خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

فعالیت سیاسی در دانشگاهها بدون مسائل امنیتی جریان داشت

کد خبر : ۱۹۶۸۸۶

وزارت کشور حامی فعالیت‌های سیاسی قانونی است / دو سوم جمعیت در یک چهارم کشور متمرکز شده‌اند و نتیجه آن ایجاد شکاف‌های وسیع جغرافیایی و اقتصادی شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت‌ سیاسی در دانشگاه را طی یک سال اخیر شاهد بودیم، گفت: این فعالیت‌ها بدون هیچ تنش سیاسی و مسائل امنیتی جریان داشت، بطوریکه باشکوه‌ترین مراسم ۱۳ آبان را شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم شورای اداری استان تهران با اشاره به هفته دولت اظهار کرد: دولت در طول یک سال گذشته تلاش کرد، ثبات و آرامش در کشور ایجاد کند و شاید اصلی‌ترین توفیق دولت همین ثبات است که محقق شده است.

وی به شرایط کشور در قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: بی‌ثباتی قیمت ارز، طلا، وضعیت بورس، دستورالعمل‌ها و بی‌اعتمادی بازار سرمایه به نظام تصمیم‌گیری کشور و روانه شدن به سمت بازار واسطه‌گری را شاهد بودیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست داخلی عدم انسجام، وحدت و اختلافات زیادی حتی تا سطح سران نفود کرده بود، افزود: اتفاقاتی از قبیل همان سی دی موهون و جسارت به ساحت مجلس و فضاسازی‌ها در رسانه، ملت را رنجیده خاطر کرده بود، زیرا مردم، مسئولان را انتخاب نکردند که دعوا کنند، آنها آرامش می‌خواستند.

وی با اشاره به سیاست‌ خارجی قبل از دولت یازدهم اظهار کرد: در انزوای کامل بودیم، همچنین ارتباطات قطع، مذاکرات متوقف و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌بردیم.

رحمانی فضلی همچنین شرایط در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را مشابه عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی دشمن، دشمنی را علنی‌تر و روش‌ها را آشکارتر ساخت، جنگ روانی علیه ایران تشدید و فشار و محاصره اقتصادی روزافزون شده بود.

وی تصریح کرد: اما با هدایت‌های رهبری مردم پای صندوق های رای آمدند و حماسه آفریدند و از بین کاندیداهای انتخابات، رئیس جمهور فعلی را برگزیدند.

رحمانی فضلی بااشاره به اینکه در حوزه سیاست خارجی مسیر بن‌بست را دوباره بازگشایی کردیم، افزود: در مسائل اقتصادی با تکیه بر مردم گام اصلی را برداشتیم، بطوریکه در حوزه تورم توفیقات خوبی داشتیم که این تحول با اعتماد مردم حاصل شد.

وی افزود: اکنون در حوزه اقتصاد ثبات نسبی حاصل شده که البته باید این موضوع را تقویت کنیم و مردم را پای کار بیاوریم.

وزیر کشور بیان داشت: در حال حاضر در حوزه سیاست داخلی شاهد وحدت و انسجام بوده و سران قوا متحد در مسیر کار و فعالیت امیدبخش فعال هستند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه وزارت کشور حامی فعالیت‌های سیاسی قانونی است، افزود: تلاش کردیم خانه احزاب را فعال کنیم، همچنین تلاش کردیم احزاب جدید راحت‌تر ثبت شوند و همه را وارد کار در عرصه‌های صنفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت‌های سیاسی را در دانشگاه طی یک سال اخیر شاهد بودیم، گفت: این فعالیت‌ها بدون هیچ تنش سیاسی و مسائل امنیتی جریان داشت، بطوریکه باشکوه‌ترین مراسم ۱۳ آبان را شاهد بودیم.

به گفته وزیر کشور برای هر نوع تجمع در چارچوب قانونی نیز مجوز صادر شد چرا که وزارت کشور به دنبال مدیریت سیاسی است.

رحمانی فضلی با بیان چرایی اینکه از شرایط موجود اظهار رضایت نداریم، گفت: این موضوع به برنامه‌ریزی اشتباه حاکم بر کشور که مبنای آن به دهه ۳۰ می‌رسد، بازمی‌گردد. به طوریکه در سال ۳۳ مهاجرت‌ها ۱۲ درصد بوده که در سال ۴۴ به ۱۵ درصد و در سال ۵۵ به ۲۲.۵ درصد رسیده است که همین موجب عدم توازن امکانات، منابع، فعالیت‌ها و جمعیت شده‌است.

به گفته وزیر کشور دو سوم جمعیت در یک چهارم کشور متمرکز شده‌اند و نتیجه آن ایجاد شکاف‌های وسیع جغرافیایی و اقتصادی شده است.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۳ و نیم میلیون جمعیت دارای ده واحد صنعتی هستند که صد نفر در هر کدام فعالیت دارند، افزود: حاشیه نشینی ۲۵۰ هزار نفر در زاهدان باعثایجاد مشکلات فراوانی شده است. البته در تهران نیز شاهد حاشیه‌نشینی وسیعی هستیم.

وی تصریح کرد: وقتی روند جرم و جنایت را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم با تمرکز جمعیت نسبت مستقیم دارد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه متوسط رشد اقتصادی ۳.۲ درصد و متوسط بهره‌وری به نیم درصد رسیده است، افزود: برای اینکه بخواهیم تهرانی‌ها و هم شهرستانی‌ها از شرایط راضی باشند باید در روش‌ها و رویکردها تغییر ایجاد کنیم و مجلس به عنوان مطالبه‌گر حق مردم باید در این موضوع پیشتاز باشد.

وی افزود: در نشست‌های دولت از لحاظ علمی بحثو اظهار نظر کرده‌ایم که با رشد ۳ درصدی اقتصادی منطبق با توازن می‌توانیم به شرایط بهتر دست یابیم.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه کاره اظهار کرد: برای تامین اعتبارات و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باید به سمت ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی برویم، زیرا شرکت‌های غول‌پیکر پیمانکاری داریم که به عنوان گروه پیشتاز قابلیت انجام پروژه‌ها در مناطق مختلف را دارند.

رحمانی فضلی در پایان گفت: از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی در منطقه الگوی کشورهای همسایه هستیم و در زمینه اقتصادی هم باید اقداماتی انجام دهیم که به الگوی مناسب اقتصادی تبدیل شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز