خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم / دانشگاه خطری برای نظام نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۰۳۹

اگر دغدغه این بوده که من با ترکه راه بیفتم و تنبیه کنم امکان‌پذیر نیست / اگر نشاط در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد ساختار شکنی از سوی دانشجو صورت نمی‌گیرد / دانشجو ممکن است اشتباه کند اما ما برخورد جذبی را به برخورد دفعی ترجیح می‌دهیم / از این سیاه نمایی ها برای دولت و ملت چه حاصل می شود؟ / آبرو ریختن در کجای دین ماست؟ به کجا می روید؟ / آیا یک دانشجوی ۲۲ ساله که یک حکم سنگین می‌گیرد می تواند ادامه حیات دهد / به ضد انقلاب باج نمی دهم.

وزیر علوم تاکید کرد: من مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا فرجی دانا در جلسه استیضاح وزیر علوم که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است در دفاع از خود گفت: امام خمینی(ره) مجلس را در راس امور اعلام کردند و بر ما واجب است که احترام مجلس را داشته باشیم.

وی ادامه داد: من برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص دست به استیضاح زده‌اند در این جلسه شرکت کرده‌ام ولی فرصت مغتنمی است که گزارشی از عملکرد وزارت علوم را که در طی این مدت من عهده‌دار مسئولیتش بوده‌‌ام ارائه کنم که ممکن است در این عملکرد نقاط ابهامی هم وجود داشته باشد و امیدوارم این نقاط ابهام را پاسخ دهم.

وزیر علوم با اشاره به در پیش بودن هفته دولت به حملات رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و تصریح کرد: این دور جدید از حملات جای تاسف دارد اما شهدای غزه با خون خود، خون تازه‌ای به مقاومت جاری کرده‌اند.

فرجی دانا در ادامه به در پیش بودن سالروز وفات امام جعفر صادق اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه نفوذ امام جعفر صادق فقط فقه نبوده و علوم جدید نیز از شاگردان ایشان منشا گرفته که در زمان هارون‌الرشید اثرات خود را نشان داده و موجب شکوفایی علم شده است.

عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه آنچه برای علم و فناوری انجام می‌شود حتما و همان زمان اثرش را نمی‌گذارد، یادآور شد: اگر خدایی نکرده اشتباهی هم انجام شود آثارش را در سال‌های بعد خواهیم دید. من می‌خواهم شما را به یکی از محورهای استیضاح متوجه کنم بر اساس امار سایت «اندلیست» ما به جای اینکه سهم‌مان یک درصد باشد ولی در هشت ماه سال ۲۰۱۴ به ۱.۶ درصد رسیده است این را می‌توان برداشت کرد که عملکرد من در ۹ ماه گذشته موجب آن شده است ولی ما نباید بگذاریم سکته‌های قلب در بازار به جای سکته‌های اصل در بازار رواج یابد.

وی افزود: آنچه که در سایت «اندلیست» نمایان می‌شود به خاطر بررسی مقالات شش ماه گذشته‌اش بوده است که به خاطر آنها هم داوری‌اش دو سال طول کشیده و به خاطر آن مقاله حداقل ۴ سال تحقیق صورت گرفته و با این حساب می‌توان حاصل آن تحقیقات را شش سال دانست.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه آنچه من در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتیجه روند ۴ تا ۶ سال قبل بوده است بیان کرد: اگر رکودی را می‌بینیم که نیست و البته من از به وجود آمدن آن خوف دارم و تمام تلاش‌هایم برای عدم به وجود آمدن آن است به خاطر سیاست‌های سال قبل است کسانی که تولید علم را انجام می‌دهند یعنی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو سال کارشناسی ارشد خوانده‌اند و حداقل چهار سال هم در مقطع دکتری بوده‌اند و می‌بینیم که بعد از ۶ سال استادیار شده‌اند و آنها باید سه سال تلاش کنند تا دانشیار شوند و پس ما از یک روند ده ساله حرف می‌زنیم.

فرجی دانا اضافه کرد: هر آنچه که امروز می‌بینیم نه مربوط به دولت آقای احمدی‌نژاد بلکه دولت هشتم و هفتم سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده‌اند در سال ۶۵ که ما برای ادامه تحصیل به خارج اعزام شدیم پس از ده سال که برگشتیم تازه توانستیم در عرصه تولید علم نقش‌آفرینی داشته باشیم و ما باید متوجه باشیم که چه می کنیم و نکند که درگیر برداشت‌های شتابزده عامیانه شویم.

وی با اشاره به چاپ مقالات علمی ISI خاطرنشان کرد: روند رشد از سال ۲۰۰۰ بوده که در آن سال درصد رشد ما زیر یک درصد بوده و اینک به زمانی رسیده‌ایم که به مقالات‌مان هشت بار استناد می‌شود که این غرور‌آفرین است و ما باید به کسانی که این شرایط را به وجود اورده اند ادای دین کنیم نه اینکه آنها تخطئه کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه من مدافع برخورد علمی با فضای علم و فناوری هستم، تاکید کرد: من فقط به روند چاپ مقالات اشاره کردم و باید متوجه تمامی زنجیره تبدیل علم بود و همانطور که رهبری به کاربردی شدن علم تاکید نمودند آقای رئیس جمهور هم در مورد تجاری سازی علوم به من تذکر دادند.

فرجی دانا با بیان اینکه من نمی‌خواهم در میان جامعه و مجلس دلسردی ایجاد کنم، یادآور شد: نتیجه ماحصل کار علمی یا پتنت در سال ۸۶، ده هزار مورد بوده که در سال قبل به سه هزار مورد رسیده است و این نشاندهنده چرخه معیوب است وظیفه داریم این پتنت را در اولویت قرار دهیم. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز یک برنامه جامع برای آموزش عالی مد نظر قرار گرفته است و ما باید برای اقتصاد دانش بنیاد برنامه‌ریزی کنیم همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید به شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی بها دهیم.

وی با اشاره به قانون شرکت های دانش‌بنیان ابراز داشت: این قانون سال‌ها به خاطر اختلاف میان معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم خاک می‌خورد و فقط دو شرکت ثبت شده بود اما این اختلافات اکنون برداشته شده و ما باید تلاش کنیم این شرکت‌ها را به ۲۰ هزار شرکت برسانیم.

وزیر علوم ادامه داد: اختلاف کار شیطان است و نباید اختلافی رخ دهد و ما اینجا هستیم تا روابط دولت و مجلس را تحکیم کنیم و اگر هم اختلافی بوده آن را اصلاح کنیم.

فرجی دانا ادامه داد: این مسیر، مسیر اصلاح است و اگر می‌گوییم اصولگرا، ‌اگر می‌گوییم اصلاح طلب چنین اصلاحی را مدنظر داریم.
به گفته وی، ۷۰۰شرکت دانش بنیان تحت این قانون که معلق بود مجوز گرفته‌اند و نقش پارک‌های علم و فناوری در تولید ثروت در حال تقویت شدن است.

وی با اشاره به مذموم شمردن توسعه غیر هدفمند آموزش عالی از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: از سال ۸۴ تا سال ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشته است به طوری که سال ۸۴،۹۵۰ موسسه آموزش عالی داشتیم که به دو هزار و ۵۰۰موسسه رسیده است که به خودی خود شاید جهش روبه جلو باشد.

وزیر علوم ادامه داد: در ۸۰ سال آموزش عالی طی ۷۲ سال در یک سمت ۹۵۰ موسسه داشتیم ودر ۸ سال دیگر سالانه به بیست موسسه آموزش عالی اضافه شده و اما کاسه آموزش عالی‌‌ همان بوده است.

به گفته فرجی دانا، همیشه ۲ تا ۲.۵ درصد بودجه به آموزش عالی اختصاص یافته که اگر به اصلاح این روند نپردازیم و برای کیفیت بخشی گام‌های بلندتری برنداریم درآینده دچار مشکل می‌شویم، مسئله‌ای که در آینده خود را نشان می‌دهد و ما باید نگران آن آینده باشیم. چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد و ما قادر به دفاع نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: اینجا هستم تا گام‌های اصولی خود را تشریح کنم و هم نقاط ضعفی را که گفتند و اگر نقطه ضعف بوده را بررسی و به تفاهم برسیم که به تعامل بین دولت با مجلس منجر شود.

وی با اشاره به افزایش موسسات غیر انتفاعی اظهار کرد: مراکز غیر انتفاعی از ۷۱ به ۳۵۷ مرکز رسیده که رشد عجیبی داشته است. آیا این کیفیت بوده؟

به گفته فرجی دانا، تعداد دانشجویان تکمیلی از استاد یار به بالا نیز از به ۱۷ نفر رسیده است و در مقطع دکترا از چهار نفر به اعضای هر هیات علمی به هفت نفر رسیده است که این‌ها دغدغه‌هایی است که ما در مجموعه آموزش عالی داریم تا راه درست را پیش بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه دانشگاههای ما سال گذشته هزار و۳۰۰ میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری بدهی داشتند این اثر فوری تری برچرخه تولید علم دارد به عنوان مثال یک دانشگاه کوچک ما سی میلیارد بدهی عجیب وغریب دارد وما در عرصه آموزش عالی داریم دغدغه‌هایی که نمایندگان به ما عرضه می‌کنند را دنبال می‌کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: ما با مجامع استانی برای توسعه هدفمند آموزش عالی در استان‌های محروم و رشد کیفی دادن جلساتی داشتیم و سعی کردیم این صحنه را بهتر کنیم اما موانع این چنینی دانشگاه‌ها را به شدت می‌آزارد.

به گفته وی، درسالی که به عنوان اقتصاد وفرهنگ نامیده شده موارد استیضاح را باید از موارد فرهنگی آغاز کنند.

فرجی دانا ادامه داد: در بخش فضای فرهنگی مقام معظم رهبری تاکید داشتند که رقابت گفتمانی در محیط‌های دانشجویی چیز خوبی است و مخالفان هم باید یکدیگر را تحمل کنند اما وضعیت در دانشگاه‌ها هنگام ورود من اینگونه نبوده است. برای بیان این مساله به دو بیانه یک تشکل اصول‌گرا که هر دو جناح ان را قبول دارند یعنی بسیج دانشجویی اشاره می‌کنم؛ بیانیه اول برای ۳۱ تیر سال ۸۸ است که در دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد در این بیانیه به اخراج مسئول سابق بسیج دانشجویی این دانشگاه و به کار گذاشتن شنود، اخراج استاد معارف و تمرد از دستور صریح رئیس جمهور برای عدم به کارگیری افراد نامناسب از سوی ریاست این دانشگاه اشاره شده است و گفته شده اندک نشاطی که از دوره گذشته در دانشگاه وجود داشته از بین رفته و فضای ارعاب، تهدید و انتقام گیری به وجود آمده است. این فضایی است که بسیج از فضای دانشگاه ترسیم کرده است.

وزیر علوم اظهار کرد: بسیج دانشگاه تهران در اردیبهشت سال ۹۱ متنی را منتشر کرده و اظهار کرده به بهانه ایجاد فضای آرامش در دانشگاه‌ها و برخورد با متخلفان سال ۸۸ فضای ناامنی در دانشگاه‌ها ایجاد شده و سخت‌گیری‌هایی در صدور مجوز برای فعالیت‌های عادی تشکل‌های دانشجویی وجود داشته و در مقابل آن تسهیل در برگزاری برنامه‌های مبتذلی همچون مچ‌اندازی بین هواداران استقلال و پرسپولیس، اجرای تئا‌تر مبتذل پابرهنه در پارک، برگزاری شب چله در ایام عزاداری امام حسین و غیره وجود داشته است. دکتر زاکانی به خوبی به این مسائل آگاه است.

فرجی دانا گفت: به من اظهار می‌کنند که برای برگزاری یک جلسه تا پای استیضاح می‌آییم اما این اقدامات که از سوی بسیج دانشگاه‌ها تشریح شده حتی یک تذکر دریافت کرده است؟ من همواره میهمان کمیسیون بودم و در این مدت بار‌ها با آن‌ها جلسه داشته‌ام اما آیا در این دوره بابت مسائل ذکر شده اصلاحی ایجاد شده بود؟

وی ادامه داد: من تلاش کردم تا با انتصاب شخص رزمنده، جانباز دارای تحصیلات حوزوی و دنشگاهی و آشنایی به تشکل‌های دانشجویی که مورد تایید مقام معظم رهبری است به نفع دانشگاه گام بردارم و در یکم مرداد ماه در دیدار مقام معظم رهبری این عملکرد مورد تایید ایشان قرار داشت.

وی همچنین به مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در برنامه راهیان نور و فعالیت‌های قرانی که مورد تایید دفتر نهاد رهبری و با هماهنگی با آن‌ها بود، اشاره کرد و گفت: همواره با دفتر نهاد رهبری تعامل داشتیم و در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید رهبری بود فعالیت کردیم. استیضاح‌کنندگان گفتند که در زمان من ۴۰ تشکل مجوز فعالیت گرفتند در حالی که تعداد این تشکل‌ها ۱۸ تشکل است که ۹ تای آن متعلق به تشکل دانشجویی است که برای گرفتن مجوز مراحل قانونی را طی کردند.

فرجی دانا ادامه داد: در هیات سی نفره مجوز دهنده تنها ۲۵ درصد تغییر ایجاد شده و باقی‌‌ همان میزان قبلی است همچنین در مورد ساختار دانشگاه تنها ۵۸ درصد تغییر یافته است. چگونه ادعا می‌شود که به تشکل‌های آشوب‌طلب مجوز دادیم؟

وزیر علوم ادامه داد: حراست دانشگاه نیز مقایسه‌ای را در مورد اعتراضات دانشجویی در سال ۸۸ تا آخر تیر ۹۳ انجام داده اگر کل این اعتراضات را صدردصد بگیریم در سال ۸۸ حدود۳۳ درصد، در نیمه اول سال ۹۲ این اعتراضات ۵ درصد در نیمه دوم ۴ درصد و در نیمه اول سال ۹۳ تنها سه درصد بوده است.

وی تاکید کرد: اگر نشاط در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد ساختار شکنی از سوی دانشجو صورت نمی‌گیرد.

فرجی دانا اشاره کرد: دانشجو ممکن است اشتباه کند اما ما برخورد جذبی را به جای برخورد دفعی ترجیح می‌دهیم زیرا جوانی که در سال ۲۲ سالگی حکم سنگین آموزشی بگیرد چگونه می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد؟

فرجی دانا در ادامه صحبت‌های خود در صحن علنی مجلس گفت: چرا برخی ادعا می‌کنندکه تحرکات سیاسی دانشگاه زیاد است. از سیاه نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می‌شود؟ اگر در سال ۸۸ این تحرکات ۳۴ درصد و در سال ۹۱ این رقم ۲۶ درصد بوده این تحرکات در سال ۹۳ به ۲۰ درصد کاهش پیداکرده و ما در فضای آرام دانشگاه‌ها هستیم.

وی افزود: آقای رحمانی فضلی که مسئول امنیت کشور است گفته که من شهادت می‌دهم که امروز آرام‌ترین فضا را در کشور داریم. چه سودی به ما می‌رسد بگوییم فضای دانشگاه‌ها آشفته است. یکی از عزیزان استیضاح کننده گفت که دانشگاه می‌تواند خطر باشد هر چیزی می‌تواند یک خطر باشد اما دانشگاه پشتیبان نظام است چرا ادعا می‌کنیم که اساتید ضد ما هستند ما به کجا می‌رویم.

وزیر علوم تاکید کرد: در این یک سال ما سالم‌ترین فضا و بیشترین نشاط را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم. برخی تجمعاتی را مثال زدند و در کنار آن فیلمی از سال۸۸ پخش می‌شود که نشان می‌دهد در تحصن دانشگاهیان آقای توفیقی و بنده صحبتهایی کردیم اما چرا صحبت‌های من تا انت‌ها پخش نشد ما از این بی‌اخلاقی‌ها طرفی نمی‌بندیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم این افشا‌گری‌ها در کجای مکاتب دینی ما آمده است؟ اوایل انقلاب این اقدامات را چپ کمونیست آورد. چه کسی می‌گوید افشا‌گری و آبروی کسی را بردن دینداری است؟ این کجای دین ما است؟ من آماری دارم که جمع آوری آن برای من بسیار مهم بود. در تجمعاتی که در دانشگاه‌ها به مسئولان نظام توهین می‌شد می‌توان گفت که متوسط آن در سال ۹۱ و ۹۲،۱۰ مورد و در سال اخیر به پنج مورد کاهش یافته است.

فرجی دانا با تاکید براینکه ما می‌دانیم که دانشگاه‌ها مورد هجوم دشمنان است، گفت: ما باید با گرفتن دست دانشجویان در دست خود اجازه ورود عناصر انحرافی به دانشگاه‌ها را ندهیم نه اینکه بگوییم دانشگاه خطر است به خاطر یک بی‌نماز نمی‌توانیم در مسجد را ببندیم.

وی افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان حضور تشکل‌ها در اعتراض‌های مربوط به سال تحصیلی که بنده مسول بودم به این شکل است که تشکل‌های منتسب به جریان اصولگرا ۳۳ مورد اعتراض و بیانیه داشتند دانشجویان قوم‌گرا که ایده‌های خاص دارند هفت مورد و مابقی نیز چهار مورد بوده است که این نشان می‌دهد که فضا برای تشکل‌های اصولگرا تحت سیاست این دولت باز‌تر است و ما از هر گونه انتقاد استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص نشریات دانشجویی گفت: کل نشریات فعال دانشجویی به ۳۶۸۱ مورد می‌رسد که یک سوم این نشریات متعلق به بسیج دانشجویی است و ۳۵۹۵ نشریه دیگر نیز تخلفی نداشتند.

وی اظهار کرد: قانون مطبوعات می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند و نشریات ما به تعداد ۱۰۰ نشریه تیراژ می‌شوند که نشریات دانشجویی در‌‌ همان دانشکده توزیع شده و بیرون از دانشگاه توزیع نمی‌شوند.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که ۳۵۹۵ نشریه بدون تخلف بوده و تنها ۸۶ نشریه تخلف داشته‌اند که با آن‌ها برخورد شده و نوع تخلف و میزان جرایم هم موجود است. مگر می‌شود من به عنوان یک دانشگاهی دغدغه نداشته باشم. حقیقتا مایه تاسف است که نتوانسته‌ام در این مدت از خودم‌ شناختی در شما ایجاد کنم. این اتهام بزرگی است به من. بنده عمر خود را در جهت عقاید دینی صرف کرده‌ام و امروز چنین موضوعاتی در مورد من مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حضور در صحنه علم و فناوری باید بیشتر همدل باشیم، گفت: بنده مرتبا برای پاسخگویی به خدمت شما می‌رسم اما در همین ده روز گذشته آیا فعالیت‌های ما تعطیل نشده است؟

وی گفت: در کمیسیون‌ها هم گفته‌ام وجدانم راحت است چه بمانم و چه بروم از هیچ کوششی برای رفع دغدغه‌ عزیزان فروگذار نکرده‌ام.

وی در خصوص اعطای مجوز به نشریات گفت: باید از درج مطالب موهون خصوصا در حوزه مقدسات در این نشریات پرهیز شود و در صورت تخلف نیز با برخورد قانونی، زمینه‌ساز رشد قانون‌گرایان شد اما در چارچوب ضابطه، توسعه فعالیت نشریات مورد تشویق و تاکید قرار گیرد.

فرجی دانا تصریح کرد: اگر دغدغه این بوده که من با ترکه راه بیفتم و تنبیه کنم امکان‌پذیر نیست من باید حساسیت سیستم را در مورد نظارت‌ها بالا ببرم که در این زمینه سعی جدی صورت گرفته است.

وی در خصوص اعزام هیات‌های سه نفره به دانشگاه‌ها و تغییر روسای دانشگاه‌ها عنوان کرد: این طور جلوه گر شده که هیات‌های اعزامی برای اخلال در روند علمی و پژوهشی کشور و بردن آبروی دانشگاه‌ها فرستاده شده‌اند مگر وزارت علوم چه سودی می‌برد که دانشگاه‌ها شلوغ شود؟

فرجی دانا ادامه داد: دولت تغییر کرده و اکثریت قاطع دانشگاه‌ها مطالبه تغییر رئیس دانشگاه‌شان را داشته‌اند. ما هیات‌هایی با مراتب علمی بالا به دانشگاه‌ها فرستادیم که ۵۰ درصدشان استاد تمام، ‌ ۳۲ درصد دانشیار و مابقی استادیار هستند و ۴۲ درصدشان تجربه ریاست دانشگاه را بر عهده داشته‌اند و ۲۲ درصد معاون دانشگاه بوده‌اند و ۱۷.۵ درصد رئیس دانشکده بودند و مابقی تجربه کار ستادی داشته‌اند.

وی ادامه داد: برای آن‌ها نیز دستورالعملی تهیه کردیم و به آن‌ها گفتیم ابتدا با معاون وزیر، بعد با روسای دانشکده‌ها و نماینده ولی فقیه دیدار کنند و سپس با تشکل‌های قانونی دانشجویی دیدار داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه فقط چندین بار به خاطر کثرت مطالبات شلوغی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: پنجاه و چند هیات به دانشگاه‌ها رفتند که اگر فقط ده درصد اختلافی هم وجود داشته این موارد به پنج مورد می‌رسد و این برای جلوگیری از التهابات بیشتر بود.

وی با اشاره به برخی اخبار که از سوی نمایندگان خواستار استیضاح بیان می‌شود که هیات‌های اعزامی به دانشگاه‌ها گفته‌اند در دانشگاه‌ها شلوغی کنید اظهار داشت: من از آقای باهنر پرسیدم این خبر را چه کسی به شما داده است هیات‌های اعزامی گفته‌اند؟ روسای دانشگاه‌ها بیان کرده‌اند؟ به غیر از اینکه یک فرد مخرب این حرف‌ها را زده است. این به نفع کیست؟

عضو دولت تدبیر وامید با بیان اینکه اعزام این هیات‌ها فقط برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نبوده‌اند، یادآور شد: ۵۸ بازرسی صورت گرفته و فقط ۳۴ رئیس دانشگاه عوض شده‌اند و ما همانطور که گفتیم تغییرات فقط به خاطر اقتضائات صورت گرفته است.

فرجی دانا افزود: ما گزارشی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم که روند تغییرات در ۱۰ ماه اول دولت نهم و دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفته است که این گزارش نشان می‌دهد میزان تغییرات در دولت نهم ۶۸ درصد و در دولت یازدهم ۵۸ درصد بوده و این نشان می‌دهد که ما به دنبال تغییر نیستیم.

وزیر علوم با بیان اینکه چرا می‌گویید اصولگرایان در مجلس نیستند، تاکید کرد: من هر نماینده‌ای را که می‌بینیم این نمایندگان می‌گویند وضعیت حوزه‌های انتخابی ما خوب است و تشکر می‌کنند ولی می‌گویند جاهای دیگر مشکل دارد. اینجاهای دیگر کجاست؟ یکی از نمایندگان مشهد که از امضاء کنندگان استیضاح هم است به من گفت انتخاب شما برای رئیس دانشگاه مشهد موجب ایجاد آرامش شده است. این چه شیوه‌ای است که شما در پیش گرفته‌اید ما فقط با باخبران مشورت کرده‌ایم مگر باید از بی‌خبران خبر گرفت؟

فرجی دانا در خصوص مشورت با اعضای هیات علمی گفت: این مشورت‌ها همه مخفی بوده و کسی از نتایج آن اطلاع نداشته و به شکل مکتوب نبوده است. در آیین‌نامه هم آمده که وزیر علوم می‌تواند افراد را معرفی کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را انتخاب نماید.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم سیاست‌های خاص خود را ذیل سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم می‌کند گفت: من از اعضای هیات علمی مشورت می‌گیرم اگر سوال این بود که در دانشگاه مورد نظر چه کسانی کاندیدا بودند و نتیجه چه شد باید بگویم که انتخابات بدون کاندیدا نمی‌شود.

فرجی دانا افزود: حتی کسی که نظرات اعضای هیات علمی را جمع می‌کند نیز در خصوص جزییات آن چیزی نمی‌داند چرا که خود من نامه ها را باز می‌کنم و استعلامات را می‌گیرم در شورای عالی امنیت ملی تنها در مورد یکی از دانشگاه‌ها به فرد مورد نظر ما رای ندادند و ما جایگزینی را پیشنهاد کردیم.

وی ادامه داد: شورای سه نفره متشکل از بنده، مسئول نهاد نمایندگی و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی افراد را از نظر می‌گذرانیم و پس از تایید برای انتخاب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌روند. در کجا ما مخالف نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی گام برداشته‌ایم؟

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما قانون هیات‌های امنا را بازنگری می‌کنیم و آن را به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بریم تا اختیارات هیات امنا بیشتر شود شایعاتی در مورد روسای دانشگاه‌ها گفته می‌شود در حالی که از مواردی که ما معرفی کردیم ۱۶ مورد از این شورا رای گرفت و ۱۴ مورد به دلیل تعطیلات تابستاین پشت در شوراست. پس می‌بینید که هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نداده‌ایم.

فرجی دانا یادآور شد: از من که ۹ ماه است که در وزارت علوم هستم بعید است که سرپرستی گذاشته باشم که ده ماه در کار خود باشد. ۱۶ مورد که رای گرفتند ۱۴ مورد هم که در آستانه رای گرفتن هستند مگر ما چند مورد را عوض کردیم؟ فرایند سرپرستی برای این بوده که رئیس مربوطه در کار خود محک بخورد.

وی افزود: با کمال تاسف در وزارت دولت قبل تنها ۷ مورد از سرپرستان دانشگاه زیر شش ماه بودند و در دولت قبل از ۷ تا ۹۰ ماه سرپرست داشتیم. برخی وقتی سرپرستی یک نفر یک روز از شش ماه بیشتر می‌شود می‌گویند اسلام در حال صدمه دیدن است اما در این دوره طولانی ۹۰ ماه کسی نگفت که شما خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کنید حتی دوستان تذکر هم ندادند.

وزیر علوم در خصوص اظهارات موافقین استیضاح پیرامون انتصاب معاونین وزارت علوم با افراد فتنه گفت: بنده هفت معاون دارم و چند مدیر مرکز از این میان دو نفر از دوره قبل باقی ماندند و دو نفر دیگر نیز مقبول هستند و پیش از من حکم گرفتند بنده تنها به سه معاون خود حکم دادم و اعلام کردم که اگر وزارت اطلاعات در مورد هر یک از این شخصیت‌ها اعلام کند که با جریان فتنه ارتباط داشته همین الان او را عزل خواهم کرد و این منجر به یک نامه شد.

وی تشریح کرد: من در صحن دولت نامه‌ای به آقای علوی دادم و طی آن اعلام کردم که اگر در حوزه ستاد یا دانشگاه موردی از افراد به جریان فتنه مربوط است اعلام کنید تا اقدام لازم را انجام دهیم اما برخی دوستان در مجلس از جمله زارعی، موسوی لارگانی، آصفری و سایرین گفتند که قبول نیست باید یک بار دیگر استعلام بگیرید و ببینید آیا این افراددر معاونت شغلی خود صبلاحیت دارند یا خیر.

فرجی دانا گفت: من در جلسه جمع‌بندی شنبه پس از ماه رمضان پاسخ استعلام‌ها را گفتم اما گویا خبر ناخوشایندی به این دوستان دادم. آیا شما لذت می برید کسی صلاحیت نداشته باشد؟ من شهادت می‌دهم که این افراد پیرو ولایت و نظام هستند.

در این هنگام پاسخ استعلام‌های مربوطه به دست وزیر رسید و فرجی دانا گفت: به دلیل اینکه این اسناد عنوان محرمانه را دارد من آنها را به رئیس مجلس می‌دهم چرا که با خود گفتم شاید چون مشمول اسناد محرمانه است برخی بگوید وزیر علوم اسناد محرمانه نظام را افشا کرد به هر حال هر استعلام یک ماه زمان می‌خواهد در استعلام‌های اعلام شده پاسخ سه مورد آمده و در مورد یکی از آنها نوشته که در دست بررسی است.

فرجی دانا ادامه داد: ما در یک طرف میز هستیم میزی که علم و فناوری کشور را بررویش گذاشته‌ایم و باید به سمت جلو حرکت دهیم. شایعه‌ها و تشنجات سیاسی را به جز سیاسیون چه کسی وارد دانشگاه می‌کند در زمانی که هیچ یک از مسئولین دانشگاه‌های خوزستان را عوض نکرده بودم سفری به آنجا داشتم در انتهای سفر ۸۴ تشکل بیانیه‌ای را علیه وزارت علوم نوشتند. من در آن زمان به آقای زاکانی نیز گفتم که برخی روسای دانشگاه قصد انجام توطئه علیه وزارت علوم را دارند و می‌خواهند جریانی را ایجادکنند که لوکوموتیو وزارت علوم متوقف شود چرا باید به تشکل‌های پایبند به نظام این مسائل القا شود که وزارت علوم را فتنه گران می‌گردانند.

وی ادامه داد: مطلب مهم دیگر که من همواره آن را مشی‌ زندگی خودم قرار دادم آن است که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده و رعایت مصلحت آن بر هر چیزی مقدم است بنابراین همواره اینگونه اقدام کرده‌ام که افرادی منصوب شوند که تجربه کار ستادی دارند و عمر خود را صرف خدمت به نظام، پاسداری از ارزش‌ها و پایبندی به ولی فقیه داشته باشند و در این مورد گواهی می‌دهم.

وزیر علوم اظهار کرد: افراد منتصب شده اکثرا استاد تمام دانشگاه هستند و براساس استعلامات مشخص شده مشکلی در مورد فتنه ندارند. اما با طیب خاطر و برای تعامل با مجلس اعلام می‌کنم اگر بدون آن‌ها بهانه‌ای برای التهاب خواهد شد حاضرم هرگونه گذشت و فداکاری را در این زمینه داشته باشم.

فرجی دانا افزود: آقای لاریجانی در این میان حکم باشد من خدمت ایشان می‌آیم و استعلامات وعملکرد‌ها را در اختیار ایشان قرار می‌دهم.

فرجی دانا در ادامه با اشاره به موضوع دانشجویان ستاره دار گفت: یکی از محورهایی که مدتهای طولانی محل بحثقرار گرفته موضوع دانشجویان ستاره دار ومحروم از تحصیل است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور گزینش دارند، گفت: گزینش به مصوبات سالهای ۶۳ و ۶۴ برمی گردد و مطمئنا قانون گذار اشراف داشته که حق ادامه تحصیل در قانون اساسی برای همه تصریح شده و کسی را نمی‌شود از حق ادامه تحصیل بازداشت.

به گفته وزیر علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعی به نام هیات مرکزی گزینش دانشجو گذاشته که این هیات سالهاست با‌‌ همان ترکیب بوده و حتی دبیر آن نیز عوض نشده است و در دولت جدید هم با‌‌ همان ترکیب وجود دارد و چون مطمئن به متدین بودن آن‌ها بودم هیچ تغییری در آن‌ها ندادیم.

وی ادامه داد: پس از استقرار دولت ۳۸۹ درخواست به ستاد وزارت می‌رسد و پس از بررسی هیات مرکزی گزینش سه گزینه شورای عالی انقلاب فرهنگی استعلام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر وزارت اطلاعات وابستگی به گروه های منافق را اعلام کند و تشخیص وابستگی به گروهک‌ها معلوم شود هیات گزینش باید رای را بپذیرد اما اگر مردودیت چیز دیگری بود هیات می‌تواند در مورد آن بررسی و تصمیم گیری کند که این اصلاح و مصادیق در سال ۶۷ با سه کلید واژه اعلام شده است.

فرجی دانا گفت: این سه بند شامل(الف) چه کسانی محرومند(معتاد و فحشاء) بند(ب) چه کسانی با قید تعهد به دانشگاه می‌روند و بند(ج) معاندان نظام و نه معترضین می‌شود که اگر بگویند مردود و یکی را عنوان کنند هیات بررسی و تشخیص می‌دهد.

فرجی دانا با اشاره به بازگشت ۱۲۶ نفر مردودی سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دانشگاه گفت: اما در مورد این موضوع هیات دغدغه داشتند که این‌ها افرادی باشندکه مصداق مردود بوده و مصداق را نگفته باشندکه رئیس مجلس جمع بندی کردند تا موارد را در ذیل اعلام کنند که این موضوع به درازا انجامید و به استیضاح رسید و دوستان گفتند در مورد این ۱۲۶ نفر معلوم نیست، که از وزارت اطلاعات استعلام کردم و آن‌ها در نامه‌ای عدم اعلام موارد را به معنای عدم وجود مورد دانستند.

وزیر علوم با اشاره به برخی از گفته‌های استیضاح کنندگان مبنی براینکه فرجی دانا هیچ گامی برای رفع دغدغه‌ها انجام نداده است، اظهار داشت: پس از این استعلام‌ها برای چیست؟ مر قانون ملاک عمل ماست. شما نمایندگان برای قانونگذاری آمده‌اید و قسم به قانون خورده‌اید، آیا شما می‌پذیرید من خلاف قانون عمل کنم؟ می‌دانم که قبول ندارید خلاف قانون عمل کنم.

وی با بیان اینکه امیدوارم موضوع دانشجویان ستاره دار و هیات اختیارات پذیرش و گزینش دانشجویان از رسانه‌ها خارج شود، یادآور شد: این مسئله برای مردم و آموزش عالی دغدغه ایجاد می‌کند. در یک نظام قانونی تلاش می‌شود تا دغدغه‌های مردم رفع شود. هیات گزینش کارش را بر اساس قانون انجام داده و هیات باید بر اساس قانون عمل کند.

فرجی دانا خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند ترکیب این هیات عوض نشده ولی چرا عملکردش این شکل شده است؟ من که وزیر قبلی نبوده‌ام که پاسخگوی این هیات باشم شما باید از وزیر قبلی بپرسید که چرا موجب این کار‌ها شده است؟ هیات گزینش مرتب در دانشگاه‌ها در حال جمع آوری اطلاعات است که استعلام وزارت اطلاعات فقط یکی از آنهاست و اگر فقط استعلام وزارت اطلاعات کافی بود پس دیگر وجود هیات گزینش بی‌فایده بوده است.

عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به شکایت تعدادی از نمایندگان از وی به کمیسیون اصل نود بیان کرد: آن‌ها می‌گفتندکه چرا پرونده‌ها را به من تحویل نمی‌دهید در حالی که این عمل خلاف قانون بود وبرای همین شکایت کردند اما ما آن پرونده‌ها را در اختیارشان قرار دادیم و فکر کردیم با این عمل سوء تفاهم رفع می‌شود اما باید براساس قانون عمل کرد و نمی‌توان از ابزارهای خارج از قانون استفاده کرد.

وزیر علوم در خصوص فردی که برای ۴۰۰ نفر ایمیل کرده بود، گفت: چرا فکر می‌کنید آن ایمیل موضع ما بوده است این فرد پرونده‌اش به هیات بدوی وزارت علوم آمد و اخراج شد و ما به ضد انقلاب باج نمی‌دهیم و من مدارکش را به آقای لاریجانی می‌دهم.

لاریجانی در این لحظه گفت: گویا من به صندوقچه اسرار تبدیل شده‌ام.

در ادامه وزیر علوم در خصوص دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین بیان کرد: فردی حکم گرفته و در کمیته تجدید نظر نیز به بازخرید خدمات یعنی اخراج محکوم شده آن فرد به دیوان عدالت شکایت کرده ودیوان مانع ازا جرای آن حکم شده است رئیس دانشگاه بنا بر مصلحت‌های خود گفته به آن فرد حقوق می‌دهیم اما صدور حکم نهایی حق وارد شدن به دانشگاه را ندارید. باید دفتر این فرد با خاک یکسان شود.

پس از صحبت‌های نادران در موافقت با استیضاح وزیر علوم، علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به صحبت برخی از نمایندگان که عنوان می‌کردند وقت نماز است و باید جلسه را به زمان دیگری موکول کرد، گفت: در آیین نامه آمده که اگر وقت دستور جلسه رسمی طوری باشد که با ادای نماز تداخل داشته باشد و ضرورت ایجاد کند می‌توان جلسه را ادامه داد وقت فضیلت شما هم نمی‌گذرد.

در ادامه فرجی دانا برای بیان آخرین دفاعیات خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من همچنان بر این موضوع که محتاج راهنمایی و ارشاد نمایندگان هستم پافشاری می‌کنم اما به نظر می‌رسد عدم اطلاع رسانی صحیح موجب سوءتفاهم‌هایی شده است که امیدوارم بتوانم پاسخ دغدغه دوستان را بدهد.

وی ضمن درخواست از مجلس برای نمایش گزارش برخی اسلاید‌ها روی مانیتور نمایندگان گفت: هدف از اعزام هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تامین هیات علمی و تدریس در مناطق محروم بود که در این خصوص آیین نامه شورای بورس مرجع بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ مبانی کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال ۸۷ با بندی مواجه می‌شویم که مربوط به فراخوان بورس است و طی آن کسانی که دارای سوابق برجسته ایثارگری، آموزشی و پژوهشی هستند می‌توانند با تشکیل پرونده و احراز صلاحیت بورسیه دریافت کنند در این فراخوان حداقل مدرک کار‌شناسی ۱۴ و ارشد ۱۶ اعلام شده است.

فرجی دانا یادآور شد: زمانی این شرط‌ها برای بورس خارج از کشور اعلام شده که معدل کار‌شناسی کل کشور ۱۵.۵ و ارشد ۱۷.۲ است اگر ما می‌خواهیم کادر سازی کنیم باید سهم بورسیه را از کف بالا‌تر می‌گذاشتیم با این حال این قانون است و ما به آن پایبندیم.

وی با اشاره به آمار بورسیه‌های انجام شده گفت: در این آمار ۱۶۳ نفر مربوط به آیین نامه ایثارگران ۱۸۰۰نفر مربوط به مربیان و ۷۱۹ نفر بورسیه خارج از کشوراست. ما آنچه را که در مورد اسامی رد فضای مجازی منتشر شده بود را تکذیب کردیم و اعلام کردیم که این مربوط به وزارت علوم نیست وکسی حق انتشار این اسامی را ندارد این اسامی مجعول است و در آن حیثیت افراد برده شده است.

وزیر علوم افزود: ما از وزارت اطلاعات و حراست خواستیم که علیه فرد منتشر کننده این اسامی اعلام شکایت شود.

فرجی دانا با بیان اینکه گران‌ترین بورسیه‌ها مربوط به بورسیه‌های خارج از کشور است که هر یک از ۶۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد گفت: از این میان ۷۲۹ نفر اعزام شدند که ۷۹ نفر دارای مدرک لیسانس با معدل زیر ۱۴ و ۷۰نفر ارشد با معدل زیر ۱۶ است.

وی افزود: مهاجرت مغز‌ها به صلاح هیچ کدام از ما نیست چرا که در فضای نخبگی دلسردی حاصل می‌شود و این ناشی از آن است که ما بیاییم امتیاز بهترین‌ها را به افراد دیگری بدهیم.

وزیر علوم یادآور شد: در آیین نامه مربوط به مربیان طی فرآیندی به افرادی بورسیه داده می‌شود که دارای سه سال سابقه باشنداما در طرح جدید پیمانی‌ها نیز به آن اضافه شدندکه حتی یکسال سابقه نیز مورد قبول بود و از این میان ۶۱۷ نفر با همین سابقه تایید هیات امنا را نداشتند. اما در مربیان دارای مدرک کار‌شناسی افرادی را داشتیم که با معدل زیر ۱۲ بورسیه شدند و ۲۵۵ نفر نیز معدل ارشدشان زیر ۱۶ بود و۲۵۲ نفر نیز حتی شرط سنی زیر ۴۰ سال را نداشتند.

فرجی دانا عنوان کرد: از میان افرادی که به خارج اعزام شده‌اند هزار و ۷۴ نفر از میان هزار و۸۶۰ نفر رشته علوم انسانی بوده‌اند سوال من این است که آیا رشته‌های ادبیات فارسی، فقه وحدیث، ‌تاریخ انقلاب اسلامی و معارف اسلامی را باید به خارج از کشور بفرستیم این افراد از سه مزیت نیز برخوردار شدند اول اینکه وارد مقطع دکترا شده و اینکه شهریه آن‌ها را ما پرداخت کردیم و در‌‌نهایت با حکم بورسیه خود جذب دستگاه‌ها شدند.

فرجی دانا در ادامه عنوان کرد: در خصوص اساتید اخراجی از کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون آموزش مطالبی به دست ما رسید که من متوجه شدم فضایی در حال ساخته شدن است. فهرست این اساتید که به دانشگاه‌ها بازگشتند در دست من نبود بلکه دیوان عدالت اداری حکم آن‌ها را صادر کرده بود.

وی افزود: جای تعجب است که پس از بررسی دو کمیسیون مشخص شد که تعداد این اساتید به اندازه انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و حکم آن‌ها توسط دیوان به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است اما این مسئله اینقدر درسطح وسیع مطرح شد که وقتی من در نماز جمعه حضور داشتم خطیب گفت شکی نیست که وزیر علوم در حال برگرداندن اساتید اخراجی است بنده در آنجا نشسته بودم اما کسی از من نظری نپرسید.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: البته بنده پاسخ خود را به این خطیب محترم کتبا اعلام کردم اما عده‌ای تکلیف شرعی خود می‌دانند که چهره وزارت علوم را مشبه جلوه دهند سوال من این است که این افراد چه سودی می‌برند قطعا مجلس هم سودی نمی‌برد مگر می‌شود یک قوه از تضعیف قوه دیگر سود ببرد.

وی ادامه داد: من هر کجا که می‌روم قبل از من فهرستی به آنجا برده شده چرا اینقدر بر طبل اختلاف می‌کوبید به کجا می‌خواهید برسید؟ با اختلاف به جایی نمی‌رسیم. بنده در وزارت علوم باشم یا نباشم بدانید که وحدت کلمه رمز پیروزی است بیایید در نیت خیر یکدیگر شک نکنیم.

فرجی دانا تاکید کرد: بنده نیز حتما اشتباهاتی دارم من را راهنمایی کنید بنده هم سر تعظیم فرودخواهم آورد بنده شاهدبودم که فردی از آقای نصیری سوال کرد و به خاطر پیگیری مداوم او در صحن کمیسیون از وی تشکر کرد. سیاه نمایی ما را به جایی نمی‌رساند.

وی با اشاره به اینکه حکم فهرست اساتیدی که به دانشگاه‌ها بازگشتند مربوط به دیوان عدالت اداری است، گفت: ما نباید تضعیف قوه قضاییه را در رای خود بپذیریم. روسایی راهم داشته‌ایم که حکم انفصال از دیوان عدالت دریافت کرده‌اند برای من افتخار نیست که بگویم حکم قوه قضاییه را اجرا نمی‌کنم ما در این مورد خاضع هستیم قوه قضاییه قوه قانونی است و هر حکمی که می‌دهد باید اجرا شود.

وزیر علوم تاکید کرد: ما که علم غیب نداریم. از هر موردی که مطلع نیستم را شما به من اطلاع بدهید من آن را به روی چشم خود خواهم گذاشت.

وزیر علوم ادامه داد: در حالی که براساس قانون سال ۶۴ اعطای بورسیه تحصیل خارج از کشور باید بر اساس آزمون صورت بگیرد و امکان تبدیل وضعیت بورسیه به بورسیه داخلی وجود ندارد وزیر وقت نکته ‌ای را اشاره می‌کند که تبدیل بورسیه خارج به داخل تبعیض آمیز نیست و بر اساس عدالت است.

وی ادامه داد: همچنین وزیر وقت اشاره می‌کند افرادی که صلاحیت خود را در انقلاب نشان دادند باید در اولویت باشند. من از یکی از استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنم که این نکته را اشاره کرد که مگر مادر میان بچه مسلمان‌ها معدل بالا نداریم؟ اگر متخصص به کار خود آگاه نباشد و آن وظیفه را بپذیرد تقوا و تعهد ندارد.

فرجی دانا یادآور شد: ۲۲۲نفر با معدل پایین‌تر از حد لازم لیسانس بورسیه شدند، ۲۲۲ نفر نیز معدل ارشدشان کم بوده و اگر فرمول‌های الحاقی را در نظر بگیریم ۳۱۴ نفر فاقد معدل لازم هستند و۵۰۶ نفر شرایط سنی کافی ندارند و از این تعداد برخی همپوشانی دارد و در مجموع ۷۰۳ نفر فاقد شرایط لازم هستند.

وزیر علوم ادامه داد: از جمع ۱۸۸۳ نفر بورسیه تبدیل داخل ۶۰۰ نفر جایابی شده اند و بقیه فرآیند جایابی را طی نکردند این در حالی است که جایابی از الزامات هیئت علمی شدن است. الان ۱۳۰۰ نفر در این موضع هستند و باید تعدادی را کنار بگذاریم.
وی افزود: من در آبان ماه اطلاعی از این موضوع نداشتم و اولین نامه از دیوان محاسبات به من رسید که ۱۶ ماه قبل از آغاز کار دولت درحال تهیه این گزارش بودم و با مطالعه بر روی ۲۰۰پرونده نمونه آن را انجام داده بودم و در این نامه اظهار کرده بودند که آیا قوانین مربوط به بورس به درستی انجام می شود و آیا وزارت علوم به این مسئله ورود پیدامی کند یا خیر؟

وزیر علوم افزود: جمع بندی ما این است که این سه مرحله ای که رخ داده یعنی اعطای بورس، ‌پرداخت شهریه و جذب در هیات علمی را با توجه به مقرراتی که در آن زمان داشته بررسی شود وقتی کسانی که خلاف مقررات بودند از این امکانات ساقط و کسانی که در روند قانونی بورس گرفته اند در وضعیت خود ابقاء و کسانی که نباید شهریه آنها پرداخت می شده وظیفه پرداخت شهریه به خود آنها محول شده است و به نظر می آید این کاری عادلانه است.

وی در مورد اقدامات وزارت علوم در مورد فرار مغزها اظهار کرد: همین بورسیه های غیر قانونی باعثدلسردشدن مغزها و خروج آنان از کشور می شود اما برنامه های این است که گذراندن دوره های کوتاه مدت را جایگزین دوره های بلند مدت خارج از کشور کنیم و برنامه هایی را برای جذب افراد داشته باشیم.

فرجی دانا در مورد اظهارات بیژن نوباوه در مورد یک نشریه در مشهد اظهار کرد: آن نشریه تعطیل شده است و تعیین سرپرست دانشگاهها نیز با مشورت هیات علمی صورت گرفته و انتصاب این افراد باید به تایید شورای انقلاب فرهنگی برسد ووزیر نیز در این موضوع پاسخگو خواهد بود برخی می گویند که من دراین موارد لجبازی می کنم که این مسئله اصلا درست نیست زیرا معتقدم که اینجا جای بحثکارشناسی است و نه لجبازی.

وزیر علوم درخصوص اتهام یکی ازموافقان استیضاح مبنی بر اینکه در وزارت علوم ستادجنگ تشکیل شده است گفت: آنچه در باره ستاد جنگ در وزارت علوم گفته شد این است که ما کاری انجام نداده ایم. آیا دولت اپوزوسیون نظام باشد آیا ما شلوغ می کنیم؟ مگر این شلوغی چه سودی برای ما دارد؟ ما می خواهیم اهداف نظام و فرمایشات رهبری را اجرا کنیم. من نمایندگان مجلس را متهم به رانت نکردم وبه نماینده ای اتهام نزدم بلکه در جلسه مذکوردر خصوص روندهای آموزش عالی صحبت کردم و باید بگویم متواضعانه خواستار تعامل مثبت میان مجلس و دولت هستیم.

وی با بیان اینکه محیط دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود تاکید کرد: جمله رهبری نصب العین رفتار ماست و ملاک ما مر قانون است.

فرجی دانا با اشاره به یکی دیگر از اتهامات استیضاح کنندگان مبنی بر اینکه فرجی دانا مدیریت می شود تا مدیریت کند گفت: این گفته نشان دهنده عدم شناخت صحیح از من است. من با همه مشورت می کنم ولی تصمیم آخر را خودم می گیرم و آخرتم را به خاطر دنیای دیگران خراب نمی کنم با چه شاهد وبینه ای این حرف رامی زنید. به خاطر دوستی با آقای توفیقی؟ این بینه شد؟ آقای توفیقی از کارشناسان عالی آموزش عالی هستندکه خدمات بسیاری برای نظام و آموزش عالی انجام داده اند.

عضو دولت تدبیر و امید ابراز داشت: پس از پایان ۹ ماه اعلام می کنم اگر مورد اعتماد مجدد مجلس قرار گیرم عهد می بندم قانون گرایی و قانون مندی را اساس و اصل فعالیتهای خود قرار بدهم و از مدیران شایسته ومتعهد وتوانمند استفاده بکنم وشایسته سالاری را ملاک عمل خویش قرار دهم و درجهت اعتلای دانشگاه و دانشگاهیان حداکثر تلاش خویش را به کار گیریم و از فساد و رانت خواری علمی جلوگیری کرده ومانع از فساد و رانت در وزارت علوم شوم و در حفظ ثبات برای رشدعلمی و ارتقای دانشمندان را سرلوحه خود قرار دهم و از هر کوششی درجهت توسعه علمی فروگذار نباشم و رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری را مبنای عمل خویش قرار دهم و فعالیتهای دانشجویی را درچهارچوب قانون ومصالح نظام هدایت کنم.

وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: اگر رای شما به من تعلق گیرد با تمام قدرت کار خویش را پیش می برم و از راهنمایی و نقد شما استفاده خواهم کردو گرنه به خانه خود که پژوهشگاه و دانشگاه است بر می گردم و بدانید تا آنجایی که می توانستم ومی دانستم تلاش کرده و کوتاهی نکرده ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز