خبرگزاری کار ایران

بیانیه جمعی از فعالان دانشجویی در حمایت از وزیر علوم

کد خبر : ۱۹۶۹۳۷

جمعی از فعالان دانشجویی طی بیانیه‌ای از عملکرد یک ساله فرجی دانا در کسوت وزارت علوم دفاع کردند.

جمعی از فعالان دانشجویی طی بیانیه‌ای از عملکرد یک ساله فرجی دانا در کسوت وزارت علوم دفاع کردند.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب دکتر فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در ده ماه خدمت ایشان، سیاست های وزارت علوم رخوت زمستانی چندین ساله دانشگاه ها را شکست و آرامشی هم جهت با سیاست های اعتدالی دولت و نشاطی خاص بعد از سال‌ها فعالیت های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه های کشور را در بر گرفت.

اقداماتی که در وزارت علوم دولت یازدهم آغاز گردید و با بازگشت دانشجویانی که به شکل غیر قانونی از حق مسلم و اولیه شان، یعنی تحصیل، محروم بودند و تلاش برای بازگشت اساتیدی که نا به جا خانه نشین شده بودند و دانشگاه از علم و خدمتشان محروم شده بود، شادمانی مضاعفی را در جهت بهینه شدن فضای دانشگاه های کشور ایجاد کرد. بازگشت به قانون با حفظ آرامش، اولین حرکت صحیح جناب وزیر و وزارت خانه محترمشان بود. بر هیچ فرد آگاهی پوشیده نیست که سیاست‌های هشت سال گذشته، چه خسارت‌های بزرگی بر کشور ما تحمیل کرد. اگر چه این قانون مداری و آرامش مورد انتقاد برخی از جریان های سیاسی قرار گرفت، اما آنچه که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ را تبدیل به روزی تاریخی کرده، پافشاری وزیر بر روی عدالت است.

عدالت آموزشی… در اولین بند دلایل استیضاح دکتر فرجی دانا توسط نمایندگان محترم مجلس آمده است:

" عدم پذیرش وسرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاه‌ها "

استیضاح حق نمایندگان مجلس است، اما افکار عمومی, به ویژه دانشجویان نیز این حق را دارند تا از نمایندگان سوال بپرسند و رفتارشان را مورد بررسی و نقد قرار دهند. آیا غیر این است که جفا در حق بیش از چهار هزار نفر دانشجوی این مملکت صورت گرفته که با همه شایستگی شان پشت دیوار بلند بورسیه ماندند تا بجایشان آقازاده ها، دامادها و اعضای پر نفوذ از بورسیه استفاده کنند؟، چه کسی نیست نداند این حق کشی تبعیض و بی عدالتی در روز روشن است؟ حالا که وزارت علوم و جناب دکتر فرجی دانا این رویه غیر قانونی را متوقف کرده‌اند و از بی عدالتی آموزشی سخن گفته اند چگونه است که گروهی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جای بررسی تخلفات صورت گرفته و بازخواست وزرای و مسئولین قبلی، در حرکتی شتاب زده و با سرعت هر چه تمام تر قصد برکناری و استیضاح جناب فرجی دانا را دارند؟

استعدادهایی که پیش پای بی استعدادهای خودی قربانی شدند. امروز بخاطر این استضیاح ما با یک واقعیت تلخ آشنا می شویم. عده یی به خاطر قدرتی که در اختیار دارند بی پروا قانون شکنی کردند و حق دیگران را سلب و به ناحق نصیب خود کرده اند، امروز نه کسی سراغ شان می رود تا مجازات شان کند و نه آنها لااقل از مردم بخاطر این بی عدالتی عذرخواهی می کنند. مسئله اصلی آنست آیا مسئولان به این رویه غلط خاتمه می دهند و یا همچنان بر طبل ظلم می کوبند. آیا حق آن چهارهزار نفر به آنها باز می گردد و یا نه، آیا آنها که به صورت غیر قانونی از بورس استفاده کردند امکانات گرفته شده را پس می دهند و یا نه… سوال های بی پاسخ فراوانی که وجود دارد و قطعا افکار عمومی و جامعه سختی کشیده دانشگاه، دانشجویانی که می بینند بعد از سال ها تحصیل، عده ای بنا بر روابط سیاسی،(با نامه یک تشکل سیاسی خاص و یا فرد پرنفوذ در وزارت وقت علوم، بر اساس مدارک منتشر شده) می توانند یک شبه. بورسیه شوند، فراموش نخواهند کرد.

سکوت جامعه دانشگاهی در برابر استیضاح جناب دکتر فرجی دانا، وزیر شایسته علوم، تحقیقات و فناوری نه تنها پشت کردن به ساحت مقدس علم است، بلکه نادیده گرفتن قانون، عدالت و بالاتر از آن کمک به نابودی نسل آینده ایست که باید در دستان اساتیدی پرورش یابند که خود بر اساس رانت و بی عدالتی بر صندلی مقدس دانشگاه تکیه زده اند…چهار شنبه ۲۹ مرداد، روایت تاریخی دیگری را از قانون و عدالت و حق رقم خواهد زد، اگر چه یقین داریم حافظه افکار عمومی در صورت عدم پاسخ به سوالات متعددشان، اسامی نمایندگان ملتی که در این استیضاح نقش داشتند را فراموش نخواهد کرد.

در پایان از دولت تدبیر و امید، خواهشمندیم تا با انتشار کامل مدارک و پیگیری برخورد با قانون شکن های دانشگاه، در صورت استیضاح دکتر فرجی دانا، سیاست های فعلی این وزارت خانه را با قدرت بیشتر ادامه داده و سایر متولیان آموزشی و دانشگاهی کشور، بالاخص وزیر محترم بهداشت نیز با پیگیری رفتارهای غیر قانونی آموزشی و بورسیه های احتمالی در این وزارتخانه، از تلاش برای برقراری عدالت آموزشی کوتاهی نکنند و واهمه ای نداشته باشند. این استیضاح چه منجر به برکناری وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری شود و چه با تصمیم عالمانه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی این اتفاق بد شگون نیافتد و ابقا شوند، قطعا نام نیکی در تاریخ دانشگاهی کشور از خود بر جای خواهند گذاشت، دانشگاه " دکتر رضا فرجی دانا " را فراموش نخواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز