قواعد پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف و جذب اعضای هیات علمی به هم خورده و دولت باید این وضعیت را به حالت عادی باز گرداند.

استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: اکنون توقع جامعه دانشگاهی این است که مجلس یک کمیته تحقیق و تفحص برای رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها و استخدام‌های غیرقانونی در دانشگاه با حضور نمایندگان دانشگاهی تشکیل دهد و این مسائل را پیگیری کند.

محمدامین قانعی راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا عدالت آموزشی را مهمترین خواسته جامعه دانشگاهی عنوان کرد وافزود: در ۸ سال گذشته نظم دانشگاه و قواعد پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف و جذب اعضای هیات علمی به هم خورده و دولت باید این وضعیت را به حالت عادی باز گرداند.

وی با بیان اینکه مناسبات دانشگاهی باید بر اساس علم و هنجارهای علمی باشد نه بر اساس قواعد سیاسی و خویشاندبازی‌، ادامه داد: این اتفاقات سبب ایجاد فساد علمی و کاهش کیفیت دانشگاه‌ها می شود و محصولات دانشگاهی و فرایندهای علمی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه آموزش عالی باید در دسترس همه قرار داشته باشد، افزود: برداشتی که در افکار عمومی وجود داشته پس از استیضاح نیز تغییری نکرده است، به نظر می‌رسد افکار عمومی هنوز بر این عقیده است که دلیل استیضاح وزیر، افشای برخی قانون شکنی‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه فرجی دانا فردی قانون مدار است، ادامه داد: آنچه در دانشگاه در ۸ سال گذشته رخ داد مانند فسادهایی است که در عرصه اقتصاد صورت گرفت، دولت یازدهم باید مشکلات را در این عرصه‌ها رفع کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مطرح شدن معضل فرار مغز‌ها در جلسه استیضاح و ارتباط آن با استخدام‌ها و بورسیه‌های غیرقانونی، ادامه داد: نه تنها بورسیه‌های غیرقانونی بلکه استخدام‌های غیرقانونی نیز سبب دلسردی برخی جوانان در دولت قبل و مهاجرت آنها به خارج از کشور شد، من شاهد بودم که در ۴،۵ سال گذشته بسیاری از جوانان به خاطر ناامیدی از ادامه تحصیل در داخل کشور، مهاجرت کردند و از آنجا که امیدی به استخدام در مشاغل دانشگاهی نیز نداشتند دیگر به کشور بازنگشتند.

وی با اشاره به اینکه احساس ناامنی در مشاغل دانشگاهی عوارض زیادی برای جامعه علمی کشور دارد، افزود: ایجاد عدالت آموزشی مهمترین خواسته جامعه دانشگاهی از سرپرست جدید وزارت علوم است.

قانعی راد در مورد رکود در دانشگاه‌ها هشدار داد و افزود: ‌ افرادی که در دانشگاه قرار می‌گیرند باید از کیفیت علمی خاصی برخوردار باشند این حقیقی است که در تمام دنیا پذیرفته شده در غیر این صورت جامعه علمی نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز