خبرگزاری کار ایران

موافق استیضاح / ۱ /

زاکانی: عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه راه یافته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۹۳۳

ممکن است وزیر خود را تابع قانون بداند اما سوال ما این است که چرا پس از یک سال در رابطه با برخی از مدیران استعلام کرده و بعد از طرح استیضاح به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.

نماینده مردم تهران گفت: در این دوره شاهد بودیم که وزیر کمیته سه نفره به دانشگاه‌ها در این رابطه اعزام کرد و حتی برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر علوم گفت: برای جلوگیری از ایرادات اساسی و آسیب پذیری انقلاب، ایران و دانشگاه راهی بجز استیضاح فرجی دانا نداشتیم.

نماینده مردم تهران بابیان اینکه امروز ضرورت اصلی کشور اقتصادی و اولویت اصلی حوزه فرهنگی است، گفت: امروز روز امتحان نمایندگان مجلس است برای اینکه نشان دهند تربیت ما سیاسی، اقتصادی و دینی است یا اینکه تربیت جناحی وگروهی داشته و به جای فکر به منافع ملی به منافع شخصی و گروهی توجه داریم.

وی در بیان دلیل اصلی استیضاح وزیر علوم مطرح کرد: دلیل اصلی قانون شکنی، اتهام آفرینی، فعال کردن تمام گسل‌های قوم گرایی، باندگرایی و سیاسی‌کاری و بکارگیری برخی عناصر فتنه‌گر در مناصب دولتی است.

وی ادامه داد: در این دوره برخی از مسئولان بدون رعایت قوانین در جایگاه مدیریتی منصوب شدند. ممکن است وزیر خود را تابع قانون بداند اما سوال ما این است که چرا پس از یک سال در رابطه با برخی از مدیران استعلام کرده و بعد از طرح استیضاح به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.

زاکانی بابیان اینکه درطول دوره وزارت فرجی دانا عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه راه یافتند، گفت: وزیر اطلاعات دولت روحانی در نامه‌ای به سران قوا در ارتباط با گروه‌های آشوبگری که توسط وزارت علوم و دانشگاه وارد مراکز دانشگاهی شدند؛ اعتراض دارند.

وی ادامه داد: در جلسه ۱۶ تیرماه که درحضور رئیس مجلس برگزار شد وزیر علوم با فرافکنی اعلام کرد که دانشگاه آزاد پاسخگوی وزارت علوم نیست ما با اسامی اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداریم بلکه اعتراض ما این بودکه وزارت علوم اقدام به جذب افرادی دارای مشکل کرده است.

این موافق استیضاح وزیرعلوم با بیان اینکه وزیر در انتخاب روسای دانشگاه‌ها رفتار سلیقه‌ای داشته وحتی به اعتراضات مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور نیز توجه نکرده است، گفت: طبق آیین انتخاب روسای دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه با معرفی وزیر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. اما در این دوره شاهد بودیم که وزیر کمیته سه نفره به دانشگاه‌ها در این رابطه اعزام کرد و حتی برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار داد.

زاکانی خاطرنشان کرد: نظرخواهی از اساتید مهم است اما شیوه وزیر علوم غلط و موجب التهاب آفرینی خواهد شد ازسوی دیگر چه کسی بر عملکرد وزیر علوم نظارت می‌کند که در انتخاب روسای دانشگاه‌ها به نام اساتید و به کام گروه‌ها نباشد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر بر رویه غیرقانونی خود مصر بوده؛ گفت: التهاب و فعال کردن گسل‌های امنیتی و قومیت‌گرایی از دیگر ایراداتی است که استیضاح کنندگان به وزیر علوم گرفتند. در این دوره به برخی نشریات تجزیه‌طلب فتنه‌گر که مطالب الحادی منتشر می‌کنند؛ مجوز داده شده است. نشریاتی که با پول، امکانات و هدایت خارج از دانشگاه به اسم دانشجو از وزرات علوم گرفته شده و مطالب آن حاکی از تجزیه‌طلبی و رواج بی‌اخلاقی است و حتی تمامیت ارضی و وحدت ملی زیرسوال رفته است.

زاکانی ادامه داد: البته بعداز اعتراض مجلس وزیر علوم طی دستورالعملی محرمانه برای نظارت بیشتر بر نشریات تاکید کرد که همین محرمانه بودن نیز مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت.

این نماینده موافق استیضاح وزیر با بیان اینکه با صراحت می‌گویم پرچم آزادی خواهی، آزادی طلبی و سیاسی بودن دانشگاهها در دست رهبر انقلاب است؛ یادآور شد: مقام معظم رهبری خود فرمودند افرادی که می‌خواهند دانشگاهها را غیرسیاسی کنند. ما حتی بعد از فتنه ۸۸ دانشگاه به دانشگاه می‌گشتیم. تریبون آزاد و مناظره برگزار می‌کردیم. ما طرفدار آزادی هستیم و تفاوت آن با سیاسی کاری را نیز می‌دانیم.

وی یکی دیگر از ایرادات استیضاح کنندگان به وزیر را بکارگیری عناصر مشکل‌دار ازجمله مشکل اخلاقی در دانشگاه مطرح کرد و گفت: یادم است اساتید و دانشجویان دانگشاهی به خودکشی سه دانشجو به خاطر جنایات به اصطلاح یک استاد معترض بودند که از دانشگاه کنار گذاشته شد اما در این دوره به دستور وزیر علوم برای وی کلاس درس قرار دادند. وقتی ما به این مسئله اعتراض کردیم آقای فرجی دانا دستور لغو کلاس ایشان را دادند اما همچنان اتاق وی پابرجاست و از بیت‌المال ارتزاق می‌کند.

زاکانی با انتقاد از بازگشت اساتید اخراج شده به دانشگاه گفت: برخی از این اساتید که مشکلات اخلاقی و سایر مسائل را داشتند مجدد به مراکز علمی بازگشتند. آن یک نفر را چون ما اعتراض کردیم از ادامه فعالیتش منع شدند اما سایر افراد همچنان به کار خود مشغول هستند از این رو ما می‌گوییم که وزارت دغدغه اصلاح ندارد.

وی نسبت بکارگیری افرادی که وی آنها را آشوبگر و فتنه‌گر خواند؛ اعتراض کرد و گفت: وزیر علوم در جلسات می‌گفت هیچ فتنه‌گری را بکار نگرفته از ما خواستند که اسم ببریم. فتنه‌گر از دیدگاه ما کسی است که پس از سخنان رهبری در ۲۹ خرداد ۸۸ در آشوبگری شرکت یا دعوت به آشوب کرده است. ما خواستیم که وزیر این مسئله را اعلام کند اما این کار را انجام نداد.

زاکانی با بیان اینکه مخالفت ما با آقای فرجی دانا به خاطر کارهای غیرقانونی مجرمانه و سیاسی کاری بود؛ اظهار کرد: هیچیک از ما از بورس غیرقانونی بهره‌مند نشدیم حال آنکه برخی از مسئولان دولتی بورس غیرقانونی شده‌اند اما مسئولان وزارت علوم در شیوه غیرقانونی نسبت به بیش از سه هزار نفر مباحثی را در ارتباط با بورسیه مطرح کردند. احتمال خلاف است از این رو باید کمیته‌ای تشکیل و با متخلفان برخورد کند اما مسئولان این وزارتخانه با همراهی برخی رسانه‌های حامی و با بی‌تدبیری اسامی را منتشر کرده‌اند ما به این رفتارهای خلاف قانون اعتراض داریم.

نماینده مردم تهران با انتقاد از بکارگیری نیلی منفرد و توفیقی در وزارت علوم از سوی فرجی دانا گفت: معاون آموزشی قرار دادن وزیر پیشنهادی که از مجلس رای اعتماد نگرفت یا مشاورعالی قرار دادن فردی که مجلس خواسته بود تا وی را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی نکنند؛ نشان از تدبیر و یا حکایت از بی‌تدبیری دارد.

وی رفتارهای مجلس را کاملا قانونی و خیرخواهانه خواند و اظهار کرد: یک هفته بعداز دادن رای اعتماد به فرجی دانا؛ آقای ابوترابی فرد و حداد عادل در جلسه‌ای با وی خواستار اصلاح مسیر شدند. در طول این مدت نیز کمیسیون آموزش مرتب نکات لازم را به ایشان تذکر می‌داد. بطور نمونه پس از نامه وزارت اطلاعات درمورد بکارگیری افراد معلوم‌الحال جلسه‌ای در دفتر رئیس مجلس برگزار و از وزیر خواسته شد تا ظرف دو هفته اقدامات لازم را انجام دهد اما به خاطر بی‌توجهی مجلس به وزیر کارت زرد داد.

این نماینده موافق استیضاح وزیر؛ با بیان اینکه در زمان‌های مختلف به وزیر فرصت داده شد تا رویه را تغییر دهد و به دلیل بی‌توجهی ما مجبور به استیضاح شدیم؛ ادامه داد: اما دولت و رسانه‌های حامی به نمایندگان تهمت سیاسی بودن زدند و تاکید بر ادامه مسیر طی شده کردند. آنها با افشای اسامی بورسیه‌ها به دنبال تهدید و تطیمع بودند. یازده سال است که در مجلس حضور دارم اما تاکنون در استیضاح‌های مختلف تحت فشار تهدید و تطمیع نبودیم. آنها مجلس را به استهزاء‌ گرفته و در نهایت وزیر ما را به سهم‌خواهی متهم کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز