خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

تیم مذاکره‌کننده لغو کلیه تحریم‌ها را دنبال می‌کند / اگر۵ + ۱حسن‌نیت داشته باشد؛ مذاکرات به نتیجه می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۱۰۹

درخصوص همکاری با عربستان قبلا از جانب ما اعلام آمادگی شده / گفت‌و‌گو‌ها با ۵ + ۱ از طریق سفارت‌خانه‌ها در تهران ادامه دارد / در حوزه‌هایی که توافق شده ازجمله در بخش پتروشیمی و بحث‌های بیمه‌ای؛ قدم‌هایی برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با اشاره به سالروز کودتای ننگین ۲۸ مرداد طی سخنانی اظهار داشت: به طور قطع مسئولیت مستقیم همه ابعاد این کودتای ننگین متوجه عاملان کودتا بوده و خشم و بی‌اعتمادی عمیق ملت ایران ناشی از همین رویکردهای خصمانه و مداخله‌جویانه تلقی می‌شود و این رویکرد متاسفانه تاکنون نیز همچنان تداوم داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت یازدهم نیز در چارچوب سیاست تنش‌زدایی و در مسیر خطوط کلی سیاست‌های نظام در جهت‌گیری سیاست خارجی؛ تکریم و احترام ملت ایران را دنبال می‌کند و مبانی اصلی سیاست خارجی کشور نیز بر همین اساس تنظیم شده است.

افخم در ادامه این نشست؛ در پاسخ به خبرنگار ایلنا؛ درخصوص ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه و همچنین آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشتی روزنامه واشنگتن پست گفت: در مورد ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه پیگیری‌هایی برای ادامه کمک به غزه وجود دارد اما هنوز شرایط برای ارسال این کمک‌ها فراهم نشده در عین حال دفتر حفاظت از منابع ما در قاهره این موضوع را در دست پیگیری دارد و به محض اینکه شرایط فراهم شود این کمک‌ها به غزه ارسال خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست نیز گفت: درمورد این موضوع اطلاع جدیدی در دست نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع وزارت خارجه کشور در ارتباط با ناآرامی‌های یمن و همچنین آخرین اخبار مرتبط با احمد نیکبخت(دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن) توضیح داد: درخصوص آقای نیکبخت سفیر ما ملاقات‌هایی را با برخی از مسئولان یمنی داشته و آنچه که ما اطلاع داریم این است که ایشان خوشبختانه در سلامت بسر می‌برند و پیگیری‌ها برای آزادی ایشان همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: اما درباره اوضاع یمن؛ ما از روندهای سیاسی حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این ساز و کارها پاسخی به مطالبات مشروع مردم باشد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آینده‌ی سیاسی یمن براساس همکاری و مشارکت همه گروه‌ها و احزاب سیاسی باشد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره نتیجه نهایی سفر " آمانو " به ایران توضیح داد: ‌ همکاری‌های ایران و آژانس؛ همکاری‌هایی رو به رشد است و ما همچنان مسیر پیشرفت را طی می‌کنیم و تفاهماتی بین ایران و آژانس صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: ایران مصمم است با آژانس همکاری کند و سفر آقای آمانو هم در همین چارچوب بوده و این مسیر یک مسیر سازنده است. در عین حال ما امیدواریم این گفتگوها در یک فضای کاملا فنی و حقوقی پیش برود و آژانس مانع از تاثیر سیاسی بر این روند مذاکرات شود اما بطور خلاصه ما این سفر را سفر سازنده‌ای ارزیابی می‌کنیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری با اشاره به یادداشت اخیر نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر لزوم همکاری با ایران در مبارزه با داعش و نظر وزارت خارجه ایران درباره این یادداشت؛ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران گفتگوهاییی را با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی درخصوص خطر تروریست شروع کرده و مشورت‌ها و رایزنی‌ها با کشورهای مختلف در جریان است. ما در چارچوب مقررات بین‌المللی گفتگوهایی را تنظیم می‌کنیم و معتقدیم این رایزنی‌ها و گفتگوها هر اندازه که بیشتر باشد و هراندازه که کشورها بیشتر درگیر این موضوع شوند؛ حل و فصل مشکل تروریست با مرکزیت عراق امکان پذیر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رفت و آمدهای آقای ظریف به کشورهای اروپایی نیز گفت: آقای ظریف طی دو هفته آینده به چند کشور اروپایی سفر خواهند داشت که متعاقب قطعی شدن این برنامه‌ها، آنها را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدام آمریکا در بمباران مواضع داعش در عراق و بخصوص کردستان عراق و اینکه چرا تاکنون تقاضایی برای بمباران مواضع داعش در سوریه صورت نگرفته؛ تصریح کرد: ما از ابتدای بحران تروریست در عراق اعلام کردیم که مخالف دخالت نظامی کشورهای دیگر در عراق هستیم و در عین حال منافع و تصمیمات دولت عراق برای حل و فصل این معضل مبتنی برخواست مسئولین عراق است و موضع ما در این خصوص کاملا روشن است.

وی ادامه داد: درمورد همکاری ایران و انگلیس در مقابله با داعش نیز لازم می‌دانم که یادآوری کنم حمایت کشورهای غربی به خصوص آمریکا از کشورهایی که تامین کننده منابع مالی داعش است؛ برای همگان روشن است و دولت آمریکا باید مواضع صریح و به‌دور از دوگانگی نسبت به مساله تروریست داشته باشد. چنانچه مواضع آنها شفاف و روشن باشد؛ زمینه‌ی این همکاری‌ها نیز فراهم خواهد شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص انتقاداتی که در برخی رسانه‌ها به تیم سیاست خارجی دولت یازدهم و عدم موضع‌گیری‌های قاطع وزارت خارجه در مقابل توهین‌های مقامات غربی به ویژه آمریکا مطرح می‌شود، با تاکید براینکه این نقد؛ نقد درستی نیست، خاطرنشان کرد: البته منتقدانی وجود دارند که انتظارات و خواست خود را مطرح می‌کنند اما مواضع تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی کاملا صریح و شفاف است.

وی همچنین تصریح کرد: موضع تیم مذاکره‌ کننده در رابطه با همه کشورها مبتنی بر اصولی است که برای سیاست خارجی تعیین شده لذا رویکرد ما؛ یک رویکرد مبتنی بر احترام متقابل بر تکریم ملت ایران است اما برخی منتقد هستند و این رویکرد را نمی‌پسندند. البته این انتقادات طبیعی است اما باید توجه داشته باشیم که نقدها باید منصفانه باشد و اینگونه فضاسازی‌ها هیچ کمکی به تنویر افکار عمومی نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: براساس توافقات مشترک در حوزه‌هایی که توافق صورت گرفته؛ تحریم‌ها نادیده گرفته شده از جمله در بخش پتروشیمی و در بحث‌های بیمه‌ای قدم‌هایی برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است اما تیم مذاکره کننده ایران همچنان لغو تمامی تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نقض آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما نقض آتش‌بس موقت و حملات صهیونیستی علیه ساکنان بی‌دفاع مردم غزه را به شدت محکوم می‌کنیم و بی‌تردید سریال جدید در خیابان‌های غزه حاکی از عدم پایبندی رژیم صهیونیستی بر هر نوع توافق و ناتوانی آن‌ها در مقابل مقاومت مردم فلسطین است.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با تجلیل از مقاومت مردم غزه همواره از کشور‌ها و دولت‌های مسئول بین‌المللی درخواست کرده که در مقابل این اقدامات ضدبشری واکنشی جدی نشان دهند.

در ادامه این نشست خبرنگار دیگری با اشاره به پیشروی گروه تروریستی داعش تا ۵۰ کیلومتری کرمانشاه از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا پناه‌جویانی از عراق تاکنون از ایران درخواست کمک کرده‌اند یا خیر؟

افخم در پاسخ به این سوال گفت: تاکنون برای ورود به داخل خاک ما به صورت جدی درخواستی مطرح نکرده‌اند لذا تاکنون در مورد این موضوع خبر جدیدی نداریم و تبعا اگر موضوعی پیش بیاید مسئولین آن را بررسی می‌کنند و متعاقب آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین رایزنی‌ها در دیدارهای دو جانبه ایران با کشورهای ۵ + ۱ توضیح داد: ما در گذشته نیز اعلام کردیم که در اوایل سپتامبر مذاکراتی انجام خواهد شد اما گفت‌و‌گو‌ها با اعضای ۵ + ۱ از طریق سفارت‌خانه ‌های آن‌ها در تهران ادامه دارد و احتمالا تا قبل از برگزاری نشست سازمان ملل متحد مشورت‌ها برای تنظیم قطعی زمان مذاکرات انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره آقای ظریف و خانم اشتون نیز در برنامه وجود دارد و به محض اینکه محل دقیق این مذاکرات روشن شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه آیا تیم مذاکره‌کننده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مذاکراتی خواهند داشت یا خیر، با بیان اینکه زود‌تر از موعد نمی‌توان خبری را اعلام کرد، افزود: به هر حال پیش‌بینی شده در حاشیه نشست سال جاری مجمع عمومی، مذاکرات ایران با کشورهای ۵ + ۱ انجام شود اما هنوز زمان قطعی آن و اینکه چه دوره‌ای از آن ایام خواهد بود مشخص نیست اما پیش از آن آقای ظریف و خانم اشتون دیداری خواهند داشت که زمان این مذاکرات نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما با تک تک اعضای مذاکره‌کننده که در ایران دارای سفارت‌خانه هستند در حال گفت‌و‌گو هستیم البته به غیر از آمریکا که شاهد بودیم که با این کشور نیز مذاکراتی در ژنو انجام شد و اگر تا قبل از مجمع عمومی نیاز باشد که در سطح دیگری مذاکره صورت گیرد آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با ارزیابی این نظر که اگر رابطه ایران و عربستان حل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، با تاکید بر این که ما از هر گونه گفت‌و‌گو و همکاری برای حل مشکلات به عنوان یک راهکار موثر یاد کرده‌ایم، افزود: در خصوص همکاری با عربستان نیز قبلا از جانب ما اعلام آمادگی صورت گرفته و نقش دو کشور در تحولات منطقه و حوزه‌های مختلف مورد توجه بسیاری از تحلیل‌گران منطقه‌ای است. لذا امیدواریم همه کشورهای منطقه از طریق گفت‌و‌گو به یک همگرایی برای حل وفصل معضلات منطقه‌ای و تامین ثبات منطقه‌ای دست یابند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اجلاس شانگهای و اینکه گفته می‌شود ایران و چند کشور دیگر که عضو ناظر بودند به عنوان عضو دائم معرفی می‌شوند گفت: اجلاس شانگهای تشکیل شد و متعاقب آن اخباری در رابطه با این اجلاس منتشر گردید و این گفتگو‌ها در خصوص تغییر وضعیت کشورهای ناظر به عنوان بحثدرون گروهی اصلی سازمان است و هنوز خبر رسمی در رابطه با این موضوع در دست نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با لغو تحریم‌ها، خاطر نشان کرد: اگر کشورهای ۵ + ۱ حسن نیست داشته باشند مذاکرات به نتیجه می‌رسد و حصول توافق در زمانبندی پیش‌بینی شده امکان پذیر خواهد بود.

وی در خصوص بحثتحریم‌ها نیز تصریح کرد: بر اساس توافقات مشترک در حوزه‌هایی که توافق صورت گرفته تحریم‌ها نادیده گرفته شده از جمله در بخش پتروشیمی و در بحث‌های بیمه‌ای قدم‌هایی برای رفع تحریم‌ها برداشته شده است اما تیم مذاکره کننده ایران همچنان لغو تمامی تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تاثیر انتخابات میان دوره‌ای مجلس آمریکا بر روند مذاکرات، گفت: اینکه کشورهای مختلف ساز و کارهای متفاوتی داشته باشند طبیعی است و ما از ابتدا هم شاهد تندرویی‌هایی از جانب برخی از مسئولین آمریکایی بوده‌ایم و این طبیعی است که گروه‌های جنجالی و تندرو مخالف ادامه این مذاکرات هستند اما در عین حال این مربوط به مسئولیت مذاکره کننده امریکایی است که چگونه جمع‌بندی مورد نظر را برای آمدن بر سر میز مذاکره تنظیم کند کمااینکه در داخل کشور ما هم شما شاهد دیدگاه‌های مختلفی نسبت به اصل روند مذاکرات هستید اما آنچه که مهم است این است که تیم مذاکره کننده چه مسائلی را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی اموال بلوکه شده ایران که قرار بود آزاد شود در امارات مانده اما امارات حاضر نیست که این اموال را به صورت دلار و یورو تحویل دهد، توضیح داد: چنین شرایطی وجوددارد که با پول ملی آن‌ها بخشی از این اموال مبادله شود که در این خصوص نیز مذاکراتی در حال انجام است که بتوانیم متناسب با شرایط و منافعی که مورد نظرمان است به یک جمع‌بندی برسیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص همکاری بخش‌های خصوصی بین ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دو کشور همسایه هستند و تبعا در شرایط مختلف متناسب با زمینه‌هایی که وجود دارد دو کشور تلاش می‌کنند همکاری‌هایی با هم داشته باشند.

وی ادامه داد: در هر حال شرایطی که در پی تحریم این کشور به وجودآمده ممکن است بخش خصوصی این کشور را ترغیب کند که بیشتر از گذشته در این حوزه‌ها فعال شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز