خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با ایلنا:

نمایندگان مجلس مصالح ملی را مورد توجه قرار دهند

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۷۶۴

قانون، پیشنهاد رئیس دانشگاه‌ها را، صرفا در اختیار وزیر علوم گذاشته است / متأسفم که با تعطیلات تابستانی شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شده‌ایم / همکاری نزدیک وزارت علوم با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید رئیس جمهور و اعضای این شوراست.

ایلنا: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در شرایط فعلی که استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شده، تنها نکته‌ای که می‌توانم به آن تأکید و توصیه کنم این است که نمایندگان محترم مجلس و پس از آن وزیر علوم، با متانت و نگاه ملی با مسئله برخورد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در قم، در خصوص مطرح شدن بحثاستیضاح دکتر فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری از سوی برخی از نمایندگان مجلس، اظهار داشت: جاهایی مثل د انشگاه‌ها و وزارت علوم نباید به هیچ وجه دستخوش مسائل گروهی و سیاسی شود و واقعا از نقاط استراتژیک کشور است که باید با نگاه ملی به آنجا نگاه کنیم.

وی افزود: به نظر من سیاسی کردن این موضوع به هر شکلی به نفع کشور نیست و از هر طرفی که باشد، چه مجلس و چه وزارت علوم، نادرست است؛ یعنی با اتهام سیاسی برخورد کردن با این موضوع صحیح نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: چه ما نمایندگان مجلس را متهم کنیم و چه وزارتخانه علوم را متهم کنیم، هر دو نادرست است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی با تأکید بر اینکه باید این مسئله و مسائل دیگر با نگاه به مصالح ملی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با همین دید به موضوعات این چنینی نگاه می‌شود؛ بررسی و نقد وزارتخانه‌های استراتژیک مثل وزارت علوم، با نگاه مصالح ملی است و باید همین طور هم باشد.

وی با بیان اینکه متأسفم که با تعطیلات تابستانی شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شدیم، اظهار کرد: اگر شورا در این زمینه{مطرح شدن بحثاستیضاح وزیر علوم} فعال بود، شاید می‌توانست با همکاری هر دو طرف، یعنی هم نمایندگان محترم مجلس که خواهان استیضاح هستند و هم وزیر علوم، یک راه حل بهتری پیدا کند؛ اما آنچه مسلم است اینکه نظام جمهوری اسلامی، نظامی است که پارلمان و مجلس جایگاه خاص خودش را دارد و می‌تواند وقتی تشخیص دهد، از حق خود در خصوص سؤال و استیضاح استفاده کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شرایط فعلی که استیضاح وزیر علوم اعلام وصول شده، تنها نکته‌ای که می‌توانم به عنوان خدمتگذار در عرصه فرهنگ و علم کشور به آن تأکید و توصیه کنم این است که نمایندگان محترم مجلس و پس از آن وزیر علوم، با متانت و نگاه ملی با مسئله برخورد کنند؛ ‌‌ همان طور که با‌شناختی که از اکثریت قاطع نمایندگان و هم وزیر علوم وجود دارد، انتظاری جز این هم نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی افزود: انتظار ما این است، در عین حال که مجلس باید نقدهای خود را به صورت مستدل مطرح کند و وزارتخانه علوم و وزیر محترم هم حق دارد دفاع کند، هر دو طرف از هر نوع حاشیه سازی که می‌تواند در شرایط فعلی مورد بهره برداری سوء دشمنان قرار گیرد خودداری کنند و نشان دهند به عنوان یک کشور پیشرفته و مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی می‌توانند مسائل خود را حل کنند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل سیاسی عراق، و با بیان اینکه سیاسیون عراق با وجود اختلاف نظر پای مصالح ملی خود کوتاه آمدند، گفت: از جمهوری اسلامی و سیاسیون آن انتظار بالاتری است و انشاالله این مسئله مطرح شدن استیضاح وزیر علوم با در نظر گرفتن مصالح ملی مورد توجه طرفین قرار می‌گیرد؛ هیچ اشکالی هم ندارد، و این حقی است که در قانون برای مجلس پیش بینی شده، اما باید رعایت کامل اخلاق و ارزش‌های اسلامی در گفت‌و‌گو‌هایی که صورت می‌گیرد در زمینه استیضاح به عمل بیاید و هر آنچه نتیجه آرای اکثریت نمایندگان مجلس بود مورد احترام و قبول خواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهار نظر برخی از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر علوم در خصوص انتخاب برخی از رؤسای دانشگاه‌ها، گفت: فرآیند انتخاب رؤسای دانشگاه، دارای یک آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اگر به آن صورت عمل شود، به هیچ وجه نمی‌تواند مورد اعتراض قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی افزود: پیشنهاد رئیس دانشگاه را قانون و آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفا در اختیار وزیر علوم گذاشته و این مسئولیت و حق او هست که رئیس دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند و پس از آن، تصویب ریاست دانشگاه هم بر عهده اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ و این کار به دلیل استحکام و اهمیتی که مدیرت دانشگاه‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته چه در گذشته و چه در امروز، گاهی مشاهده شد که یک فرآیندی تحت عنوان سرپرستی طولانی مدت برای برخی دانشگاه‌ها لحاظ شده است؛ یعنی قبل از اینکه مدیر دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود، در یک مدت نسبتا طولانی، یک دانشگاهی با سرپرست اداره شده که به نظرم این فرآیند به صلاح مدیریت دانشگاه‌ها نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رفع این مشکل هم صرفا در گروه همکاری نزدیک وزارتخانه علوم با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تأکیدات لازم در این خصوص، هم از جانب رئیس جمهوری و هم از جانب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن صورت گرفته و امیدواریم این کار صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز